Typický Golf. Len vyššie

Ako je dobrým zvykom u Volkswagenu, Sportsvan je konzervatívny. Už keď k nemu z diaľky prichádzam, hľadám zmeny oproti predfaceliftu a nachádzam ich len sotva. Zato vidím tradičný sedmičkový Golf po facelift, iba s o niečo zvýšenou strechou. Načo je komu hybrid hatchbacku a MPV, keď je v ponuke inak výborné kombi?

Odpoveď čiastočne dáva vnútorný priestor. V tejto malej dodávke sa sedí vyššie so vzpriamenejšou pozíciou. Rozhľad von je lepší než v tradičnom nízkom Golfe a vďaka vyvýšeným sedadlám je miesta dnu akosi viac, a to platí samozrejme najmä pre zadné sedadlá. Aj výhľad je o niečo lepší, a tak s vnútorným priestorom kombi zaparkujem rovnako šikovne ako s krátkym hatchbackom. Na druhej strane mi v kufri chýbajú praktické riešenia hodné vanu.

Inak je to štandardná zmes kvalitných materiálov, kde v dnešnej dobe koncern boduje a dokáže do ktoréhokoľvek auta poskladaného z dielov na poličkách vo svojich fabrikách vytvoriť špičkový dojem. Či už je to VW Up! alebo Arteon, z hľadiska spracovania títo Nemci dnes nesklamú.

VW Golf Sportsvan Zdroj: TREND

Slušne vybavené

Ani z pohľadu ovládania, veď logika je dokonale desaťročiami vyladená, a tu sa len ťažko hľadá konkurencia na trhu. Niekoho nudí, keď nemusí zdĺhavo hľadať tlačidlo tempomatu alebo vypínania systému Start-Stop, mňa ale rozhodne nie. Čo ale s faceliftom Golfu prišlo aj sem a nemuselo, je plne dotykové ovládanie inak výborného a rýchleho displeja. Kľúčové funkcie mohli ostať aj hardvérovo dostupné, ale aspoň hlasitosť je tradičná, nie ako v Škode.

A tak prakticky jedinou zmenou oproti hatchbacku je okrem vyššieho sedenia malá dodávková schránka na vrchu palubnej dosky. Považujem ju skôr za imidž hovoriaci – som pyšné MPV, než priestor hodný špeciálneho využitia.

Bez zmien oproti súrodencom znamená aj bohatú výbava. Sledovanie mŕtveho uhla, masážne sedadlo vodiča, cúvacia kamera, núdzové brzdenie, adaptívny tempomat, výklopné stolíky vzadu, full LED svetlá, a tak ďalej. Pravda, nie zadarmo, testovaný kus to dotiahol na vyše 24-tisíc eur.

VW Golf Sportsvan Zdroj: TREND

Športovec či nie?

Ostáva nájsť odpoveď na otázku, či je Sportsvan ozajstný športovec alebo len dobrá cestovná taška. Motorizácie žiadne športovanie nenaznačujú, a hoci testovaná nová benzínová 1,5ka je slušná z pohľadu spotreby i každodenných výkonov, o vyslovene rýchlej jazde nemôže byť reč. Naopak je tichá, kultivovaná a viac vyzýva k pohodovým rodinným presunom. K čomu prispieva aj síce krátky, ale vysoký kufor či posuvné zadné sedadlá.

Podobné platí o podvozku. Našťastie nie je tvrdý a prejazd rozbitými slovenskými mestami si v rámci možností užívam. Volkswagen toto auto naladil na komfort, a je to len dobre, jazdí oveľa viac ako hatchback než dodávka. Dlhodobá priemerná spotreba dosiahla 6,9 litra na 100 kilometrov, poľahčujúcou okolnosťou je, že tento kus mal pri prevzatí za sebou len pár tisíc metrov, takže možno predpokladať, že číslo ďalej klesne.

VW Golf Sportsvan Zdroj: TREND

Verdikt

Odpoveď na otázku z úvodu možno hľadať v konštatovaní, že auto je viac na komfort. Ak vás budú vo VW presviedčať, že Sportsvan je van so športovými jazdnými vlastnosťami, nezožerte im to. Ak ale priznajú, že ide o praktickú športovú cestovnú tašku, to je trefné.

Plusy Mínusy
vnútorný priestor chýba praktickejší kufor
bohatá výbava mätúci názov
kvalitné spracovaný interiér ťažšie sa hľadajú výhody oproti kombi
kultivovaný motor

VW Golf Sportsvan Zdroj: TREND

Technické údaje VW Golf Sportsvan 1,5 TSI
Parameter Hodnota
Motor 1,5 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 96 (130) pri 5000-6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 200 pri 1400-4000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9,6
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,4/4,3/5,1
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Rozmery kufra - základ (l) 590/1520
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1385
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4351/1807/1613
Cena (eur s DPH) úplný základ 15 990; tento kus 24 180