Práve tú s motorom 1.6 TDI a strednej výbave Ambition mal TREND.sk na test. Skúsme si v ňom odpovedať na zásadne otázky, teda aj tú, či je nová Octavia takým čističom rýchleho pruhu ako v 90. rokoch alebo či ju môžete šoférovať nahý.
Ako nová Octavia vyzerá?
Rovnako striedmo ako na fotkách. Škoda Octavia vo výbave Ambition bez príplatkových xenónových svetiel a na 16-palcových kolesách je sivou myškou. Béžová Cappuccino metalíza tomu len prospieva. Treba však dodať, že už základné tvary novinky sú vydarené a ostré hrany v porovnaní s predchodcom pridávajú trochu dramatična. Pri vhodne zvolených príplatkoch a farbe sa z nej stáva príjemný zjav.
Škoda Octavia 1.6 TDI (1)
Môžem ju šoférovať nahý?
Áno. Ak budete sedieť v Octavii v tejto farebnej kombinácii, na ulici si vás nik nevšimne. Splynie s davom okolitých rodinných sedanov i hatchbackov a firemných manažérskych limuzín. Ak nechcete, aby susedia závideli alebo nemáte radi pozornosť, skvelá voľba. Dúfajme, že TREND.sk nečítajú bankoví lupiči.
Ako jazdí?
V novej Škode zabudnete na šoférovanie. Jednoducho sa veziete a ani o tom neviete, auto filtruje nerovnosti, nedáva o sebe vedieť a vodiča nechá v pokoji rozmýšľať nad pracovnými alebo rodinnými povinnosťami. Octavia sa decentne stiahne do úzadia a nezasahuje do vášho sveta. Emócie nehľadajte.
Podvozok je nastavený mäkšie než v iných podobných autách koncernu, čo je plus na naše cesty. Napriek veľkej kritike na tuhú zadnú nápravu sme z hľadiska jazdných vlastností nič zásadné nepostrehli . Pri bežnej jazde vodič zhoršenie necíti, zadok má len miernu tendenciu odskakovať na nerovnostiach v zákrute. Väčším problémom sú tupé rany do podvozku pri prejdení nerovnosti. Tu už sa kritizované riešenie „zadku“ prejaví. Naopak, typické naftové klepanie do interiéru takmer nepreniká a vonku to nie je o nič horšie, Octavia je na pomery tejto kategórie motorov tichá.
Škoda Octavia 1.6 TDI (3)
Nezožerie ma?
Motor 1.6 TDi nie. Tento variant je zameraný na spotrebu, dokonca sme videli rekord v podobe 1,4 litra na 100 km pri tempomatovej 60ke na rovinke a piatom prevodovom stupni. V kombinácii mesto, diaľnica a krátko mimo obce dosiahol priemer 5,1, čo je slušné, dojazd je vysoko nad 900 kilometrov. Dvojliter by nemal výrazne vyššiu spotrebu, avšak jeho vyššia cena a poistka by to dohnali.
S úspornosťou súvisí aj najotravnejšia položka tohto auta – takzvané Ekotipy. Sú to tipy na zníženie spotreby, ktoré sa objavujú na stredovom displeji. Keď dlhšie nepreradíte a držíte nižší stupeň, napríklad pred predbiehaním, ozve sa Ekotip – sledujte ukazovateľ radenia. Nová Octavia vyhreší aj za deaktivovanie Start-Stop a prikáže zavrieť okná kvôli odporu vzduchu pri vyšších rýchlostiach.
Budú sa mi pratať z rýchleho pruhu?
S touto nenápadnou maskou a bez xenónových svetiel ťažko a ak aj áno, dlho v ňom nevydržíte. Malý naftový motor je síce dostatočne pružný v nižších rýchlostiach, v diaľničných mu však už dochádza dych. Na bežné jazdenie je jeho 77 kW (105k) dostatočných, no treba počítať s tým, že predbiehanie bude trvať dlhšie. Octavia však už dávno nie je tým čističom rýchleho pruhu, ako tomu bolo v 90. rokoch, keď na cestách boli len ľudové felície, favority a zvyšky socialistického vozového parku.
Škoda Octavia 1.6 TDI (8)
Je bezpečná?
Áno. Vo výbave Ambition má okrem predných, bočných a hlavových aj kolenné airbagy, hmlovky a všetky možné elektronické systémy na udržanie trakcie. Pravda, tým najväčším systémom na udržanie auta na ceste je skromná 1,6-ka. Testované auto malo aj príplatkový systém pre rozpoznanie únavy u vodiča. O jeho zmysle máme pochybnosti, Octavia totiž vyzvala k prestávke a lákavý obrázok kávy nakreslila na palubný počítač len raz, keď o únave nemohlo byť ani reči. Zato neskôr, po 400-kilometrovom výlete a poldennom bicyklovaní po horách nič také nespomenula.
Koľko detí odvezie?
Závisí, či ich chcete len posadiť alebo deti naložíte až po strop. Octavia je veľké priestranné auto. Na zadných sedadlách je miesta na nohy porovnateľne s autami o triedu väčšími a kufor má megalomanských 590 litrov v základe a 1580 pri sklopených sedadlách. Sedáky sa vyklopiť nedajú, pri takomto objeme to však nie je problém. Poteší aj nekonečno sieťok a háčikov v kufri na uloženie drobností v rámci príplatkovej výbavy. Punc luxusu zasa dáva výsuvná sieťka na zadné okno.
Je simple alebo clever?
Notoricky známy slogan Škody – Simply Clever platí spolu. Odhliadnuc od výborného sieťového programu v kufri možno nájsť viacero rozumných riešení. Či už v podobe škrabky na sklo umiestnenej na veku palivovej nádrže alebo praktického gumeného odkladacieho priestoru na mobil. Rovnako potešia tenkým kobercom alebo gumou vystlaté odkladacie priestory v kabíne. Mimochodom, je ich veľa a sú veľké, do dverí dáte 1,5-litrovú fľašu. Pozitívne hodnotíme krásny farebný palubný displej s jednoduchým ovládaním.
Škoda Octavia 1.6 TDI (12) - držiak na mobil
Zaslúži si ju môj zamestnanec?
Octavia je jedným z najobľúbenejších firemných áut. Rovnaké platí aj o jej tretej generácii a spolu s motorom 1,6 TDI zvlášť. Nízke obstarávacie aj prevádzkové náklady ukážu v Exceli sľubný výsledok. V tejto kombinácii farby a kolies navyše dávate svetu vedieť, že ste seriózna firma, ktorá na klientoch neryžuje a zbytočne nerozhadzuje a nie ste ani garážovka na pokraji platobnej neschopnosti.
Môžem si ju dovoliť?
Závisí od stavu na účte. V základnej výbave stojí táto verzia 15 430 eur s DPH, po užitočných príplatkoch presiahne 20-tisíc. To síce nie je málo, avšak tretia generácia Škody Octavia je veľké a mimoriadne priestranné auto plné šikovných riešení a pohodlia na naše rozbité cesty.
Verdikt
Veľa auta za stále slušné peniaze. Octavia získala ostrými hranami na dramatickosti a svojmu majiteľovi slúži tak, že o nej ani neviete. Za volantom zabudnete na to, že šoférujete a môžete rozmýšľať nad novými projektmi, nerušene telefonovať vďaka jednoduchému ovládaniu cez Bluetooth alebo rozprávať s obchodným partnerom/manželkou na sedadle spolujazdca. Tak, ako vás nebude zaujímať okolie, tak si ani okolie nebude všímať vás.
Škoda Octavia 1.6 TDI (6)
Technické údaje Škoda Octavia 1.6 TDI Ambiente | |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 77 (105) pri 3000-4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 250 pri 1500-2750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10,8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,0/3,7/4,2 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 590/1580 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1300 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4659/1814/1461 |
Cena (eur s DPH) | základná výbava 15 430 tento kus 22 104 |
TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.
Foto - CypoDesign.sk