Čo to je?

Druhá generácia veľkého koncernového autobusu. Na dĺžku má takmer päť metrov, je vysoký a široký. Jeho primárnou úlohou nie je pobaviť za volantom a „strestať“ vysokohorské priesmyky. Hoci ani tu nie je úplne stratený, viď riadky nižšie. Naopak, Alhambra má slúžiť rodine, deťom, psom, nafukovačkám, veľkonočným korbáčom a nákupným taškám.

Robí to dokonale. Vďaka bočným posuvným dverám sa nastupuje pohodlne aj na tesných parkoviskách, hoci s ich manipuláciou majú najmenšie deti trochu problém. To je možno dobre, aspoň si neprivrú prsty. Seat ponúka tri rady sedadiel pre celkovo sedem cestujúcich.

Vpredu aj v strednom rade je priestoru viac než dosť. Navyše sa sedí vysoko a napriek tomu je nad hlavou miesta dosť aj pre dva metre a viac výšky. Stredné sedadlá sú posuvné, a tak sa na zadný rad vojdú relatívne pohodlne aj väčší pasažieri. To v prípade, že už ste rodinu vyložili a vy ste sa so šiestimi kamarátmi vybrali do krčmy. V noci ich pripitých rozveziete domov všetkých.

Seat Alhambra (02) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Praktické vychytávky?

Sklápanie všetkých sedadiel je intuitívne. Niekde potiahnete páčkou, inde šnúrkou alebo zatiahnete za madlo. Bez väčších problémov sa systém dostane do krvi a ani pri neustálom striedaní plného obsadenia auta rodinou a napchatého kufra so sklopenými sedadlami nebudete frflať. A keď treba, na dokonale rovnej podlahe sa vyspia obaja rodičia. Radosť kazí jedine ťažkopádne zadné plató, s ktorého premiestňovaním budete bojovať. Pri využívaní troch radov sedadiel prirodzene nemožno čakať veľký kufor, aj vtedy ale prekoná taký Nissan Juke.

Alhambra má navyše množstvo zásuviek a praktických vychytávok. Skrinky po oboch stranách tretieho radu sedadiel, všemožne prítomné otvory na poháre i odkladací priestor na vrchu palubnej dosky dopĺňajú ešte zásuvky pod prednými sedadlami. Všetko má svoje miesto a interiér je typicky koncernové auto. Stačí nastaviť spätné zrkadlá a ostatné je presne tam, kde by ste to čakali. Hoci palubný počítať pôsobí už trochu zastarane, je prehľadný a funkčný.

K praktickosti smeruje malé mínus – čakal som viac netradičných nápadov. Háčikov i zástrčiek je tu dosť, chce to ale vysúvací sušiak na bielizeň, žehliacu dosku integrovanú v zadnom nárazníku alebo vyklápacie futbalové ihrisko. Niečo, čo by praktickú stránku posunulo z „výborná“ na „skvelý nápad!“.

Seat Alhambra (03) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Dá sa s tým jazdiť?

Prekvapivo áno. Posed za volantom je síce autobusový, to ale k takýmto autám patrí a budúci majitelia to akosi vyžadujú. Na väčšie rozmery si zvyknete ihneď, spoza volantu vidíte do ďaleka a keď si niekto sadne do posledného radu ako v kine, možno sa ani nebudete počuť. Parkovanie chce trocha cviku, v príplatkovej výbave zaškrtnite cúvaciu kameru.

Na dvojlitrový diesel treba pri rozbiehaní pritlačiť, inak z križovatky vyštartujete beznádejne posledný. Nie, že by manuálna šesťstupňová prevodovka bola zlá, tento typ auta si ale vyslovene žiada automat. S hybnosťou ani takmer dvojtonová škatuľa nemá problém a sviatoční vodiči vám dlho na ceste zavadzať nebudú.

Dokonca aj keď sa veľký Seat dostane na priesmyk, akým je v tomto prípade stredoslovenský Šturec, nezľakne sa. Na vyslovene športovú jazdu a vytáčanie do červeného poľa to nie je, dobre naladený podvozok a relatívne silný motor však dokážu prekvapiť. Možno aj vďaka pohonu všetkých štyroch kolies Alhambra prechádza zákruty nečakanou istotou a bez väčších náklonov. A vyjdete aj do záhradky na prudkom kopci po premočenej tráve. Odskúšané.

Seat Alhambra (05) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Nezávislé vykurovanie

Testovaná Alhambra má netradičný prvok výbavy – nezávislé vykurovanie. Môžete ho zapnúť samostatným ovládačom z domu pred odchodom, vopred si nadefinovať ranné časy odchodov alebo jednoducho urýchliť zohrievanie motoru už pri jazde. Vo všetkých režimoch funguje spoľahlivo a nemusieť v zime oškrabávať auto a sadať do studených sedadiel vždy poteší. Sám som mal takýto systém niekoľko rokov vo vlastných autách a využil dokopy tak 20-krát. Stojí 1 200 eur za to? Ak nie ste typ, čo zaškrtne každú položku, dajte ich radšej do výborných natáčacích bixenónových svetiel.

Čo si pomyslia deti?

Pochopia, že vám ide skutočne o ne. Poteší ich priestor, drahá panoramatická strecha a fakt, že môžu zobrať aj ďalších kamarátov. A keď nebude pri chate detské ihrisko, vytvorte im zo sedadiel preliezačky a zabavia sa aj sami. Treba sa len pripraviť na umývanie. Plasty na správnych miestach i tmavý interiér ale dávajú tušiť, že sú pripravené na detský útok.

Pôjdete im dobrým príkladom, auto rodinného typu s ležérnym prejavom motivuje byť dobrým vodičom. Zastavujete na prechodoch z diaľky, na oranžovú brzdíte a keď prší, máte chuť rozviezť ľudí zo zastávok MHD. Komfortné a tiché odpruženie i odhlučnenie motora umožnia rozmýšľať o iných veciach než jazde a venovať sa rodine. Môže to byť trochu nuda, ale to si neuvedomíte, kým vás v zákrute nepredbehne naklopený motorkár.

Seat Alhambra (10) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Deťom sa nemusí páčiť veľký dojazd, okolo 900 až 1 000 kilometrov na nádrž, čo znamená málo prestávok na vyblbnutie sa. Vy si ho ale budete spolu so slušnou spotrebu na dlhé vzdialenosti pochvaľovať. V kombinácii vyšla na 7 litrov na 100 km. Krátke presuny ale naftovému motoru a veľkej hmotnosti nesvedčia, v mestských zápchach spotreba prudko rastie.

Verdikt

Seat Alhambra je stálica už osemnásť rokov. Sú majitelia, ktorí na ňu nedajú dopustiť, a potom takí, čo frflú na nudu na palube. Pokiaľ chcete športové prejazdy zákrut, zabudnite. Keď sa ale ráno veziete v električke, asi tiež nečakáte hrmot osemvalca a pískanie gúm. Sústreďte sa na to, na čo bol tento Seat vytvorený a budete maximálne spokojný (možno s výnimkou vysokej cenovky v tejto výbave). Nerušene odveziete celú rodinu aj tisíc kilometrov. S týmto autom nerobíte kompromisy. Dávate najavo, že deti sú pre vás na prvom mieste.

Plusy Mínusy
veľkorysý priestor manipulácia so zadným platóm
odkladacie schránky vyššia spotreba v meste
manipulácia so sedadlami starší palubný počítač
pohodová a tichá jazda
veľký dojazd
rovná podlaha po sklopení sedadiel

Seat Alhambra (14) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Seat Alhambra 2.0 TDI 4Drive
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 103 (140) pri 4200
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 320 pri 1750-2500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10.9
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,9/5,0/5,7
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 7.2
Objem kufra - 3 rady/2 rady/1 rad (l) 267/658/2297
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1851
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4854/1904/1720
Cena (eur s DPH) základ 23 990; tento kus 39 495