Po niekoľkých mesiacoch jej jazdenia po slovenských cestách ju netreba špeciálne predstavovať, tak len v skratke. Tretia generácia obľúbeného kombi údajne nižšej strednej triedy (podľa nás už bez prívlastku nižšej) prišla na trh v lete. K tradičným vlastnostiam koncernu VW pridáva ešte väčšiu nenápadnosť, mnoho pragmatických riešení, nekonečný priestor a striedmosť.

Deň prvý: je ťažkopádna

Po úvodných kilometroch prichádza pocit ťažkopádnosti. Octavia sa rozbieha pomaly a zdĺhavo, dáva pocítiť, že pracujete s veľkou hmotou. Niektoré iné modely podobnej veľkosti už vedia priniesť aj väčší dojem ľahkosti. Subjektívne sa zdá ťažkopádnejšia než liftback.

Nemožno nespomenúť tuhú zadnú nápravu, ktorá bude v internetových diskusiách nekonečným zdrojom kritiky, no stáva sa štandardom v tejto cenovej kategórii. Prvých pár kilometrov si jej dunivé zvukové prejavy všímate, no rýchlo na ne zabudnete. Dokonca ešte skôr než v liftbacku. Na jazdné vlastnosti pri tradičnej jazde to nemá vplyv a okruhový špeciál z tohto auta nebude.

Škoda Octavia Combi (04) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Deň druhý: priestranná a praktická

Keď lyže vložené cez stredový tunel v zadných sedadlách opriete o predné sedadlá, medzi hranou kufra a lyží ostane ešte množstvo priestoru. Vojdú sa sem bez problémov dva páry lyžiarok, dva notebooky, veľký kufor, ruksaky a mnohé ďalšie. Veď jeho objem presahuje 600 litrov.

Veľkosť kufra a číselné vyjadrenia priestoru vnútri niečo napovedia. Dojem priestrannosti v skutočnosti, množstvo háčikov, dvojitá podlaha kufra, odkladacie priestory a mnohé ďalšie naživo však vyrazia dych. Octavia Combi v praktickosti predbieha konkurentov o míle a nastavuje štandard, ktorému sa budú prispôsobovať ďalší.

Škoda Octavia Combi (07) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Deň tretí: veľa nespotrebuje

Na zhruba 800-kilometrovú cestu najmä po diaľniciach Octavia minula 5,4 litra na 100 km. Je to viac než uvádza výrobca, čo je spôsobené najmä vyšším diaľničným tempom. Pri mimomestskej jazde po plynulých rakúskych cestách čísla spotreby výrazne klesali a šetrní vodiči by sa aj na Slovensku bez problémov dostali pod päť litrov. Môžete počítať s 800 až 900 kilometrami na plnú nádrž.

Deň štvrtý: chce to viac výkonu

To, čo nám pri teste liftbacku s rovnakým motorom neprišlo také výrazné, teraz udrelo do očí. Motor 1,6 TDI v 105-koňovej verzii je na takéto veľké a ťažké auto jednoducho málo. Problém mu robia diaľničné stúpania, ale aj predbiehania vo vyšších rýchlostiach. Navyše treba počítať s tým, že s kombíkom budete častejšie cestovať plne naložení, čo bude mať dramatický vplyv na dynamiku.

Škoda Octavia Combi (09) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ani sprevodovanie nie je ideálne – zaradená štvorka na mestskej päťdesiatke síce je optimálna podľa palubného počítača, trápiaci sa zvuk motora tomu však nezodpovedá. Určite sa pozerajte po silnejšej verzii, poistka síce bude vyššia, spotreba nie.

Deň piaty: zabúdam na auto

Nová Octavia má aj vo verzii kombi tú vlastnosť, že vám dovolí zabudnúť na šoférovanie a len sa veziete bez ohľadu na to, čo je vonku. Jednoducho dodáva pohodlie a tešíte sa z nekonečných maličkostí v podobe praktických riešení. Zabúdate na samotnú jazdu a užívate si len presun alebo rozmýšľate nad svojimi starosťami.

A ak sme pri teste sivého liftbacku so striebornými kolesami hovorili o tom, že vďaka jeho nenápadnosti ho môžete šoférovať aj nahý, v tomto prípade to úplne neplatí. Kombi v bielej s čiernymi sklami a diskami púta väčšiu pozornosť. A nielen autorovi týchto riadkov sa Octavie vždy páčili skôr v rodinnej verzii.

Škoda Octavia Combi (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Ak sa bavíme o dokonalom služobníkovi, Octavia Combi 1.6 TDI má k nemu veľmi blízko. Je to dané najmä možnosťami v interiéri, nekonečným priestorom i štandardou kvalitou jazdy. Nič vás tu neobťažuje, nehnevá (s výnimkou slabšej motorizácie), ani nepúta pozornosť. Sústreďte sa na seba a svoj život, Octavia bude z úzadia slúžiť.

Technické údaje Škoda Octavia Combi 1.6 TDI
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 77 (105) pri 3000-4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 250 pri 1500-2750
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,0/3,7/4,2
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 610/1740
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1317
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4659/1814/1456
Cena (eur s DPH) úplný základ 15 190; tento kus 21 998

TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.