Superb tejto generácie je vo výrobe už od roku 2008 a odvtedy je známy najmä megalomanským priestorom pre cestujúcich vzadu. Čerstvý facelift priniesol zmenené predné aj zadné svetlá a nový volant. Na čiastočné oživenie dopytu fajn, je to ale rovnaké ako s mobilmi od Apple. Ak máte predošlý model, jeho priameho nástupcu nepotrebujete. Treba si počkať na novú generáciu.

Dva svety

Zvonku je pozmenený Superb vydarený. Zmenilo sa síce minimum, ale nové zatmavené predné svetlá s úzkymi dvojitými pásmi denného LED svietenia pridali moderný výraz. Elegantný, ale starnúci predok tak posunuli do modernej doby a úzke auto opticky rozšírili. A kým sedan má aj novú zadnú časť, kombi si vystačilo s LED svetlami a zopár hranami navyše. Ale je to dobre, väčšiu zmenu nepotrebovalo.

Odlišný zážitok ponúka interiér. Tu sa okrem volantu nezmenilo v zásade nič a vek auta cítiť. Tempomat, ktorý neukazuje nastavenú rýchlosť, hranatý čiernobiely palubný displej i nie najlepší dotykový stredový displej už niekoľko rokov vídame v modeloch Volkswagenu.

Škoda Superb Combi (10) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Pokiaľ ale nemáte s koncernovými modelmi skúsenosť a do faceliftovaného Superbu presadnete z francúzskej alebo japonskej konkurencie, budete príjemné prekvapený logikou ovládania a prehľadnosťou. Pokiaľ neporovnávate priamo, možno si interiér staršieho dáta ani neuvedomíte. Je síce maximálne strohý, ale praktický a nadčasový.

A nemá síce najnovší priestor pre odloženie telefónu alebo USB konektor, no odkladacích priestorov je dostatok a aj pozícia za volantom je prirodzená. Od špičky triedy má ale kabína ďaleko a facelift žiadanú zmenu nepriniesol. Aj funkcia Start-Stop je akási hlučná a máte pocit, že motor sa pri opätovnom štartovaní trápi.

Praktický kufor

Je to už štandard modelov Škoda a celého koncernu VW, ale aj kufor Superbu patrí medzi to najlepšie v triede. Nielen svojou veľkosťou, ale najmä praktickosťou sériových i príplatkových riešení. Elegantné koľajnice a popruhy pre zadržanie nákladu, háčiky, sieťky a dvojitá podlaha budú robiť radosť chalupárom, ale aj pri dennodennom prevážaní menších vecí.

Škoda Superb Combi (07) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Jazda ako vždy

Pri pohľade na interiér nemôžete čakať zázraky ani od jazdy. Superb jazdí tak ako vždy. Do kabíny sa prenášajú väčšie nerovnosti, dlhý rázvor a mäkšie nastavenie pruženia však filtruje, čo sa len dá. Náklon v zákrutách zasa nepatrí medzi najlepšie zážitky, to ale možno čakať od auta týchto rozmerov.

Superb nenavádza k rýchlej jazde ani v najsilnejšej naftovej verzii s pohonom všetkým kolies. Práve naopak, veľkosť priestoru a pohodové radenie šesťstupňového automatu DSG láka k limuzínovému štýlu jazdy. Pomalé zrýchlenia, jemné dobrzďovania i plynulé prejazdy zákrut sú tým, čo si užívate.

Keď príde na rýchlejšiu jazdu, najsilnejší diesel dokáže s ťažkým autom pohnúť. Výkony nie sú dramatické, nazvime ich dostatočné. Prekvapí ale voľnobežný hluk od motora i pri nízkych otáčkach, ako aj vyššia spotreba prameniaca z veľkej hmotnosti.

Kombinovaná počas testu dosiahla 6,6 litra na 100 kilometrov a v hustom meste budete najčastejšie vidieť minimálne sedmičku. Portál Spritmonitor.de ako priemer majiteľov uvádza 6,77.

Škoda Superb Combi (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Luxus či rodina?

Superb je stále jedným z najpriestrannejších áut nielen tejto triedy. Ako by sa ale sám nevedel rozhodnúť, či chce byť príjemným rodinným autom alebo luxusným krížnikom pre vyvolených. Kým priestor na zadných sedadlách, možnosť ich vyhrievania či príplatková výbava v podobe elektrického ovládania sedadla spolujazdca zozadu evokuje luxus, všetko ostatné je skôr rodinné.

Zastarané ovládacie prvky i jednoducho pôsobiaci interiér totiž luxus nepripomínajú a nebyť obrovského priestoru vzadu alebo sťahovacích roletiek na zadných oknách, bolo by to síce dobre vybavené a navrhnuté auto, ale žiadna limuzína.

Je príjemné nikdy nemať problém s nedostatkom miesta, vzhľadom na skôr rodinné zameranie to inžinieri však až prehnali. V reálnom živote asi nikto nepotrebuje viac miesta ako nájde v lacnejšej a zatiaľ i modernejšej Octavii Combi.

Najvyššia výbava

Do Superbu si možno objednať väčšinu najdrahších prvkov koncernu. Testované auto malo panoramatickú a otvárateľnú strechu, automatické pozdĺžne i priečne parkovanie, elektrické veko kufra, možnosť elektricky ovládať sedadlo spolujazdca zozadu i ďalšie. Všetko praktické vymoženosti, no spolu so špičkovým naftovým motorom, automatickou prevodovkou DSG a pohonom 4x4 cena presiahla 45-tisíc eur.

Škoda Superb Combi (14) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Za základných niečo vyše 20-tisíc eur dostanete mimoriadne praktické auto, priestrannejšie už budú snáď len dodávky. Cenovka testovaného takmer maximálne vybaveného modelu až na úrovni 45-tisíc je ale na zváženie a v tejto sume sa už možno pozerať aj po modernejších modeloch. Facelift síce Škodu Superb zvonku omladil, ak ju ale nutne nepotrebujete hneď, počkajte na novú generáciu. Má prísť už budúci rok.

Plusy
obrovský priestor vzadu zastaranosť interiéru
veľký kufor s praktickými riešeniami hlučnejší naftový prejav
silný motor a pohon 4x4 pri vyššej výbave vysoká cenovka
plynulé radenie automatu DSG
vydarený facelift zvonku

Škoda Superb Combi (19) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Škoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 125 (170) pri 4200
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 350 pri 1750-2500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8,8
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,8/5,1/5,7
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 6,77
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 633/1865
Prevádzková hmotnosť (kg) 1656
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4833/1817/1511
Cena (eur s DPH) úplný základ 22 487; tento kus 45 645

TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.