Čo to je

Pre poriadnu previerku som do nového Talismanu naložil dve deti a dve ženy a vyrazil na víkend do Prahy. Tak, aby som spoznal rodinné vlastnosti francúzskeho manažérskeho sedanu, vyskúšal, koľko toho znesie interiér, čo sa ešte naprace do kufra a ako ľahko sa deti cestou uložia na spánok.

Veľký Renault je nástupca dlhé roky obľúbenej Laguny. Naživo pôsobí veľkolepo, svetlá natiahnuté do strán auto opticky rozširujú a v kombinácii s väčšími kolesami mu dávajú dynamický dizajn. Na ceste je neopozeraný a pritiahne nejeden pohľad. Oproti predchodcovi sa tvári honosnejšie, viac ako limuzína než rodinné auto. V dnešnej šedi firemných áut vyčnieva, ale keď Renault rovnakú masku použije na všetky modely, už to tak nebude.

Renault Talisman 1,6 TCE Zdroj: Ľuboš Mistrík

Konkrétny testovaný kus nie je tým najlepšie vybaveným, čo ho pasuje za rodinnú voľbu. Má stredne veľký dotykový displej a lacnejší benzínový motor. K tomu sedemstupňový automat a napríklad aj masáž sedadiel či množstvo ambientných svetiel vnútri a napríklad jeden z najlepšie vyzerajúcich drevených dekorov.

Okrem toho prináša jednoducho riešený multimediálny systém s možnosťou ovládania dotykovo i tlačidlami na palubnom tuneli. S jedným veľkým ale. Displej je občas ružovo „zašumený“ a po celý čas testu má nefunkčné dve tlačidlá (aj hardvérové aj dotykové), čo značne komplikuje ovládanie a niektoré funkcie robí nedostupnými. Je mi ľúto Renault, ale toto je už niekoľké testované auto, kde infotainment nefunguje ako má.

Renault Talisman 1,6 TCE Zdroj: Ľuboš Mistrík

Priestranné a tiché

Vnútri Talismanu je dostatok priestoru, menšie dieťa vzadu ani nedočiahne okopať operadlá predných sedadiel. Prežiť sa dá aj dlhšia cesta vzadu v strede a miesta vpredu sú skutočne veľkorysé. Do kufra sme sa v tejto komplikovanej zostave (traja dospelí + dve deti) zbalili bez problémov. Ale zamrzí neočalúnená vrchná časť kufra - ak chce byť Talisman lídrom, je to aj o takýchto detailoch.

Medzi tých najlepších patrí komfortom jazdy i ochotou zdolávať dlhé vzdialenosti. Ani po stovkách diaľničných kilometrov nie som unavený, na palube Talismanu je ticho aj nad rýchlostnými limitmi a auto sa bez váhania rúti vpred. Najhoršie úseky českej D1ky síce dovnútra prinášajú typický hukot a rázy, ale nie je to žiadny kostitras. Talisman s ľahkosťou zvládne dlhé presuny naprieč krajinami.

Renault Talisman 1,6 TCE Zdroj: Ľuboš Mistrík

K tomu pomáhajú i full LED svetlá s automatickými diaľkovými svetlami. No konkurenti už majú okrem jednoduchého systému zhasínajúceho diaľkové svetlá aj komplikovanejšie vyrezávanie svetelných segmentov, čo očakávam aj od Talismanu. Žiaľ, nedočkám sa ani za príplatok.

Pre túto triedu je ešte dôležitá komunikácia auta s mobilom cez Bluetooth. Druhá strana sa v tomto Renaulte počuje bez ozveny, a tak možno viesť aj náročnejšie pracovné debaty. Na druhej strane si mohli tvorcovia odpustiť nutnosť pri každom štarte odkliknúť krátku správu o tom, že iPhone nespolupracuje so systémom zobrazenia SMS.

Renault Talisman 1,6 TCE Zdroj: Ľuboš Mistrík

Malý benzín

Do manažérskeho sedanu sa na prvý pohľad nehodí malá benzínová 1,6-ka, ale papiere klamú. S vôbec nie ťažkým Talismanom nemá veľa práce a sedemstupňová automatická prevodovka motoru pomáha dostať zo seba to najlepšie vo všetkých režimoch. Navyše si možno zvoliť niektorý z jazdných režimov, čo sfarbí budíky do inej farby a mierne zmení odozvu na plyn či spôsob radenia.

V praxi Talismanu nerobí problém udržať diaľničnú rýchlosť ani plne naloženému a hravo zrýchľuje z častých obmedzení a rozkopávok na českej diaľnici. Všetko pri benzínovom tichu a dlhodobej kombinovanej spotrebe 7,1 litra na 100 km. Napríklad najsilnejší naftový Passat „zožral“ o čosi viac. Z jednej dediny do druhej sa budete voziť za 6. Len by to chcelo väčšiu nádrž pre dlhší dojazd.

Renault Talisman 1,6 TCE Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Renault Talisman prišiel s veľmi potrebnou alternatívou, kde Laguna konkurencii už dávno nestačila. Do strednej triedy plnej značiek s nemeckým charakterom prináša trochu francúzskeho nadšenia pre dizajn, i keď technologicky nie je úplne na špici a niektoré riešenia zamrzia. Napriek tomu, priestor, komfort a najmä inakosť z neho urobia žiadanú alternatívu.

Plusy Mínusy
neopozeraný dizajn niektoré lacnejšie riešenia
vnútorný priestor haprujúci infotainment
slušná spotreba
ticho a komfortný podvozok

Renault Talisman 1,6 TCE Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Renault Talisman TCe 150 EDC Intens
Parameter Hodnota
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 110 (150) pri 5300
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 220 pri 2000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9.6
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,5/4,6/5,6
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 608
Prevádzková hmotnosť (kg) 1505
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4848/1890/1463
Cena (eur s DPH) úplný základ 23 490; tento kus 33 890