Čo to je?
Zvýšené oplastované dobrodružné kombi s pohonom všetkých štyroch kolies. Pre Seat ide o prvotinu tohto typu, pre jeho materský koncern Volkswagen o dlhé roky overenú kombináciu. Leon má poslúžiť menšej i väčšej rodine na ceste za lyžovačkou a k moru, kamarátov odviezť so všetkým vybavením na vrchol kopca, z ktorého sa práve chystajú zletieť paraglajdom.
A darí sa mu. Dostatok priestoru pre všetkých, veľký 587-litrový kufor s praktickým dvojitým dnom, pohodlie na dlhé cesty a úsporný diesel sú správnymi predpokladmi. Mierne, o 2,7 centimetra zvýšený podvozok a plasty v spodnej časti karosérie motivujú k neobmedzovaniu sa vo výbere cesty.
Čo sa ukazuje práve vo vinohradoch, kedy sa Leon bez náznaku protestu škriabe nahor veľkými kameňmi, hlbokými koľajami a strmými stúpaniami. Aj keď má už jedno zadné koleso pri prekrížení poriadne vo vzduchu, stále mu nerobí žiadny problém ísť ďalej. Vďačí za to piatej generácii koncernového pohonu všetkých štyroch kolies Haldex, tu pod označením 4Drive.
Seat Leon ST X-Perience Zdroj: Peter Polešenský
Aké je na dlhej ceste?
X-Perience sa počas dlhých presunov mení na klasické priestranné kombi, tiché aj pri diaľničných rýchlostiach a pohodlné na nerovnostiach. I keď, rovnako ako podobne zameranú Octaviu Scout, aj Seat mohli naladiť ešte mäkšie, nikomu by to neuškodilo.
Možno frflať na fádne dizajnovaný a subjektívne lacno pôsobiaci interiér, po krátkom čase sa ale ľahko zvykne. Navyše je táto verzia obohatená o oranžové prešívanie či zopár farebných označení verzie. Jednoducho pôsobí dotykový displej a graficky zastaraná, ale prehľadná lacnejšia nepríplatková verzia palubného počítača.
Na dlhú cestu oceníte dostatočne silný 150-koňový diesel, kombinovaná spotreba dosiahla slušných 6,3 litra na 100 kilometrov pri aute plnom lyžiarskeho vybavenia v kombinácii s krátkymi presunmi mestom. Mimo mesta na víkendových cestách hrdo ukazuje štyri a niečo.
Seat Leon ST X-Perience Zdroj: Peter Polešenský
V príplatkovej výbave odporúčam zaškrtnúť full LED svetlá, ktoré nielenže vyzerajú skvele, ale robia z noci deň. Poteší aj presnosť a krátkosť dráh radenia manuálnej prevodovky.
Verdikt
Seatu sa to podarilo. Vyrobil priestranné a pohodlné všestranné kombi pre rodinu aj pre partiu nadšených športovcov, ktoré najlepšie vyzerá so strešnými nosičmi pri vysokohorských chatách. Navyše základná cena s uvádzacím bonusom pod 23-tisíc eur z neho robí zrejme najlacnejšie auto tohto typu na trhu. Ale určite si priplaťte za full LED svetlá a hnedú farbu z oficiálnych materiálov. Alebo ho aspoň čo najskôr zašpiňte.
Leon X-Perience vs. Octavia Scout
Seat má momentálne na slovenskom trhu jedného najbližšieho konkurenta – Octaviu Scout. Majú podobný základ, filozofiu i možnosť vybavenia. Kým ale Škoda stojí v základnej bohatej výbave 28 540 eur, Leon o vyše 5-tisíc menej. Keď oba modely vybavíte obdobne, ich cenovka sa priblíži. Španiel je ale stále o čosi lacnejší. Octavia zasa väčšia, s viacerými praktickými riešeniami a zanechá o niečo hodnotnejší dojem.
Plusy | Mínusy |
všestrannosť | trochu lacno pôsobiaci interiér |
slušné schopnosti v teréne | mohol byť ešte mäkší |
priestrannosť a kufor | |
full LED svetlá | |
zaujímavá cenovka |
Seat Leon ST X-Perience Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje Seat Leon ST X-Perience 2.0 TDI 4Drive | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 110 (150) pri 3500-4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 340 pri 1750-3000 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8.7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,9/4,4/4,9 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 587/1470 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1482 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4543/1816/1481 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ s uvádzacím bonusom 22 770; tento kus 26 110 |