Nie je dôvod naťahovať, našli sme ideálne nenáročné rodinné auto. Nové Toledo zvláda všetko s prehľadom, nezľakne sa dlhých ciest, veľkých nákupov, detských sedačiek, ani plného kufra. A pritom majiteľa bez hanby dovezie na pracovné stretnutie. Škoda len, že mu koncern nedovolil vyniknúť viac.
Toledo je priestranné
Prvá udrie do očí priestrannosť. Po otvorení dverí nemáte pocit, že sedíte v nižšej strednej triede, po nastúpení na zadné sedadlá alebo otvorení kufra už vôbec nie. Za priemerného vodiča si sadne nadpriemerný spolujazdec, traja sa budú vedľa seba síce tlačiť, ale ako často cestujete piati?
Kufor má megalomanských 550 litrov, čo je pre Slováka jednou z najzásadnejších vlastností. Po väčšinu roka vám postačia najviac dve tretiny. Po sklopení zadných sedadiel dosiahne jaskynných 1490 litrov, využiteľnosť zlepšuje príplatkový sieťkový program. Ten je takmer rovnako dobrý ako v nedávno testovanej Octavii.
Seat Toledo (7)
Toledo pôsobí kvalitne
Testované auto vo výbave Style je najdrahšie vybaveným, navyše s príplatkami. Na béžový interiér, ktorý podľa nás patrí len do najdrahších limuzín, sme si postupne zvykli. Spolu s príplatkovým multifunkčným koženým volantom, navigáciou a napríklad aj lakťovou opierkou pomáha zakryť nedostatky interiéru.
Tie sa prejavujú v obľúbenej novinárskej disciplíne – búchaní po plastoch. Sú tvrdé tak, že si na nich polámete prsty. Na pohľad je ale interiér podarený, a keďže žiadneho zdravého človeka nenapadne búchať po plastoch, ostane na pohľad hodnotný. O priestrannosti už bola reč.
Dizajn je otázkou vkusu. No Toledo najmä s príplatkovými kolesami pôsobí drahšie než sesterský Rapid a na cestách nebude taký opozeraný, vďaka čomu je viac než slušnou alternatívou. Ide o nenápadný elegantný liftback, auto ide v trende nastolenom ešte prvou generáciou.
Seat Toledo (5)
Toledo je tiché a pohodlné
Pravdepodobne je to najmä zásluhou motora 1.4 TSI kombinovaného so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Na voľnobehu o motore neviete, pri bežnom jazdení taktiež. Jedinou nepríjemnosťou je tupé dunenie zo zadnej pevnej nápravy, zdôraznené príplatkovými sedemnásťpalcovými kolesami. Po pár sto kilometroch si ale zvyknete a zabudnete.
Pohodlie znižovali práve hliníkové disky, stále však na väčšine ciest v mestách i mimo nich obstálo nové Toledo so cťou. Najmä ticho a izolácia od okolia spôsobujú dojem vyššej triedy. A keď privriete oči, béžová farebná kombinácia tento dojem len potvrdí.
Videl som aj nižšie výbavové stupne a porovnal ich so sesterskou Škodou Rapid. Aj nižšia verzia Reference vyzerá dobre a nerozumieme, prečo je na cestách toľko Škodoviek a tak málo Seatov...
Toledo je svižné a úsporné
Tento motor nebude prvou voľbou šetrného slovenského vodiča. Pritom sa však oplatí priplatiť, 122 koní hýbe s autom svižne a okrem prekvapujúceho ticha je jeho silnou vlastnosťou pružnosť. Automat plynule nahodí šiesty, siedmy stupeň a otáčky pri bežnej jazde neprekročia ani 1 500, z čoho auto bez problémov zrýchľuje. Rýchle podradenie pri predbiehaní (kick down) funguje tiež spoľahlivo.
Seat Toledo (8)
Mohlo by sa zdať, že spotreba benzínového turbomotora bude vysoká. Nie je. Väčšinu času sme strávili v meste a na diaľniciach, ktoré prirodzene spália viac benzínu, výsledok 6,4 l/100 kilometrov tak príjemne prekvapil. Dojazd na plnú nádrž je slušných 700 km. Kto potrebuje počúvať to naftové klepanie?
Toledo je inteligentné
Pravda, je to najmä príplatkovou výbavou. Dotykový displej navigácie a ďalších funkcií je prehľadný a intuitívny. Spracovanie mapy síce nepôsobí najdrahšie a grafika nebude víťazom dizajnovej súťaže, ale je jednoduchá a orientácia intuitívna. Aj ovládanie prstom pôsobí ako z dnešnej doby, netreba po displeji búchať. Počuješ, nedávno testované Clio Grandtour?
Poteší displej na palubných prístrojoch, ktorý sa síce nemôže rovnať plnofarebnému v Octavii, no tá aj je o niekoľko tisíc drahšia. Jeho niekoľko úrovní zobrazí všetko potrebné, a na rozdiel od iných áut dokážete cez ovládanie na volante a tento malý displej aj skutočne zatelefonovať, nemusíte sa pozerať na stredový panel.
Seat Toledo (13)
Toledo mohlo byť ešte lepšie
...nebyť tvrdej koncernovej politiky. Sú totiž prvky, kde vidno, že sa šlo zámerne o štandard nižšie, hoci to nedáva logiku. Takým je napríklad otvorenie elektrického okna až na doraz pevnejším stlačením len u vodiča a nie spolujazdca. Paradoxom je, že túto funkciu ani vodič nemá smerom nahor, pri zatváraní okna.
Ešte prekvapujúcejší je často spomínaný fakt, že napriek vybaveniu testovaného auta elektrickým otváraním okien aj vzadu, tieto nemajú tlačidlá vpredu pri vodičovi. Šofér teda zadné okná neotvorí. A keďže auto je lacnejšie než Octavia, tak aj spomínaný sieťový program je o trochu horší a s tvrdosťou plastov to v Španielsku prehnali.
Aktualizované o vyjadrenie importéra:
Elektrické otváranie okien vzadu v Tolede je k dispozícii od 32 týždňa (zmenou nového modelového roku). Vo výbave Reference za príplatok a vo výbave Style v sérii. Touto opciou neboli vybavené iba vozidlá, ktoré boli objednané na uvedenie na trh.
Ale je to pochopiteľné, ak by koncern VW dovolil Toledu vyniknúť ešte viac, v reálnom svete by málokto potreboval drahšiu Octaviu. A možno by to už cenovo nebolo také atraktívne.
Seat Toledo (18)
Verdikt
Nové Toledo prekvapilo. Jazda je ako v o triedu lepšom aute, čo je určite spôsobené aj príplatkovou výbavou testovaného auta. Cena presiahla 19-tisíc eur. V skutočnosti stačí stredná výbava, silnejšia benzínová 1,2ka a za menej peňazí (s rozumnými príplatkami do 15-tisíc) získate priestranné auto s pohodovým charakterom, slušnou izoláciou od okolia a neopozeraným dizajnom. Po predošlom nepodarku v podobe pseudoMPV je legenda späť v tom najlepšom.
Technické údaje Seat Toledo 1.4 TSI Style | |
Motor | 1,4 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 90 (122) pri 5000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 200 pri 1500-4000 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9.5 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,4/4,8/5,8 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 550/1490 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1230 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4482/1703/1461 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 9 990 tento kus 19 100 |
TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.