Začína to dizajnom. Jednoduché línie, vysoký profil pneumatík a akurátna veľkosť na predieranie sa hustým lesom naznačuje budúce využitie. XV je nenápadné a introvert sa v ňom bude cítiť ako doma. Trochu môže zmeniť len oranžová farba známa z propagačných materiálov, ani v nej však na cestách nebudete príliš vyčnievať.

Ako funguje na ceste?

Počas jazdy po meste, neustáleho parkovania a posúvania sa v kolónach sa Subaru necíti úplne najlepšie. Pruženie na jamách poskakuje, väčšie nerovnosti prinášajú tupé rany nevábnych zvukov do podvozku. Radiaca páka by mala mať vzhľadom na len tisíc kilometrov na tachometri presnejšie dráhy. Takto občas namiesto trojky zaradíte päťku.

Po nejakom čase si však zvyknete a tieto vlastnosti prestanete vnímať. Pre niekoho to môže byť vítaná zmena v záplave rovnako jazdiacich áut iných značiek, a Subaru robí tým, čím je známe. Otázne je, či tento model oslovuje tradičných nadšencov.

Podľa vizitky slovenského Subaru klubu, ktorú som si našiel za oknom, áno. A to je niečo, čo sa vám pri iných automobilkách nestane, základňa fanúšikov je veľmi silná a charakter týchto áut je tým, čo ľudí neustále nadchýna. Kedysi sa väčšina vodičov Subaru navzájom na ceste aj zdravila, dnes už je to vyhradené najmä športovým modelom STI.

Subaru XV (02) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Aký je interiér?

Jednoduchý. Prevládajú čierne plasty, obyčajné spracovanie a žiadne okázalé detaily. Pozícia za volantom je ale akurát vyššia a pritom máte stále pocit, že ste v kompaktnom a ovládateľnom aute.

Miesta na všetky smery je dosť vpredu aj vzadu, treba len mať na pamäti, že ide o menšie SUV, nie najväčšiu kategóriu. S jednoduchosťou idú ruka v ruke aj veľkorysé odkladacie priestory, hoci lakťová opierka mala byť väčšia a vyššia.

Všetky potrebné ovládacie prvky sú poruke a s výnimkou ovládania telefónu si na ne pomerne rýchlo zvyknete. Spárovať iPhone so systémom sa mi totiž na úvod podarilo, potom sa už ale odmietali navzájom pripojiť a XV vždy prinieslo inú chybu, prečo sa nechce pripojiť. Možno je to ale aj dobre, ovládať telefónny zoznam cez malý displej autorádia by viedlo k zbytočnej frustrácii vodiča.

Subaru XV (07) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Pohybu v meste pomáha cúvacia kamera a poteší aj stredový displej s niekoľkými funkciami. Sledovať môžete prenos výkonu a hodnoty okamžitej spotreby i konkrétnej jazdy. Komplikovaná grafika však trochu pripomína skriptá z technickej univerzity.

Zastaviť sa treba pri kufri, ktorý ma vďaka koncepcii vychádzajúcej z menšieho hatchbacku nízky objem 310 litrov pri plnohodnotnej rezerve. Svoje zobral aj pohon všetkých štyroch kolies. Na 380 litrov stúpne veľkosť pri zvolení lepiacej sady pneumatík, v porovnaní s veľkosťou XV a jeho pravdepodobným všestranným zameraním je to ale stále málo.

Mimo mesta

Ak si spravíte výlet mimo mesta, oceníte pohodlný podvozok, ktorý filtruje nástrahy slovenských ciest. V kabíne panuje ticho a nemusíte sa báť prenosu zbytočných zvukov dovnútra. Čo ale oceníte najviac, je motor a priebojnosť XV. Dvojlitrový boxer diesel má slušný záťah vo všetkých otáčkach a dokáže potiahnuť aj v tých vyšších. Nehovoriac o výbornej odozve na plyn, toto je asi jediný naftový motor, ktorý dovoľuje pri podradení medziplyn.

K tomu pridáva výbornú spotrebu, ktorej dlhodobý priemer počas testu vyšiel na 6,2, čo je hlboko pod hodnotou iných SUV. A to bol motor ešte surový, s pribúdajúcimi kilometrami bude pravdepodobne spotreba klesať. Dojazd je tak cez 800 až 900 kilometrov a „nezožerie“ vás ani v meste. Subaru zvládlo svoj prvý diesel so cťou.

Subaru XV (09) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Najväčšia radosť prichádza, keď zídete z hlavnej cesty. Vtedy XV ukáže svoju podstatu a kde sa cíti najviac doma. Symetrický (50:50) a permanentný pohon všetkých štyroch kolies preletí poľom tak, že pôjdete radšej po paralelnej nespevnej ceste než hlavnej. Ak by bol ešte na cestách sneh, Subaru by ukázalo aj svoje nekonečné nadanie pre jazdu v zime. A keď otvorená scenéria prejde do hustého lesa s hlbokými koľajami, Subaru sa hrdo hrabe ďalej.

Tu začínate chápať, na čo bolo stvorené. XV dáva robustný a poctivý mechanický pocit zo spracovania a je nemožné, že by sa niekde niečo odtrhlo alebo poškodilo. S týmto autom je radosť chodiť na chaty a poľovačky.

Subaru XV (16) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Nebude to jednoznačný záver. Ak XV používate výlučne v meste, budete frflať. Na nepresné riadenie aj radenie, na jednoduchý interiér, náročné párovanie rádia s mobilom i ťažkopádne zakašľanie diesela pri štarte.

Keď s ním ale vyjdete za hranice mesta a nájdete si nespevnenú cestu, nebudete chcieť nič iné. Aj keď niekto môže kritizovať dizajn, dušou je to typické Subaru. Automobilka už tradične naplno zainvestovala do techniky najmä v podobe pohonu a motora, a keď prišiel na rad komfort a dizajn interiéru, všetci sa zrazu vypísali na PN.

Ťažká váha na fotkách

Pri malom XV vidno aj ďalší japonský stroj. Nákladiak Komjatsu určený na prácu v kameňolomoch a betonárňach má 22-litrový šesťvalcový diesel s dvoma turbami. Výkon prekračuje 700 koní a tento konkrétny kus má za sebou po 15 rokoch práce viac než 300-tisíc kilometrov. A na to, že váži 40 ton a ďalších 60 naloží sa ovláda prekvapujúco ľahko. Zaradíte D a idete vpred. Crossover ako stvorený do mesta, navyše uvidíte priamo do kancelárií na druhom poschodí.

Plusy Mínusy
výborná spotreba zastaraný interiér
symetrický pohon 4x4 hlučný diesel pri štarte
priebojnosť v teréne poskakovanie na nerovnostiach
priestranný interiér nepresné radenie
odkladacie priestory menší kufor
charizma Subaru
dobrá pozícia za volantom

Subaru XV (19) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Subaru XV 2.0D
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 108 (147) pri 3600
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 350 pri 1600-2400
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9,3
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,8/5,0/5,6
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 6,28
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 450*/1270
Vlastná hmotnosť (kg) 1435
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4450/1780/1570
Cena (eur s DPH) úplný základ 22 690; tento kus 28 990
* pri naložení až po strechu