Takže najdrahší kúsok v ponuke?

Testovaná verzia je najdrahším, čo len môže byť. Štvorica pohodlných kresiel, brúsená koža na stĺpikoch, páka automatickej prevodovky od švédskej a drahej firmy Orrefors. Kožou sú potiahnuté dokonca aj madlá nad dverami, drevo na palubnej doske pôsobí ako čerstvo nazbierané v škandinávskom lese. Má prirodzenú farbu a štruktúru, nie je to žiadna lesklá atrapa.

Vypracovanie dverí je umeleckým dielom. Kombinácia farieb, tvarov a kvalitných povrchov spolu s niekoľkými reproduktormi príplatkového (a poriadne drahého) systému Bowers & Wilkins.

Keď sa hovorí o hudbe, podobne čistý a pri akejkoľvek hlasitosti jasne rozpoznateľný zvuk všetkých hudobných nástrojov som už dávno nepočul. Má 19 reproduktorov, subwoofer, zosilňovač a množstvo ďalších prvkov. Je úplne na špici príplatkových systémov.

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

Nechýba vzadu jedno miesto?

Vzadu čakajú dve samostatné elektricky nastaviteľné a masážne kreslá. Oddeľuje ich široký tunel s hlbokým odkladacím priestorom, rozkladacími stolíkmi a integrovanou chladničkou. Na ohúrenie sú tu ešte dva vysoké poháre na šampanské, tiež Orrefors. V noci podsvietené.

Kombinácia veľkorysého sedenia i oddelenej zadnej steny sa ale podpísala na priestore pre nohy vzadu. Síce ich možno uložiť aj pod predné sedadlá, ale ak by som mal používať XC90 Excellence ako plnohodnotnú náhradu napríklad takého Mercedesu S, zišlo by sa miesto navyše.

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

Iné verzie ale môžu mať päť alebo dokonca sedem miest. Testovaný kus nemožno ani vďaka menšiemu kufru (chladnička a prepážka objem zmenšujú) brať za typické rodinné auto. Pozitívom je, že to rodinné nájdete v cenníku výrazne nižšie.

Čo to má pod kapotou?

Viac než dvojtonové SUV od začiatku počúvalo kritiku za voľbu výlučne dvojlitrových štvorvalcových motorov, či už hovoríme o nafte alebo benzíne. Verzia T8 ale ponúka 320-koňový spaľovací motor poháňajúci predné kolesá a ďalších 87 koní má elektrina poháňajúca zadné, takže nedostatkom výkonu určite netrpí. Navyše z elektriny čerpá neustále, a tak by sa nemalo stať, že ide len na benzín.

Majestátnemu autu ale predsa len chýba zvuk šiestich alebo ešte viac valcov, štvorvalec nedokáže ponúknuť plynulý a hutný záťah, aký sa k pokojnej náture Volva hodí. Je rýchly, ale keď ho zošliapnem, ide vpred až príliš zbrklo a chýba tomu dôstojnejší zvuk.

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

A ako funguje s hybridom?

Prechody necítiť a osemstupňová prevodovka radí úplne hladko. V hybridnom režime sa auto rozbieha na elektrinu a benzín zapína až pri prudšom zošliapnutí plynu. Pozitívom je, že energia sa neustále rekuperuje a pri jemnom klesaní či pustení plynu získa dostatok elektriny na pár sto metrov.

Aj keď je batéria vybitá, neustále sa dobíja, navyše si možno jej dobíjanie „vynútiť“ na displeji. Počas niekoľkých kilometrov jazdy po diaľnici sa mi dobila na niekoľko elektrických kilometrov za cenu zvýšenej spotreby benzínu približne o tri, štyri litre na sto kilometrov.

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

O hračkách s elektrinou prehľadne informujú displeje. Jasne vidno, ako tvrdo treba šliapať na plyn, aby ešte zostala energia. Mínusom je, že auto nedobijete z rýchlonabíjačky, ale len pomocou priloženého kábla z domácej siete za približne tri hodiny.

Reálna spotreba a dojazd?

Plne nabitá batéria s kapacitou 9,2 kWh mi vydržala 40 mestských a vidieckych kilometrov, keď sa občas o slovo prihlásil aj benzínový motor. Spotreba pri tejto jazde dosiahla skvelých 5,4 litra na 100 kilometrov, čo je hodnota malého naftového hatchbacku mimo mesta.

Pravda, keď sa batéria vybije, spotreba rastie a dvojliter má s veľkým autom prácu, čo sa prejaví na očakávanej hodnote prekračujúcej desať litrov. Ak si ale XC90 nabijete vždy večer po príchode z práce, na druhý deň budete väčšinu času po meste jazdiť teoreticky zadarmo. Samozrejme, pripočítať treba cenu za odber elektriny.

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

Dlhodobá kombinovaná spotreba napokon vyšla na 8,7 l/100 km, v čom je zahrnuté mesto, vidiek i veľký podiel diaľnic, kde prirodzene elektrina vôbec nezasahuje. Napríklad na výrazne slabšom naftovom štvorvalcovom BMW X5 som jazdil za 8,4, naftovom šesťvalcovom VW Touaregu za 10,3. Benzínové verzie s podobným výkonom by čísla výrazne vyhnali nahor. Mínusom Volva je ale slabý dojazd, s plnou nádržou a plnými batériami len zhruba 400 kilometrov.

A ako to vlastne jazdí?

Prvá prekvapí izolácia od okolia. Vnútri XC90, navyše v tejto verzii, vládne úplne iný svet ako vonku. Okná sa otvárajú pomaly ako v starom mafiánskom filme, je tu nerušené ticho, či už idem po meste na elektrinu alebo po diaľnici ďaleko za povolenými limitmi.

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

Volvo možno kritizovať len za komfort pruženia. Najlacnejšie verzie na nerovnostiach poskakujú a dovnútra prenášajú rázy, čo sa nepodarilo úplne izolovať ani najdrahšiemu modelu na vzduchovom podvozku. Stále je ďaleko komfortnejší ako nižšia trieda, ale k zvyšku auta by sadlo viac plávania a ešte väčšej izolácie od cesty.

Ak ale máte za sebou náročný deň, Volvo umožní vychutnať si pokoj a odpočinúť si. Z doteraz testovaných áut mi svojou pohodou pripomína len Rolls Royce Ghost. Treba komentár?

Hračky na palube

Najväčšie Volvo sa spolieha na veľký dotykový displej, kde je aj ovládanie klimatizácie. Hoci nie som fanúšikom tohto riešenia, je to jedno z najlepších. Všetky ostatné funkcie sa ovládajú prehľadne, i keď ikonky by mohli byť väčšie, aby sa dali ľahšie trafiť počas jazdy. Veľkým divadlom sú full LED svetlá v noci automaticky zhasínajúce jednotlivé segmenty. Pre vodiča výborná pomôcka, ktorá zverom okolo cesty ruší nočný spánok, ale protiidúci mi párkrát blikli.

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

Verdikt

Svet vo Volve XC90 je tichší, čistejší a pohodlnejší ako ten vonku. Najmä testovaný vrcholný kus ponúka najdrahšie materiály a vypracovanie interiéru do takého detailu, ako dokážu len tie najdrahšie nábytkové obchody, kde za skrinky zaplatíte násobky toho, čo v Ikea. Navyše sa hýbe s ľahkosťou a dobre si tu možno oddýchnuť. Ak by mal celý svet Volvá, neboli by vojny.

Plusy Mínusy
spracovanie interiéru absencia šesťvalcov
pohoda na palube komfort pruženia mohol byť o kúsok lepší
zladenie benzínu a elektromotora
odhlučnenie jazdy
spotreba v reálnom svete
príplatkový audio systém

Volvo XC90 T8 Hybrid Excellence Zdroj: Martin Rampáček

Technické údaje Volvo XC90 T8 AWD Excellence
Parameter Hodnota
Motor 2,0 benzín + elektromotor
Benzín - Výkon (kW (k) pri ot/min) 235 (320) pri 5700
Elektrina - Výkon (kW (k) pri ot/min) 65 (88) pri 7000
Benzín - Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 400 pri 2200-5400
Elektrina - Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 240 pri 0-3000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5,6
Spotreba - kombinovaná (l/100 km) 2,1
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de 7,68
Objem kufra - základ (l) 451
Prevádzková hmotnosť (kg) 2296
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4950/2140/1776
Cena (eur s DPH) úplný základ 50 500; tento kus 124 960