Sama seba v reklame prezentuje ako svalnaté auto vhodné pre rodinu. Musí teda spĺňať protichodné požiadavky – praktický a priestranný interiér, rýchly a komfortný podvozok, svižný motor a dobrú spotrebu. Plus atraktívny zovňajšok.
Budú sa za mnou obzerať?
Áno. Športové doplnky sa vydarili na výbornú, výrazná modrá farba, príplatkové detaily v podobe čiernych krytov spätných zrkadiel, prednej masky a strešných lyžín pútajú pozornosť. K tomu čierny podklad predných svetiel a úzky pás denného LED svietenia či ostré hrany predného nárazníka. Vyzerá rýchlo a dravo. Na cestách sa za autom obzeralo toľko ľudí, akoby som sedel v superšporte. Najväčším započutým komplimentom bolo: „Pozri na to, BMW sa môže schovať“.
Ale ja nechcem falošné výfuky v zadnom nárazníku.
Tiež sa mi to nepáči, ale je to detail a v súčasnosti žiaľ bežná prax. A praktizujú ju aj skutočne športové autá, ako Mégane RS či Civic Type R. Treba sa cez to preniesť a tešiť sa z ostrejšieho vzhľadu zadnej časti aj vďaka týmto výduchom, difúzoru i zníženému podvozku.
Škoda Octavia RS III Combi (03) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako vyzerá vnútri?
Objednajte si červené prešívanie sedadiel a volantu, nie nenápadné biele. Kým sedadlá, ich športový tvar, textúra i bočné vedenie sľubujú veľké zážitky spoza volantu, keď sa už posadíte, RS nedáva skoro vôbec najavo, že sedíte v niečom extra. Chcelo by to ešte pridať do interiéru nejaké detaily, aby v ňom mal majiteľ pocit výnimočnosti. Napríklad v podobe zaujímavejších budíkov alebo jednoduchých farebných liniek.
Stratila niečo zo Simply Clever?
Vôbec nič. Simply Clever paket je rovnako praktický ako aj marketingovo dobre vymyslený názov. Octavia má aj vo verzii RS praktický odkladací priestor na smartfón, miesto na veľké fľaše vo dverách, odpadkový kôš, skrinku pod sedadlami, zástrčku na 230V vzadu a ďalšie. Dizajnéri tohto auta zjavne radi navštevujú Ikeu, kde hľadajú inšpirácie pre šikovné riešenia. Vnútri sa vďaka tomu cítite pohodlne a všetko má svoje miesto.
Škoda Octavia RS III Combi (05) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Predpokladám, že aj miesta je viac než dosť.
Áno, v otázkach praktickosti je to stále Octavia, jedno z najpozitívnejšie hodnotených áut v tejto triede. Vpredu aj vzadu máte miesta na rozdávanie a kufor so svojimi 600 litrami uspokojí generáciu chalupárov aj vzorných rodičov dvojičiek a viac-ičiek. Navyše príplatkové dvojité dno, vešiaky, háčiky, sieťky, to všetko zvyšuje využiteľnosť kufra. Odporúčam založiť si expresnú sťahovaciu službu.
Nenapínaj. Je rýchlejšia ako STI?
Porovnanie s legendárnym Subaru je mimo, nech sa českí kolegovia nehnevajú. Ide o dve neporovnateľné autá, z ktorých jedno je pre úplne odlišnú cieľovú skupinu ako druhé. Je to ako porovnávať zdravé tmavé pečivo s bielym rožkom. Kým prvé vám stále môže chutiť a viete, že sa dožijete dlhšie, tradičný rožok vás uspokojí viac.
Späť k téme, je rýchla?
Že či. Existujú síce pochybnosti o tom, že novinársky kus s benzínovým dvojlitrom je špeciálne upravený na vyšší výkon a redakcia Topspeed.sk odmerala 244 koní, no tieto nemožno jednoznačne zohľadniť. Každopádne Octavia RS sa s týmto motorom hrnie dopredu ako buldog a jej dramatický prejav má chuť na druhom stupni vytrhnúť volant z rúk. Podľa mňa je pocit z rýchlosti spôsobený najmä tlakom turba a nastavením softvéru. Záťah je ale výborný.
Škoda Octavia RS III Combi (06) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako zrýchľuje z nízkych otáčok?
Lepšie než naftové verzie. V meste môžete jazdiť na piatom stupni a dá sa z neho plynule zrýchliť. Autu nerobia problém otáčky len mierne nad 1 100 a už z tohto sa dokáže rozbehnúť a vyplniť medzeru, ktorá vznikla v kolóne alebo pri predbiehaní.
Na druhej strane trochu chýba výkonová špička a zaujímavejší prejav, RS totiž stále zrýchľuje rovnako a nemá výkyvy. Pre skutočne rýchlu jazdu to môže byť nezaujímavé, pri bežnom použití ale nemusíte stále podraďovať, čo oceníte. Ako majiteľ benzínovej RS by som ale ocenil výraznejší zvukový prejav.
Nehovoríš o podvozku.
Kým štandardná Octavia dokáže filtrovať slovenské nerovnosti lepšie než iné autá koncernu, RS vďaka zníženiu i športovejšiemu podvozku už taká plynulá nie je. Na to ale, že ide o športový model, je komfort výborný a posádka zväčša ani nepostrehne, že sedí v niečom tvrdšom. V zákrutách sa správa ako dobrá prednokolka, predok ide von zo zákruty, až keď to s rýchlosťou veľmi preženiete. Zvyšok času je RS príjemne neutrálne.
Škoda Octavia RS III Combi (08) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako sa riadi?
Od správne tuhého volantu necítite špeciálnu spätnú väzbu, ale to od auta tohto typu ani jeho majiteľ neočakáva. Naopak, radenie je veľmi presné a dráhy sú krátke. Podarili sa brzdy, aj z vyšších rýchlostí RS brzdí veľmi ostro a precízne. Základnú úlohu bŕzd, ktorou je, že sa ne dá spoľahnúť, spĺňa na výbornú.
A čo keď na priesmyku stretnem BMW M3?
To sú chvíle, kedy oceníte univerzálnosť Octavie RS. Zatiaľ čo majiteľ M3 musí predtým natankovať a na jazdu môže zobrať maximálne jedného spolujazdca, v Škodovke môžete mať naložený bicykel a ďalších pasažierov. Silný motor a bezpečný pohon predných kolies zasa spôsobí, že M3 (model E46 z roku 2001) obuté na zimných pneumatikách a na pomerne klzkom priesmyku musí jazdiť opatrnejšie. Odpoveď znie – za týchto podmienok ma brzdilo.
Na záver chyták – spotreba?
Po týždennom testovaní na priemernej úrovni 8,3 litra na 100 kilometrov s využívaním schopností motora. Po zžití sa s autom dokáže bez problémov klesnúť pod osem a pri skutočne ekonomickej jazde aj pod sedem litrov. A to je na tie výkony, ktoré predvádza, viac než výborná hodnota. Zvážte, či vám klepot diesela a vyššie vstupné náklady i drahšia prípadná údržba stoja za ten príplatok.
Škoda Octavia RS III Combi (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík
To vyzerá na ďalšiu pozitívnu recenziu.
Je to tak, aj ja považujem tretiu generáciu Octavie vo verzii RS za výborný produkt. A základná cena benzínového kombi na úrovni od 25-tisíc eur je dobrá suma. Za tie peniaze dostanete všetku praktickosť Octavie, o ktorej sme aj na týchto stránkach popísali viac než dosť, kombinovanú so skutočne rýchlym motorom a pohodlne-športovým podvozkom. Drsný dizajn je príjemný bonus, vďaka nemu sa po zaparkovaní RS za ňou vždy ešte párkrát otočíte.
Takže prečo ju všetci vychvaľujú? Lebo je jednoducho výborná.
Plusy | Mínusy |
neprehliadnuteľný dizajn | fádna palubná doska aj pre RS |
dynamické výkony | nevýrazný zvuk |
priestranný interiér | |
praktické detaily | |
pohodlné sedadlá | |
športovo-pohodlný podvozok | |
spotreba |
Škoda Octavia RS III Combi (18) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Škoda Octavia Combi RS TSI | |
Motor | 2,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 162 (220) pri 4500 - 6200 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 350 pri 1500 - 4400 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,7/5,3/6,2 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 8.87 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 610/1740 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1367 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4685/1814/1452 |
Cena (eur s DPH) | základná RS 24 960; tento kus 30 258 |