Alternatíva k Nemcom
Ak hľadáte mestské SUV s „fešným“ dizajnom, či už ako prvé alebo druhé auto do rodiny a dokola obraciate cenníky klasickej trojky – BMW X3, Audi Q5 a Mercedes GLK, skúste sa pozrieť do Švédska. Budete príjemne prekvapení.
Nejde pritom o žiadnu veľkú novinku na trhu, len facelift existujúceho a podľa počtov na cestách úspešného stredne veľkého SUV. Výbava Ocean Race k tomu pridáva množstvo vydarených prémiových detailov a dávku bezpečnostných systémov.
Zvonku sa už môže XC60 zdať trochu okukané, nový vzhľad svetiel a ďalších prvkov ho ale posúva do aktuálneho modelového ročníka. Pre niekoho môže byť až príliš uhladené, málo chlapské. Na výber je ale aj vo výbave R Design, ktorá pridá trochu žiadanej mužnosti.
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race Zdroj: Peter Polešenský
Interiér od architektov
XC60 je prémiovka. Kvalitné materiály, príjemná koža na volante, tenká hliníková palubná doska, to všetko dodáva luxusný pocit. Takisto svetlé kožené čalúnenie, ktoré neodporúčam rodine s malými deťmi. Všadeprítomné nápisy Volvo Ocean Race, oranžové prešívanie sedadiel či nenápadná mapa sveta na zadnom plate prezrádzajú cit pre detail. Manipulácia s ním by ale mohla byť jednoduchšia.
Vnútri sa cítite ako v obývačke navrhnutej kvalitným interiérovým dizajnérom z ArchDaily.com a nečudujem sa, že Volvo je tradične autom architektov. Posed za volantom je vysoký, rozhľad do všetkých strán kazia až príliš sa stmavujúce vonkajšie spätné zrkadlá. Ak nečakáte dodávku, priestorové možnosti sú veľmi slušné.
Čaro je aj v displejoch, XC60 po facelifte dostal plne digitálne palubné prístroje, ktoré umožnia meniť grafiku. Stredový displej má dobré rozlíšenie a hoci na prvý pohľad je tu priveľa tlačidiel, všetko funguje intuitívne a logicky. Veľká číselná klávesnica pripomína časy hlúpych telefónov, no vďaka nej je zadávanie adresy do navigácie ešte jednoduchšie. Ale nechýbala by.
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race Zdroj: Peter Polešenský
Pocit z jazdy
XC60 nechce trhať rýchlostné rekordy, ani sa vrútiť do zákruty na brzdách a potom z nej vypáliť bokom. Volvo chce previezť rodinu komfortne a bezpečne v čo najväčšom pohodlí. Z toho vyplýva pocit z jazdy – za volantom sa cítite príjemne a aj vďaka komfortným sedadlám ubiehajú kilometre akosi nebadane. Ale nemožno tu hovoriť o zábave a chuti ísť sa v sobotu previezť na horský priesmyk.
Práve naopak, Volvo chce od jazdy odbremeniť. Ponúka bezpečnostné systémy, ktoré fungujú o triedu lepšie než u konkurencie. Systém pre monitorovanie mŕtveho uhla upozorní aj vtedy, keď sa po diaľnici približuje auto výrazne vyššou rýchlosťou. Konkrétny príklad – ešte som ho nezaregistroval, ale systém už blikol a hneď sa okolo prehrnulo auto miesto obchvatových 90 km/h tak o 40 kilometrov viac. Nebyť Volva, pokojne mu vbehnem do cesty, lebo o ňom ani neviem.
Inokedy otravný adaptívny tempomat s radarom sa už blíži každodennej využiteľnosti. Brzdí a rozbieha sa plynule, až na momenty v prehustenom meste, kde nechápe logiku niektorých vodičov. Áno, pred štyrmi rokmi iné Volvo na oficiálnej prezentácii systému pre núdzové brzdenie narazilo do kamiónu, počas týchto stoviek testovacích kilometrov ale zlyhaniu nič nenasvedčovalo. Chybou ale je možnosť nastavovať rýchlosti len po 5 km/h miesto tradičných jednotiek.
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race Zdroj: Peter Polešenský
Fantastické svetlá
XC60 patrí medzi najlepšie svietiace autá súčasnosti a nočná jazda v ňom sa vďaka aktívnym diaľkovým svetlám mení na zážitok. Keď zmiznú posledné lampy pouličného osvetlenia, auto ich rozsvieti samo. Na rozdiel od konkurencie diaľkové s prichádzajúcimi autami nezhasne, ale okolité autá „vyreže“ zo svetelného lúča.
Napríklad dobiehate auto pred vami a Volvo stlmí diaľkové xenóny len okolo tohto auta, všetko ostatné vrátane krajníc naplno osvetľuje ďalej. Svetelné lúče sa neustále menia, okrem nasvetľovania do zákrut ich auto dvíha, striedavo vypína, prispôsobuje. Za dve hodiny nočnej jazdy mi blikol len jeden vodič idúci oproti, aj to skôr ako upozornenie, než skutočné oslepenie. V iných systémoch oslepíte každého druhého.
Na pohodovom pocite z jazdy pridáva aj ticho na palube, žiadne vŕzganie, búchanie, minimálny aerodynamický hluk a pohodové a tiché pruženie. Motor s piatimi valcami je utlmený, pri zošliapnutí plynu vydá hutný a sebaistý zvuk. S týmto výkonom nie ste brzdou premávky. Len mestská spotreba dosahuje vysokých 9,5 – 10 litrov na 100 km, kombinovaný priemer mi vyšiel na 8,6.
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race Zdroj: Peter Polešenský
Verdikt
Volvo XC60 už napriek faceliftu nie je najnovšie a švédska značka nemá v krčmových diskusiách ten správny zvuk. No ponúka krásne navrhnutý interiér s kvalitnými materiálmi, dobrým posedom, slušnou priestrannosťou a skutočne funkčnými bezpečnostnými systémami na čele s bezkonkurenčnými svetlami. Iba spotreba mohla byť nižšia.
XC60 je vo svete plnom nemeckého tria neprávom opomínaná prémiovosť.
Plusy | Mínusy |
prémiový a kvalitný interiér | vyššia spotreba, najmä v meste |
pohodový pocit z jazdy | príliš sa stmavujúce spätné zrkadlá |
pekné displeje s vysokým rozlíšením | na prvý pohľad veľa tlačidiel |
bezkonkurenčné svetlá | |
funkčné bezpečnostné systémy |
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race | |
Motor | 2,4 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 133 (181) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 420 pri 1500-2500 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10.2 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,5/5,3/6,4 |
Priemerná spotreba 23 užívateľov podľa Spritmonitor.de | 7.32 |
Objem kufra - základ (l) | 495 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1886 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4644/1891/1713 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 33 840; tento kus 54 700 |