Budú mi ho susedia závidieť?

V tejto zelenej farbe sa pri pohľade z paneláku nestratí. Medzi nekonečným zástupom bielych, čiernych a strieborných áut susedov bude vynikať a sem-tam sa za ním aj niekto obzrie. Rapid Spaceback je ale mimo farby svojim dizajnom a imidžom nenápadný, nik vám ho nebude chcieť vziať. Je to jednoduchá Škodovka pre ľudí, ktorí nechcú vymýšľať, ale siahnu po osvedčenom.

Podobne ako Favorit, ktorý bol po rokoch zastaraných socialistických áut zrazu moderný, mal prakticky otvárateľný kufor a množstvo vnútorného priestoru. Aj Rapid je naplnením každodennej tunajšej predstavy o motorizme a preprave. Nejde o žiadnu imidžovku, ale striedmy dizajn ani takúto ambíciu nemá. Výnimočná je príplatková presklenená strecha, ale úprimne, kto by za ňu v tejto kategórii priplácal.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Zdroj: Peter Polešenský

Je praktický a priestranný?

Mimoriadne. Ak v osemdesiatich rokoch bol obdobou Simply Clever paketu Škodovky malý odkladací priestor medzi motorom a zadnými sedadlami, dnes je to súbor ďalších riešení. Gumené miesto na mobil, smetný kôš vo dverách, škrabka na okná vo veku nádrže, držiak na parkovací lístok na okne. To všetko robí z Rapidu žiadané auto medzi pragmatikmi.

A hoci sa to pri pohľade na úzku stavbu nezdá, vovnútri majú dostatok miesta štyria cestujúci. Priestoru na zadných sedadlách je viac než v iných hatchbackoch a kufor je taktiež príjemne veľký, tesne pod 400 litrov. Nehovoriac o háčikoch, sieťkach, gumičkách a odkladacích priestoroch. Spaceback dáva väčší zmysel než jeho starší brat Rapid s kufrom typu liftback.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Zdroj: Peter Polešenský

Môžem ísť k moru do Juhoslávie?

Nemôžete, ale to je problém politických vzťahov na Balkáne a nie Rapidu. Do Chorvátska vás odvezie s chuťou a komfortom skutočne moderného pohodlného auta. Cestou k moru síce pribudli nové odpočívadlá a čerpacie stanice, ale pokojne si nabaľte obľúbené rezne, papriku, paštétu aj párky, ak sa nevojde do kufra, stále je tu predsa priestor pred zadným oknom. Je neuveriteľné, že kedysi sme sa na dovolenku pomestili aj do starej dobrej 120ky.

Dnes to bude tichá a rýchla cesta. Rapid Spaceback prekonáva rýchlostné limity aj s druhým najslabším benzínovým motorom. A svedčí mu. Základná cenovka je nízko, je výborne odhlučnený a mimoriadne kultivovaný, na voľnobehu sa budete neveriacky presviedčať, či medzičasom nezhasol. Ani vzdialene nepripomína rozhrkané trojvalcové 1,2-ky z dôb minulých. S plným autom už môže mať trochu dynamický problém, ale všetko je o očakávaniach a rozpočte.

Bohušu, co to žere?

Málo, veľmi málo benzínu. Na to, že nejde o žiadnu hlučnú naftovú verziu, je výsledok kombinovanej spotreby na úrovni 6,3 litra na 100 km slušný. A mám známeho so silnejším variantom tejto 1,2 TSI vo Fabii Combi, ktorý na nej po meste dlhodobo jazdí za menej než šesť litrov. Rapid bez obmedzovania sa zvládne 700-kilometrový dojazd, pri veľkej snahe určite aj ďalšiu, možno dve stovky. To už ale budete v dopravnom servise za brzdu premávky.

Čo mi bude vadiť?

Čudné predné sedadlá. Zvláštne tvarovanie tlačí tesne pod krížami všetkých, čo som za volant skúšobne posadil. Niekomu môže prekážať aj predsa len tvrdšie nastavenie podvozku. Rapid Spaceback síce nie je žiadny kostitras, ale mohol byť pokojne ešte mäkší, keďže nikto nikdy nebude mať ambíciu ísť s ním rýchlo. A na dlažobných kockách sa ozýva nepríjemné dunenie od zadnej nápravy. Kto to chce zažiť, nech si skúšobnú jazdu dohodne v Skalici.

Vŕzgajúcim otváraním lakťovej opierky zasa budete strašiť cestujúcich. A keďže Rapid nedostal veľkú šírku, pri nakladaní skutočne rozmerných predmetov do kufra môžete mať trochu problém. To všetko sú ale drobnosti v porovnaní s celkom, aj na sedadlá si kríže napokon zvyknú.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Zdroj: Peter Polešenský

Ako sa cítim vnútri?

Typické koncernové usporiadanie prvkov a ovládanie. Hlasitosť rádia aj tempomat nájdete poslepiačky. Jednoducho, žiadne prekvapenie, žiadne vymýšľanie, dokonca človek príde na to, že stačí aj jednozónová klimatizácia. Plasty štruktúrou svoju tvrdosť úspešne zakrývajú a príplatková strieborná lišta a volant síce nie sú lacné prvky, ale dodávajú interiéru pocit vyššej triedy.

Opravím ho na dvore?

Dnes už žiadne auto neopravíte tak ľahko na dvore, kladivo v servisoch vystriedal notebook. Tento konkrétny kus ale má za sebou vyše 16-tisíc tvrdých novinárskych kilometrov a stále pôsobí solídne, nič nie je poškriabané, nebúcha ani nevŕzga (s výnimkou lakťovej opierky). Dáva pocit kvality, v tejto oblasti našťastie nepripomína svojich dávnejších predchodcov.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Zdroj: Peter Polešenský

Verdikt

Škoda Rapid Spaceback napĺňa všetky potreby a predstavy. Je navonok jednoduchá, no v tejto zelenej príťažlivá, má jasnú stavbu, žiadne prečačkané prvky. Vnútri je všetko na svojom mieste, priestranné, usporiadané a praktické. I keď testovaný kus vďaka pár doplnkom nepôsobí lacno, už presiahol hranicu 15-tisíc eur, čo nie je málo.

Jediným skutočným problémom Rapidu je preto dvojička Seat Toledo a jeho cenová politika. Ak by ale socializmus nepadol, Slováci by mali v Spacebacku skutočne dôstojného parťáka. A to majú jednoznačne aj dnes, v 21. storočí.

Plusy Mínusy
praktické a priestranné niečo tlačí pod krížami
simply clever prvky dunenie na dlažobných kockách
háčiky a sieťky v kufri pozor na príplatky, Rapid predražia
nízka spotreba
kultivovanosť a ticho motora

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Zdroj: Peter Polešenský

Technické údaje Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Motor 1,2 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 63 (85) pri 4800
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 160 pri 1500-3500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11.7
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,9/4,3/4,9
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 6.11
Objem kufra - základ bez rezervy (l) 415
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1075
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) 4304/1706/1459
Cena (eur s DPH) základný Rapid Spaceback 9 830; tento kus 15 242