Nefunguje to, nikam nezájdem a chýba mi zvuk. Je to proste hlúposť.

Nie si sám s takýmto názorom, podobne začína väčšina konverzácií na tému elektromobil. Ich znenie sa líši len mierou spoločenského taktu. Ale každý, koho preveziem je po pár metroch nadšený. Z toho ticha, technológií, hračiek na palube a záťahu. Po krátkej jazde odchádzajú pochybnosti do úzadia.

Čo to vlastne máš?

VW Golf, das Auto, prezlečený do elektrického kabátu. Zvonku sa líši len detailmi v prednej maske a nárazníku či nenápadným označením. Batérie s kapacitou 24 kWh typu li-ion sú schované v podlahe, elektromotor vpredu priamo medzi kolesami.

Pod kapotou by si mohol stanovať, toľko je tam miesta. Má 115 koní, 270 Nm a jednostupňovú prevodovku, ktorú vodič ovláda ako klasický automat bez možnosti manuálneho radenia. Ale aj obvyklé plusy i mínusy ľubovoľného Golfu, vrátane jeho nenápadnosti.

VW e-Golf Zdroj: Imagine Motion

Je naozaj taký tichý?

Skutočne, keď v e-Golfe spravíš stovku kilometrov a potom vystúpiš v centre mesta, hluk ťa doslova ovalí. Na palube elektromobilu počuješ len odvaľovanie pneumatík a pri plnom plyne vzdialené bzučanie. Ako v trolejbuse. V obytnej zóne si treba dávať pozor, v nízkych rýchlostiach nepočuť nič, až okolo 20-30 km/h začína odvaľovanie pneumatík.

A vnútri nie je miesto, lebo všade zavadzajú batérie.

Nie je to pravda. Až na o 40 litrov menší kufor a mierne zvýšenú podlahu pod sedadlom spolujazdca je to klasický Golf, ikona nižšej strednej triedy. Je pohodlný, všetko je na svojom mieste, ovládanie je ukážkovo intuitívne, pribudli len modré prešívania, osvetlenia a logo e-Golf.

Otázne kúrenie

Počas testu bolo vonku 4 až 7 stupňov a cestujúci mali problém. Auto nekúrilo ani pri krátkej ani dlhej jazde, aj napriek nastaveniu kúrenia na maximálnu teplotu išiel z výduchov vlažný vzduch. Nič príjemné, čiastočným riešením bolo zapnúť si vyhrievanie sedadiel a sedieť v bunde. Podľa importéra však auto bolo v poriadku, zahraničné diskusné fóra ponúkajú na túto otázku rozporuplné vyjadrenia.

VW e-Golf Zdroj: Imagine Motion

Je dobre vybavený?

Keďže cena tohto kusu presahuje 41-tisíc eur, bolo by hanbou ak by nebol. Okrem čisto elektrického pohonu dostaneš 8-palcový farebný displej, navigáciu, radarový tempomat, full LED svetlá, automatické parkovanie a ďalšie život zjednodušujúce prvky. Navyše si môžeš v peknej grafike pozerať tok energie či množstvo zrekuperovaných wattov.

Veľká poklona Volkswagenu patrí za kvalitu spracovania, keďže v elektromobile si oveľa náchylnejší na rôzne zvuky. Tento kus má za sebou na novinárske auto početných 24-tisíc km a nikde to nepoznať. Žiadne náznaky používania, ošúchania, žiadne vŕzganie.

Nenaťahuj, aký to má dojazd?

Podľa oficiálnych papierov 190 km, to ale len v prípade, že by si šiel celý čas 60 km/h po rovnej ceste bez stúpaní a semaforov. Ak máš takú cestu do práce, gratulujem. V skutočnosti sa mi podarilo dostať na 130 až 140 kilometrov, treba prihliadnuť aj na nízke teploty. Ale jazdil som šetrnejšie než zvyčajne, rýchlostné limity podliezal a dlhodobú spotrebu dosiahol 14,7 kWh/100 km. Na ilustráciu pripájam jednu zo skúšobných trás, ktorú som štartoval z Bratislavy s plne nabitým autom.

  • dĺžka trasy: 119 km
  • priemerná spotreba: 14,3 kWh/100 km
  • rýchlosti (km/h): 80 (mimo mesta), 50 (mesto), 105 (diaľnica)
  • zvyšný dojazd: 20 km
  • komfortné prvky: rádio a navigácia zapnuté, kúrenie a vyhrievanie sedadiel vypnuté

A čo nabíjanie, ako to funguje?

Ideálnou možnosťou je využiť na Slovensku pomerne hustú sieť rýchlonabíjacích staníc (pozri mapu nižšie), zväčša kopírujú diaľnice. V obchodných centrách dobiješ elektromobil zadarmo, niekde musíš mať predplatený kredit. Batéria získa 80 percent kapacity za polhodinu, cca hodinu to trvá na sto.

Ideálne je stihnúť to počas obeda. Keď sú ale všetky nabíjacie miesta obsadené (nestalo sa mi ani raz) alebo zájdeš na stanicu s nesprávnym konektorom (stalo sa mi raz), môžeš mať celý deň rozhasený. Lebo zrazu máš pred sebou plný kalendár stretnutí a povinností, ale auto nie je nabité.

Akú životnosť majú batérie?

Výrobca hovorí o ôsmich rokoch a 160-tisíc kilometroch. Náhradná batéria stojí niekoľko tisíc, časom to ale určite pôjde nižšie. V porovnaní s konvenčným spaľovacím motorom však na majiteľa teoreticky číha ďaleko menej porúch, čo sa môže z dlhodobého hľadiska ukázať ako plus.

Ako rýchlo ide dojazd dole?

Keď po plnom nabití sadneš do auta, dozvieš sa optimistických 190 km. Prvý rozbeh, križovatka, stúpanie a hneď si nižšie. Zapnutie fúkania odoberie aj 20, klimatizácia ďalších 10 a viac. Preto sú tu tri režimy - Normal, Eco a Eco Plus, ten posledný ti dovolí zapnúť len odhmlievanie skiel. Dojazd ešte výrazne znižuje vysoká rýchlosť, viac ako 110 na diaľnici neodporúčam.

Môžem ho nabíjať doma?

E-Golf nabiješ aj z obyčajnej zástrčky, má na to špeciálny kábel. Plné nabitie trvá približne 12 hodín, čo je akurát na to, aby si auto napojil na kábel po príchode z práce a ráno vyrazil. Ale zadarmo to už ako v obchodnom centre nebude, podľa prepočtu ťa plná „nádrž“ bude stáť približne 2 až 3 eurá (pri koncovej cene 0,1 eur/1 kWh to bude 2,4).

Za to prejdeš približne 140 kilometrov, pri súčasných nízkych cenách nafty by bola rovnaká vzdialenosť pri diesel za troj- až štvornásobok. Zato naftový hatchback bude pri kúpe výrazne lacnejší, keď si nakonfiguruješ obdobne výkonný naftový motor (1,6l, 110k) a vybavíš ho automatickou prevodovkou a takmer identickou výbavou ako má tento e-Golf, cena prekročí 31-tisíc eur. Čo je stále o 10-tisíc lacnejšie.

Mapa nabíjacích staníc Zdroj: Greenway.sk

A čo keď chcem ísť z Bratislavy na víkend do Tatier?

Je to o plánovaní, keďže bude treba auto aspoň dvakrát cestou dobiť. Hustá sieť staníc to síce dovolí, ale pôjdeš tam šesť hodín. Práve logistiku okolo nabíjania a dlhý čas nabíjania považujem za väčší problém elektromobilov než malý dojazd. Stále je to skôr druhé auto do mesta a na blízke okolie pre človeka, čo má dom alebo vlastnú garáž, kde ho v noci nabije. Plnohodnotná náhrada vášho naftového kombi to ešte minimálne niekoľko rokov nebude.

Ako to jazdí?

Elektrický Golf je síce o 300 kg ťažší ako porovnateľný naftový a dosahuje na dnešné pomery šialených 1 600 kg, ale za volantom to necítiť. Váha je schovaná v podlahe, ťažisko je nízko, a tak je radosť sa s týmto VW štrikovať zákrutami. Navyše teší okamžitým záťahom úplne od nuly, čo prekvapí každého spolujazdca. Z križovatiek odpaľuješ prvý, len potom pozor na dojazd. Veď zrýchlenie je len 4,2 sekundy. Z nuly na šesťdesiat...

E-Golf aj rekuperuje energiu a dodáva ju batériám spätne. Pustíš plyn a auto brzdí samo, pričom sa aj rozsvietia brzdové svetlá. Po chvíli cviku je tak jazda ešte pohodlnejšia, nielenže netreba radiť, ale už ani brzdiť. Stačí púšťať nohu. A na rozdiel od iných elektromobilov, v tomto Nemcovi si možno rekuperáciu nastaviť v troch stupňoch alebo úplne vypnúť.

VW e-Golf Zdroj: Imagine Motion

Je elektromobil budúcnosť?

Sám neviem. Je to veľmi zábavné a úplne iné vozenie. Ticho, záťah, multimediálne hračky, to všetko mu dodáva na atraktivite a jazdil som s ním ozaj s chuťou. Navyše je e-Golf výnimočný tým, že nejde dizajnovo o žiadnu vesmírnu loď, ale „len“ poctivý a dobre postavený Golf. Chce to ale zmenu myslenia, večer po príchode z práce auto napojíte do zástrčky rovnako ako smartfón.

Dojazd sa časom zlepší. Za najväčšiu brzdu masového rozšírenia preto považujem dĺžku nabíjania, ktorá núti až príliš často myslieť na auto a jeho dobíjanie a nenechá sa len tak hocikedy a hocikam voziť. Kvôli tomu i vyššej cene preto elektromobily zatiaľ považujem viac za alternatívu než jednoznačnú budúcnosť, pokiaľ sa bavíme o úplnom nahradení spaľovacieho motora. Zatiaľ.

Plusy Mínusy
ticho na palube vyššia kúpna cena
záťah elektromotoru nižší dojazd na jedno nabitie
zachovaná praktickosť Golfu dĺžka nabíjania
bohatá výbava modelu nižší výkon kúrenia
zábavná jazda
kvalitné vypracovanie interiéru

VW e-Golf Zdroj: Imagine Motion

Technické údaje Volkswagen e-Golf
Parameter Hodnota
Motor elektrický pohon
Výkon (kW (k) pri ot/min) 85 (115) pri 3000-12000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 270 pri 0-3000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10,4
Spotreba - kombinovaná (kWh/100 km) 12,7
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de 16,44
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 341/1231
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1585
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4270/1799/1450
Cena (eur s DPH) úplný základ v akcii 35 580; tento kus 41 295