Počkaj, to myslíš vážne?
Testovaný kus šiestej generácie jedného z najznámejších úžitkových áut má skutočne takúto cenovku. Ale je to daň za maximálne vybavené auto práve na úrovni tej luxusnej limuzíny, výborný priestorový komfort a ešte aj veľký kus neopozeranosti na cestách a limitovanej edície. Celý názov je Volkswagen Multivan Generation Six, najlacnejšie autá sú za menej než polovicu.
Ok, skúsme začať poporiadku.
Vany od nemeckého koncernu sprevádzajú celý svet na cestách desiatky rokov, možno si budeš tie sympatické zaoblené autá podobajúce sa na legendárny Chrobák pamätať zo starých filmov. Tieto autá sú synonymom cestovania, surfovania, kempovania, ale napríklad aj neviazanej zábavy rokov hippies. Volkswagen má neľahkú úlohu auto stále vyvíjať a posúvať vpred.
VW Multivan Generation Six Zdroj: Martin Rampáček
Čo sa zmenilo oproti predchodcovi?
Zvonku minimum, len zopár detailov, predná maska sa viac podobá na súčasný Passat a pribudli samozrejme LED svetlá. Mimochodom adaptívne, teda automaticky zhasínajúce diaľkové, čo je výnimočné v tomto segmente. Okrem nich sa modernizoval interiér a najmä pribudli všetky tie technologické hračky, ktorými automobilový gigant disponuje.
Takže radar a sledovanie mŕtveho uhla?
Keby len! V príplatkovej výbave (a samozrejme v tomto kuse zaškrtnutej) je aj farebný palubný počítač, multifunkčný kožený volant, veľký displej infotainmentu, navigácia, dažďový senzor, elektricky ovládané oboje bočné posuvné dvere i obrovské dvere do kufra. Samozrejme bezpečnostné systémy, cúvacia kameru a parkovacie senzory, Volkswagen sem napchal prakticky všetko relevantné zo svojich osobných áut. Takže je to veľmi príjemné miesto na život.
VW Multivan Generation Six Zdroj: Martin Rampáček
A prečo má dvojfarebné lakovanie?
Ide o špeciálnu edíciu Generation Six pri príležitosti uvedenia na trh. Okrem kombinácie bielej s inou farbou, čo si môžeš naďalej objednať zahŕňa aj krásne nablýskané retro disky a niekoľko líšt a označení modelu. Na ceste je auto neprehliadnuteľné a robí radosť nielen cestujúcim, ale aj všetkým naokolo. Je to dodávka, v ktorej som budil toľko pozornosti ako v Mini Cabrio. V ére nekonfliktného automobilového dizajnu je toto asi najkrajší súčasný kúsok značky.
Čo vnútorný priestor?
Výborné, až tu si človek uvedomí, aký je luxus mať priestor. Konkrétny kus má dve sedadlá vpredu, dve v strede a tri vzadu, každé má samostatnú zónu klimatizácie. Vďaka koľajničkám v celej kabíne ich možno prakticky ľubovoľne presúvať a vyberať tak, aby splnili každé potreby. Obe kreslá v strednom rade možno aj otočiť do protismeru a za príplatok si do takejto zasadačky objednať stolík.
Štyri samostatné sedadlá majú po dve lakťové opierky, jedno z nich aj integrovanú detskú sedačku. A vodičovo sedadlo je nastaviteľné elektricky. Manipulácia s nimi je jednoduchá a mohli by sa ňou inšpirovať viacerí. Taktiež farebnou a materiálovou kombináciou interiéru. Tlačidlá sú presne na mieste, kde by ich človek čakal a majú správne tuhý odpor dávajúci pocit nezničiteľnosti. Vnútri sa cestujúci cítia luxusne, niekde až na úrovni vyššej strednej triedy.
VW Multivan Generation Six Zdroj: Martin Rampáček
A čo kufor?
Malý alebo obrovský v závislosti od posunutia sedadiel. Pre presuny pár ľudí s príručnými kufríkmi z letiska v poriadku aj v takejto konfigurácii. Ak ale hľadáš Multivan pre potreby rodiny, je šikovnejšie mať trojmiestnu lavicu v strede, aby si mohol previezť päť ľudí aj s obrovským kufrom.
Jazda je komfortná?
Áno aj nie. Multivan je stvorený na dlhé diaľničné presuny, nie na poskakovanie po rozbitom meste. Pohyb po kvalitnom asfalte mu robí dobre a zvládne aj horšie cesty, ale čo ozaj nemusí, sú série nerovností napríklad pred križovatkou alebo rozbitý železničný prejazd. Dovnútra pošle akusticky nepríjemnú ranu. Ale je to daň za konštrukciu a veľa nezmení ani adaptívny podvozok.
Mimo tohto typu nerovností tu ale vládne príkladné ticho aj pri diaľničných rýchlostiach a vďaka vzdušnému interiéru umožňujúcemu plynulo prechádzať spredu až dozadu sa cestuje akosi lepšie. Je to zážitok bližší vlaku než autu, za čo môže aj plynulo radiaci sedemstupňový automat. Všetko podčiarkuje dosiahnutá pekná 8-litrová spotreba. Druhý najsilnejší naftový motor Multivanu bohato stačí aj na predbiehania, siahať vyššie po dvoch turbách netreba.
VW Multivan Generation Six Zdroj: Martin Rampáček
Verdikt
Byť politikom alebo šikovným podnikateľom jazdiacim s vodičom, toto je lepšia voľba ako limuzína. Cestovanie bude pohodlnejšie, možno si tu zorganizovať aj plnohodnotné pracovné stretnutie. Pri slušnej spotrebe a pokiaľ nemáte cestou úplne rozbitý asfalt aj vo veľkom komforte. Až takom, že môjho dvojročného syna som musel z auta po dlhom cestovaní ťahať skoro násilím. Multivan nielen pred ním svoju cenovku obhájil na výbornú.
Plusy | Mínusy |
vnútorný priestor | nižší komfort na niektorých nerovnostiach |
atraktívny vzhľad | pre niekoho kombinácia sedadiel |
bohatá výbava na úrovni limuzíny | |
ľahká manipulácia so sedadlami | |
tiché vnútri | |
nízka spotreba |
VW Multivan Generation Six Zdroj: Martin Rampáček
Technické údaje Volkswagen Multivan Generation Six 2.0 TDI | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 110 (150) pri 3250-3750 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 340 pri 1500-3000 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 13.5 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7/5,9/6,3 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Priestor pre pasažierov/batožinu (m2) | 4,3 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2180 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 5006/1904/1970 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 28 788; tento kus 66 240 |