Čo to je?
Športovejšia verzia Octavie, teda jedného z najobľúbenejších áut na našich cestách bez ohľadu na generáciu. Na ceste spoznáte RS takmer okamžite, má výrazné disky, ostro rezané nárazníky, krídlo na kufri a červeno lakované brzdové strmene. Ale aj dve falošné koncovky výfukov, pritom skutočný je schovaný len za jednou z nich.
Vyzerá ozaj dobre a okolie si ju na cestách obzerá aj v bielej farbe. Otázne je, čo s jej exkluzivitou spravia rastúce počty na cestách. Na vzhľade jej to ale neuberie.
A kým pred pár mesiacmi bola v hlavnej úlohe takéhoto testu prekvapujúco rýchla a zábavná benzínová verzia, teraz je na rade jej naftová sestra. Pri priamom porovnaní čakajte omnoho konvenčnejšiu jazdu, ku ktorej prispieva aj hladko radiaci automat. Z nečakaného športovca je príjemný dennodenný dochádzač za prácou.
Škoda Octavia RS TDI Zdroj: Michal Petreje
Chcem späť svoju Octaviu!
Žiadne obavy, aj s nápisom RS je to Octavia so všetkým, čo k nej patrí. Teda množstvo priestoru na všetky strany, dĺžky, hĺbky aj iné miery, ako aj súbor praktických vymožeností. Napríklad gumený obal na mobil, schránka pod prednými sedadlami, sklápanie zadných sedadiel priamo z kufra alebo škrabka na ľad vnútri veka palivovej nádrže.
Ale hoci kombi mne osobne dáva ešte väčší zmysel, aj tu je kufor výborne prístupný vďaka obrovskému veku. O jeho litrovej kapacite sa netreba baviť, s Octaviou sa nemusíte veľmi obmedzovať pri počte potomstva.
Interiér, to je typický dobre vybavený koncernový model. Hoci Škoda nemôže počítať s najkvalitnejšími materiálmi alebo technológiami, nemáte pocit, že ste nechcenou obeťou šetrenia. Športové sedadlá sú ozdobou a dokážu aj podržať. Nejde ale o žiadne tesné škrupiny, ktoré by väčším postavám prekážali.
Na benzínovej RS som kritizoval slabý pocit výnimočnosti za volantom, tu už mi neprekáža. Sčasti preto, že miesto nudných bielych liniek a prešívaní nachádzam atraktívnejšie červené, sčasti preto, že do nádrže sa leje nafta a očakávania sú prirodzene nižšie. Kým v obľúbenom lokálnom pivovare zle načapované pivo nepoteší, baru pod domom ho asi vyčítať nebudete.
Škoda Octavia RS TDI Zdroj: Michal Petreje
Ako čítať RS
RS je pre mnohých synonymom športového náradia. Mýlia sa. Naftová Octavia je s týmto označením rýchla škodovka, netreba od nej čakať žiadne športové zázraky. Na zakrútených cestách nebude zadok zábavne vybáčať zo svojej stopy, ani si nebudete užívať plynulý prenos váhy medzi jednotlivými nápravami.
Ťažší predok dáva o malý kúsok viac ako v benzínovej verzii najavo svoju chuť vycestovať zo stopy von, to sa ale prejavuje najmä vzdialeným pískaním vonkajšej prednej pneumatiky.
Ale ona nechce tvrdo športovať. RS je komfortným partnerom na každý deň, vďaka o niečo tvrdšiemu podvozku len o trochu menej pohodlným. Môžete si síce zvoliť režim Sport, rovnako dať do športového radenia aj automatickú prevodovku DSG (mimochodom jeden z najlepších automatov dneška), ale aj tak nedostanete okruhový špeciál.
Škoda Octavia RS TDI Zdroj: Michal Petreje
Práve naopak, zvoľte pokojne aj ekologický režim, veď stále môžete stúpiť na plyn. Octavia vyrazí vpred s vervou silného diesela. Z nižších rýchlostí vystrelí nečakane ochotne, vo vyšších plynule a silovo.
A keď sa vám do cesty pripletie zopár zákrut, užijete si ich. Ale otáčať nazad sa kvôli opakovanej jazde nebudete. Hoci kombinovaná spotreba 6,4 litra na 100 km nezmyselnému jazdeniu hore-dole určite nebráni. Dlhšími jazdami mimo obcí uvidíte aj menej než päť.
Systém Start-Stop ale nepatrí medzi tie najlepšie, Octavia pri zhasnutí na semaforoch i naštartovaní autom mierne trhne a zakašle. Samotný štart trvá tak dlho, že vodič už má nohu na plyne ešte pred rozbehom, čo zasa spôsobí nakopnutie auta vpred. Samozrejme, môžete ho vypnúť alebo si neobjednať.
Škoda Octavia RS TDI Zdroj: Michal Petreje
Verdikt
Octavia RS TDI nie je žiadny superšport. Je to rýchla a dobre postavená Octavia, s atraktívnym bodykitom, mimoriadnymi sedadlami a nezvyčajným zjavom. K tomu pribalila množstvo výbavy, kvantá priestoru, pohodu na dlhšie trasy a nízku spotrebu. Na okruh ju neťahajte, ale denné použitie bude vďaka nej rýchle a pohodlné. A ešte si ju po zaparkovaní obzriete.
Plusy | Mínusy |
priestrannosť | niektoré tvrdšie plasty vnútri |
dizajnové doplnky | menšia zábava za volantom |
športové sedadlá | |
slušný záťah i spotreba | |
tvrdší a pritom stále pohodlný podvozok | |
radenie automatu DSG |
Škoda Octavia RS TDI Zdroj: Michal Petreje
Technické údaje Škoda Octavia RS TDI | |
Motor | 2,0 nafta |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 135 (184) pri 3500-4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 380 pri 1750-3000 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8,2 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,9/4,3/5,0 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 6,5 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 590/1580 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1490 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4685/1814/1449 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ RS 26 540; tento kus 29 922 |