Špeciálna atmosféra

Začína to hneď po posadení sa dovnútra. Fotogenické škrupiny Recaro ako súčasť najvyššej a limitovanej výbavy Trophy, alcantarou obšitý volant s červenou niťou naznačujúcou stredovú polohu. Tuhý chod spojky, prevodovky aj odpor volantu, hodný skutočne športových áut a nie len okrídlených hatchbackov.

Je to tu drsné miesto na život, nejde o žiadne kompromisné rodinné auto typu Octavia RS. Je neuveriteľné, ako dokázali niečomu takému mäkkému a jazdecky nezaujímavému ako je klasický Mégane dať čertovskú dušu a pribaliť k nej aj poriadne gule. Porovnávať základné auto a RS Trophy je ako myslieť si, že Angela Merkel a Mila Kunis majú spoločné niečo viac ako pohlavie.

Renault Mégane R.S. Trophy Zdroj: Maňo Štrauch

Po naštartovaní sa ozýva ostré brblanie sériového výfuku vo verzii Trophy od svetoznámej slovinskej značky Akrapovič. Navyše s karbónovou koncovkou. Hoci zvuk by mohol dovnútra prenikať ešte viac, stále je to ako silný vysávač z éry pred zavedením európskych limitov na výkon, ktorý navyše zhltol starého frfloša. Fúka, brble, uľavuje si. A pod plynom znie zvonku ako stíhačka z druhej svetovej.

Skvelá jazda

Prvý rozbeh je náročný, spojka aj radenie sú poriadne tuhé. Podvozok je tvrdý, sem-tam sa ozve nejaké zaškrípanie. Trophy s pretekárskym podvozkom Cup a príplatkovými tlmičmi Öhlins Road&Track chce povedať: „Som skutočný race car, žiadna bábovka!“ Zabudnite na znak Renault, sústreďte sa len na menšie RS priamo pod ním.

Renault Mégane R.S. Trophy Zdroj: Maňo Štrauch

Na Slovakia Ringu funguje aj v tých najväčších letných horkách. Na dlhej cieľovej rovinke hravo dosahuje 200 km/h, so zdatnejším vodičom a pri nižších teplotách by to bolo určite viac. Na dokonale hladkom asfalte a v širokých zákrutách ani nebadať ťahanie za volant, skôr len neutíchajúci záťah až do rýchlostí začínajúcich dvojkou a chuť vyraziť zo zákrut.

Keď už mám pocit, že predok príliš ťahá von, treba ešte pridať, predný samosvorný diferenciál (poctivý mechanický) spracuje 275 koní a pošle ich žiadaným smerom. RS Trophy utiahne zákrutu a nadšene sa rúti do ďalšej.

Na brzdách je trochu nervózne len vtedy, keď to preženiem s nájazdovou rýchlosťou. Ale každý pohyb zadku, každý kameň, každý kúsok odpadávajúceho dezénu zo semislickov Pilot Sport Cup 2 cítim. Takúto spätnú väzbu dnes už len tak nezažijete.

Renault Mégane R.S. Trophy Zdroj: Maňo Štrauch

Aj na horšie cesty

Ani keď po jazdách na okruhu opäť do kufra naložím batožinu a vybavenie na víkendovú chatu na dodržanie pitného režimu, Mégane RS sa nemení na obyčajný hatchback. Naopak, jeho podvozok, ostré reakcie na plyn a radenie dávajú v každom momente najavo, že on chce ísť rýchlo, naháňať sa a nie len tak po francúzsky plynúť krajinou. Pri normálnych presunoch a občasnom zabávaní sa dosiahla spotreba úroveň okolo 9,7 litra na 100 kilometrov.

Pre niekoho už môže byť takéto nastavenie priostré, pre neho sú tu ale iné verzie. My ostatní si aj na zhoršenom asfalte užívame fantastické držanie stopy a podvozok, ktorý napriek pohonu len prednej nápravy dokáže vydolovať z motora čo najviac.

A v porovnaní s niektorými nezmyselne pritvrdenými autami Trophy drží, či ste na Pezinskej Babe alebo rozbitom uzučkom priesmyku okolo Vrícka. Žiadne tupé odskakovanie v ústrety priekope. Len volant treba držať pevne, lepivý podvozok sa chytá každej koľaje.

Renault Mégane R.S. Trophy Zdroj: Maňo Štrauch

Limity ale prejavuje s pribúdajúcim nočným dažďom a ubúdajúcou vzorkou pneumatík. Na takomto povrchu treba na plyn šliapať opatrne, keďže pretáča kolesá na prvých troch stupňoch. Sériovo použité semislicky mu síce dávajú za poriadny vagón charakteru, ale ich životnosť možno počítať v desiatkach minút na okruhu.

Cenotvorba

Hoci základné RS stojí necelých 29-tisíc, tento Trophy kus vysoko cez 42-tisíc eur vrátane DPH. Na malý i keď skutočne rýchly hatchback to je trochu priveľa, keďže podobnú cenovku majú ešte rýchlejšie štvorkolky ako VW Golf R alebo Subaru WRX STI. Otázkou ale je oficiálna cenová politika a reálna cena, ktorú dostanete po pár vyjednávaniach u predajcu. Taktiež netreba zabúdať, že ide o limitovanú edíciu a staršie Trophy sa zvyknú predávať lepšie ako bežné RS verzie. Navyše, základ RS nechcete, proste potrebujete Trophy.

Renault Mégane R.S. Trophy Zdroj: Maňo Štrauch

Verdikt

Klobúk dole! O Mégane RS som počúval samé chvály a prehnané očakávania môžu zvyšovať následné sklamanie. Nenastalo. Verzia Trophy má presvedčila. Čert zober časy na nemeckom Nordschleife, toto auto vás bude baviť na horských priesmykoch, veľkých i menších pretekárskych okruhoch. A pri každom rannom naštartovaní vyvolá šibalský úsmev. Fúka, brble, je tvrdé a má nečakane ostré reakcie. Stará jazdecká škola bez kompromisov, to sa počíta.

Za priestor na fotenie ďakujeme Slovakia Ringu.

Plusy Mínusy
drsný jazdný prejav pre niekoho nepohodlné na každý deň
výborné jazdné vlastnosti vyššia spotreba
istota aj na rozbitých povrchoch vysoká cena
zvuk výfuku Akrapovič systém R-Link počas testu haproval
sedadlá Recaro a atmosféra za volantom

Renault Mégane R.S. Trophy Zdroj: Maňo Štrauch

Technické údaje Renault Mégane RS 275 Trophy
Parameter Hodnota
Motor 2,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 201 (275) pri 5500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 360 pri 3000-5000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5.8
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 9,8/6,2/7,5
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 344
Prevádzková hmotnosť (kg) 1462
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4312/1804/1423
Cena (eur s DPH) úplný základ RS 28 790; tento kus 42 460