Čakajú nás nekonečné diaľnice a vysokohorské tunely, chaotická a tesná mestská premávka, ale aj dlhočizné presuny po uzučkých talianskych priesmykoch, kde jedinou nádejou je, že nepôjde oproti kamión alebo autobus. A to všetko strieda otravné vykladanie a nakladanie batožiny, hľadanie drobnosti vo všetkých odkladacích priestoroch, ale aj prepínanie jazdných režimov. A neustále: „ja chcem niečo papať" zo zadných sedadiel.

Každý otec rodiny vie, že takýto typ dovolenky bude testom nervov pre všetkých a pohoda v aute dokáže atmosféru zlepšiť alebo úplne pokaziť. Ako z toho vyviazol Kodiaq, nádej slovenských chalupárov, dovolenkárov a cestovateľov?

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

Menšie „ale“ na úvod

Prvý dojem je trochu sklamaním, priznám sa. Oproti revolučnému dizajnu Superbu, ktorý som tak obdivoval pri jeho predstavení vlani v Toskánsku, mi SUV novinka príde obyčajná a prehliadnuteľná. Je kombináciou tvarov škodoviek, ktoré poznáme a Seatu Ateca.

Ďalšia mrzutosť prichádza po prvom otvorení kufra. Tretí rad sedadiel po sklopení totiž zaberá veľa miesta a rekordná hodnota cez 700 litrov je tak vo výsledku pri testovanom kuse len posunutí druhého radu sedadiel úplne vzad niekde pod 600. Takže prvá rada pre čitateľov – príplatok za tretí (vskutku núdzový) rad poriadne zvážte.

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

Šikovne využiteľný kufor

Na úvod nás čaká dlhý presun do chorvátskeho Rovinj spojený s výletmi po okolí. Batožina sa napokon do kufra až po strechu vojde a vnútri máme pohodlie. Vďaka Škode za jednoduchý kvadratický tvar kufra, kde nie je žiadny nevyužiteľný priestor. Ešte aj cestou naspäť poľahky schovám desiatku fliaš dobrého talianskeho červeného do odkladacích plôch.

Odkladací priestor na zadné plató po jeho zložení je výborne riešený, taktiež ako 100-percentne fungujúce elektrické ovládanie piatych dverí kopnutím pod nárazník. Všetko je akési samozrejme a prirodzene praktické. Často si počas týchto ciest hovorím, že tak to má byť. Nehovoriac o odkladacích sieťkach, háčikoch a priehradkách. Lenže pohlaď na konkurenciu hovorí, že takáto využiteľnosť je veľká výnimka. Prvý klobúk dole.

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

Pohodlné dlhé presuny

Čo som sa naučil cestou? Že sa oplatí cestovať pred sezónou. Rakúske, slovinské aj chorvátske diaľnice sú poloprázdne a jedine mierne zdržanie je na chorvátskych hraniciach. Vzhľadom na málo áut si s radosťou doprajeme aj cestu po inak preplnenom pobreží, cez Portorož ci Izolu. Dobre známe slovenské dovolenkové destinácie Istrie ma po 15 rokoch od poslednej návštevy prekvapujú ďaleko väčšou rozvinutosťou, než som si pamätal. I cenami.

A Kodiaq? Neprekvapuje prakticky ničím, len tým aký je dobrý.

Diaľničný presun zvládame všetci zľahka aj vďaka výbornému odhlučneniu od okolia, akurátne tvrdým a priestranným sedadlám a pohodlnému podvozku. Keď na diaľniciach pribúdajú zákruty, prepínam jazdný režim do Sport, kedy Kodiaq citeľne stuhne a menej sa nakláňa. Väčšinu času ale využívam Comfort, kedy sa veľké SUV začne na nerovnostiach pohupovať podobne ako Superb s týmto nastavením. Je to pohodlné a pritom stále sebaisté.

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

Výborná spotreba

Novinka má dobre známy sedemstupňový automat DSG, ktorý v bežnom jazdnom režime až nezdravo podtáča motor a preto pre ďalšiu časť výletu v talianskych kopcoch volím športový režim. Ale aj to môže byť dôvodom fantastickej dosiahnutej spotreby na úrovni 7,3 litra na 100 kilometrov. Pripomínam, že to zahŕňa aj posúvanie sa po meste či státia v menších kolónach, a všetko s plne naloženým autom i veľkým bicyklom na streche. Bez neho by som bol niekde blízko číslovke 6.

Ďalším dôvodom dobrej spotreby je určite aj slabší diesel s výkonom 150 koní, ktorý je papierovo s udávaným zrýchlením cez 10 sekúnd na stovku nevhodným kandidátom. Do skutočnej premávky mu ale dávam známku chválitebný, nakoľko aj v takejto zostave cestujúcich sa s ním dá predbiehať či držať tempo rýchlejšej diaľničnej premávky. Pravda, vo výsledku by som ale zvolil silnejší variant.

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

K jazdným zážitkom treba ešte dodať B. Hoci som s Kodiaqom strávil dlhé hodiny na talianskych priesmykoch a zatočenom pobreží, nebolo to tak, že by priniesol špeciálnu radosť a chuť sa pri Lago di Redona otočiť a ísť ešte raz. Ale vďaka adaptívnemu podvozku a pomerne presnému riadeniu som necítil nechuť alebo nepresnosť pri triafaní sa do stoviek uzučkých zákrut.

Offroad test

Nakoľko testovaný kus má pohon všetkých kolies a Škoda s radosťou prezentuje aj terénne schopnosti Kodiaqu, tieto preveríme v samostatnom teste čoskoro.

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

Bohato vybavený

Sú to len tri roky, keď som odchádzajúcu predošlú generáciu Superbu kritizoval, že jej koncern nedovolil vyniknúť a prakticky ju len poskladali zo zostatkových dielov na sklade. Za ten čas sa zmenilo veľa, a to nielen na politickej scéne. Kodiaq má okrem digitálneho displeja prakticky všetko, čo sa dá naklikať aj v konfigurátore Volkswagen.

Veľký 8-palcový displej navigácie s prehľadnou a rýchlo grafikou i jednoduchým ovládaním. 3D efekty parkovacej kamery, výborný 360-stupňový pohľad na auto, automatické držanie v pruhoch, pohodlný a skutočne spoľahlivý radarový tempomat. A pozor aj na novinku – full LED svetlá s automatickým vyrezávaním svetelného lúča.

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

Praktické vychytávky

K tomu pridáva priehrštie šikovných Škoda vynálezov. Prakticky každý deň na talianskych diaľniciach a pri parkovaní využívam držiak na lístky na čelnom skle, výborná je aj možnosť jednotlivo zamknúť zadné okná. To, keď na jednom sedadle vzadu sedí trojročné dieťa a na druhom tínedžer. Počas divokých lejakov kdesi pri Lago di Cavazza využívam aj dáždniky v predných dverách a tlieskam drobnej novinky – automatický dažďový senzor občas pretrie aj zadné sklo.

Škoda použila vo svojom SUV aj vysúvacie plastové chrániče rohov dverí, ktoré čiastočne ochránia autá pri nepozornom otvorení dverí od poškriabania. Ako hračka fajn, praktická využiteľnosť je ale vzhľadom na ich malú veľkosť otázna, navyše samotný mechanizmus pôsobí krehko.

Škoda Kodiaq Zdroj: TREND

Verdikt

Viete čo? Som nadšený. Kodiaq splnil všetko, čo som od neho čakal. Je to väčší Superb s imidžom a plusmi (i mínusmi) SUV doplnený o najnovšie technologické hračky a ešte ďalší kus praktických riešení. K tomu pridáva výbornú spotrebu a pohodlie bez potreby športovej jazdy. Najväčšie nadšenie ale prináša niečo, čo vlastne nedokázal. Ani raz ma za tých 2 500 kilometrov Kodiaq ničím nevytočil.