Čo to je za otrasný polep?

Tiež si vravím. Čierna opticky znížená strecha mu ako tak pristane, už aj tak nízku siluetu robí ešte nižšou, to ďalšie si ale mohli odpustiť. Nenechajte sa však zmiasť, všetko vrátane čiernych striekaných diskov je dielom slovenského importu, čiže ide o jedinečný kus a v predajni vám taký neponúknu.

Ok, snažím sa nevšímať si ho.

Dobré rozhodnutie, bez neho je nový Leon vydarené auto. Ostré rohy a zlomy ho robia dramatickejším a športovejším, rovnako ako červená farba, tri dvere (označenie SC) a LEDkové svetlá vpredu aj vzadu. Treba dodať, že vpredu sú aj hlavné svetlá za príplatok zložené z LED, čo sme nedávno mohli vidieť len v najdrahších autách najvyššej triedy.

Pre koho vlastne je?

Pre mladého chalana alebo ženu. Trojdverová červená verzia FR sa určite nehodí váženému pánovi po päťdesiatke, ani nudnému chlapíkovi z vedľajšej IT firmy. Malý Seat sa však robí v množstve iných farieb aj s piatimi dverami, čo mu dodáva ďalšie možnosti. Nezabudnite, že na predošlej generácii jazdí napríklad slovenská polícia. Hodí sa im?

Seat Leon SC FR (5) Zdroj: Cypo Design

FR znamená Fakt Rýchly?

Skoro. Táto skratka značí Formula Racing a už niekoľko generácií označuje najvyššie verzie civilných Seatov. Ide o niečo medzi štandardom a najrýchlejšou Cuprou. Čiže dobre vybavené auto so zväčša silnejším motorom a športovými doplnkami zvonku aj zvnútra. Bez nej pôsobí Leon akosi chudobnejšie.

Formula, to bude strela.

Závisí od motora, ktorý si zvolíte. Ak testovaný štvorvalcový benzín 1.4 TSI, chybu neurobíte. Strela to síce nie je, ale zrýchľuje veľmi svižne a v tunajšej spomalenej premávke sa budete cítiť nad vecou. Na výber sú aj silnejšie a slabšie motory, ale tento sa k charakteru najlepšie vybavenej verzie hodí.

Taký malý motor? Nenechaj sa vysmiať.

Zahoďte predsudky. Pokiaľ do Leonu sadnete bez toho, aby ste vedeli, čo je pod kapotou, nepochybne poviete, že dvojliter. Je kultivovaný, tichý vo všetkých otáčkach, ťahá odspodu až do konca, len na výkonovú špičku sa trochu pozabudlo. A dlhodobá kombinovaná spotreba je pod siedmimi litrami.

Seat Leon SC FR (8) Zdroj: Cypo Design

Určite z teba vytrasie dušu.

Nevytrasie, podvozok je komfortný a zároveň dobre drží stopu. Určite to nie je na preteky do vrchu, napriek tomu je pruženie a nastavenie auta príjemným prekvapením. Nemusíte sa s ním vyhýbať každej najmenšej jame. Dobrý kompromis na bežné jazdenie a športovejšiu jazdu. Na skutočne rýchle presuny a zábavu na horských priesmykoch čoskoro príde Cupra.

Poďme sa pozrieť dnu.

Pozor, nech veľkými dverami neodriete auto stojace vedľa. Trojdverovému Leonu by sa zišiel aj podávač bezpečnostných pásov, ak vás čo i len trochu bolí chrbát, pri naťahovaní sa za ním vždy zastonáte. Športové sedačky ale obopnú a pôsobia hodnotne. Potiaľto samé plusové body.

Nevyzerá ten interiér trocha lacno?

Asi áno, ale je to vec pohľadu. Sám som sa nedostal k jednoznačnému názoru. Niektorí tvrdia, že to je retro, iní, že pôsobí hodnotne vďaka navigácii a slovenským importom dopracovanej červenej linke okolo prístrojov, iní, že vyzerá lacno. Tak či onak, zopár kriviek a strieborných doplnkov by sa zišlo, najmä ak sa máme baviť o španielskych emóciách. Takto je akýsi fádny najmä v porovnaní s vypracovaným zovňajškom.

Seat Leon SC FR (6) Zdroj: Cypo Design

Ako je to s ergonómiou?

Typický Volkswagen. Vplyv nemeckého koncernu vidno najviac vnútri, čo vôbec nie je na škodu, keď sa zamyslíme nad Seatmi minulosti. Prehľadné prístroje, výborne fungujúca navigácia, telefón, nastavovanie jazdných režimov, informácie o aute. To všetko spolu s  krásnym farebným displejom palubného počítača je to najlepšie, čo momentálne na trhu v tejto cenovej kategórii je. Zorientujete sa hneď, nič netreba hľadať, všetko funguje logicky a intuitívne. Bravó.

Málo hovoríš o chybách.

Viem, ťažko sa totiž hľadajú. Niekomu môže prekážať koncernová filozofia a fakt, že technicky je to už viac Volkswagen než Seat, z hľadiska funkčnosti to je ale len plus. Navyše v ňom necítiť takú snahu šetriť, ako sme zažili v nedávno testovanom Tolede. Vzadu je málo miesta na hlavu a kufor by mohol byť väčší, ale Leon sa nekupuje výhradne kvôli praktickosti. Ak sa vám páči, berte ho aj na úkor Golfu, takto vybavený bude nemecký súrodenec ešte o niekoľko tisíc drahší, hoci ani tento Leon nie je práve lacný.

Seat Leon SC FR (9) Zdroj: Cypo Design

Technické údaje Seat Leon SC 1.4 TSI FR
Motor 1,4 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 103 (140) pri 4500-6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 250 pri 1500-3500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8.2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,4/4,5/5,2
Objem kufra - základ (l) 380
Prevádzková hmotnosť (kg) 1231
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4271/1816/1444
Cena (eur s DPH) úplný základ 11 890; základ s týmto motorom a verziou FR 17 490; tento kus 21 124

TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.