Šesťvalec nechýba
Vrcholná verzia Superb Combi síce prišla o charakterný šesťvalec, novinka ale naň umožní s radosťou zabudnúť. Neriešte RSové Octavie, toto je najsilnejšie a najrýchlejšie súčasné auto z Mladej Boleslavy - 280 koní, pohon všetkých kolies, na stovke za 5,8 sekundy. Vášmu psovi urobí radosť mega kufor.
A od ucha k uchu sa smejem aj ja, tu a teraz. Obľúbený horský priesmyk neďaleko hlavného mesta je v noci zasnežený a nič na tom nezmenia ani okolo sa motajúce posýpače. Cestári, ktorí ničia Vianoce, sú v neskorej nočnej hodine okrem mladých trápiacich ručné brzdy na parkovisku, jediná spoločnosť.
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement Zdroj: Peter Polešenský
Ale tento Superb má na oveľa viac než detinské krútenie sa dokola. Po chvíli testovania nastavení nevypínateľného ESP nachádzam správnu kombináciu. K športovému jazdnému režimu manuálne radenie a najbenevolentnejšie nastavenie trakčných systémov, aby sa zadok lepšie vrhal do zákrut.
Nasleduje zábava, akú Mladá Boleslav nezažije asi ani na Silvestra. Päťmetrový kombík sa kríži bokom, v ostrých vracákoch ide dverami vpred. Rýchly nájazd, jemné brzdy, rozkolísanie pred zákrutou, kontra a tvrdo na plyn. Úplne nevypínateľná elektronika síce so mnou bojuje, ale oveľa menej, než by som čakal.
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement Zdroj: Peter Polešenský
Na suchu je to viac o vysokej rýchlosti a efektívnych predbiehaniach než presunoch váhy a cite vo volante. A že to myslia s výkonmi vážne hovorí aj prítomnosť systému Launch Control pre ostrý štart. Ak by deti práve spokojne neodfukovali doma, ich radosť by striedali žalúdočné bolesti.
Maximalisticky vybavená
Zážitok z jazdy v niečom takom na pohľad usadnutom ako je Superb Combi až šokuje. Motor len o dve desiatky koní slabší ako v ospevovanom Golfe R, pohon 4x4 jemu podobný a k tomu poriadna dávka praktickosti. Je to kombinácia výkonov, zábavy a obáv z toho, ako ľahko možno prísť o vodičák.
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement Zdroj: Peter Polešenský
Zvonku je to až na veľké koncovky výfukov Superb ako každý iný, i keď zdôraznený maximálnou výbavou Laurin & Klement navyše s príplatkami. Znamená do hneda sfarbenú palubnú dosku, kožené kreslá, 8-palcový displej navigácie s jednoduchým ovládaním či ambientné podsvietenie interiéru a presklenú strechu takú veľkú, že by na ňu mohli majitelia inštalovať solárne panely a žiadať dotácie.
A k tomu známe veci – dáždniky v predných dverách a ovládanie spolujazdcovho sedadla aj zozadu. Áno, interiér je trochu fádny a až príliš pripomína Octaviu.
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement Zdroj: Peter Polešenský
Netreba zabúdať na kufor. Ponúka 660 litrov pre batožinu usporiadaných do úžasne jednoduchého hranatého tvaru a mnoho praktických riešení. Veko kufra sa otvorí rýchlo elektronicky kopnutím pod nárazník, zadné sedadlá sklopíte páčkou a je tu aj praktická baterka. Otcovia rodín, netešte sa, na dovolenku toho budete voziť ešte viac než zvyčajne.
Zábava je luxus
K vymenovaným prvkom výbavy treba pripočítať najmodernejšie systémy nemeckého koncernu Volkswagen ako je monitorovanie opustenia jazdného pruhu, bixenónové svetlá s automatickými diaľkovými svetlami vyrezávajúcimi lúče, spoľahlivý radarový tempomat, automatické parkovanie, cúvaciu kameru i výklopné ťažné zariadenie.
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement Zdroj: Peter Polešenský
Ale aj nastaviteľný podvozok, ktorý sme už otestovali cestou naprieč Nemeckom – v režime Sport auto stuhne a s ľahkosťou zdoláva ostré zákruty diaľnic aj pri vysokých rýchlostiach, v Comforte sa húpe ako limuzína. No zadná náprava je na nerovnostiach príliš hlučná.
Testovaný kus to síce dotiahol až na 48-tisíc, keď ale zabudneme na historický podtón slova Škoda a uvedomíme si, že najvyšší model sa dodáva len v kombinácii s pohonom 4x4, automatickou prevodovkou, výkonným motorom a maximálnou výbavou, výsledkom je luxus.
A na trhu ťažko nájsť niečo porovnateľné s týmito parametrami. Prirodzene, aj spotreba bude vyššia, dosiahnutý priemer je 10,2 litra na 100 kilometrov, ale dá sa jazdiť aj za 8 až 9 pri troche sebazaprenia.
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement Zdroj: Peter Polešenský
Verdikt
Superb Combi možno kritizovať asi len za fádny interiér či trochu bezpohlavné jazdné vlastnosti. Praktickosť, priestor, technológie, to všetko je výborné. A testovaný kus 2.0 TSI 4x4 je iná liga. Skoro 300 koní pod zadkom, pohon všetkých kolies, kufor pre najzarytejších chalupárov a maximalistická výbava. Ak nasneží, podržte tlačidlo stabilizácie na pár sekúnd a vyrazte v ústrety noci. Že môže päťmetrové rodinné auto takto lietať bokom uverí málokto.
Plusy | Mínusy |
vnútorný priestor | fádny interiér |
rýchlosť a výkony v priamke | buchot od zadnej nápravy |
moderné technológie | |
praktické riešenia | |
schopnosti 4x4 na snehu | |
obrovský kufor |
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Laurin & Klement | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 206 (280) pri 5600-6500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 350 pri 1700-5600 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5.8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,9/6,1/7,1 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 660/2275 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1635 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4856/1864/1477 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 22 790; tento kus 48 682 |