Tentoraz som si kvôli nemu privstal. Veľmi skoré sobotné ráno na priesmyku nikoho niet, za to vyjsť von z auta znamená pocítiť prichádzajúcu zimu a neskorú jeseň. Rovnako studený je aj asfalt a našťastie ku krikľavému hothatchu ostávajú chladné aj srnky a iná lesná zver, ktorá tu tak často rada kríži cestu. Najradšej v takýchto prázdnych časoch a hodinách.
Práskanie z výfuku
Hneď prvé jazdy ukazujú nový pohľad na vec z dielne francúzskeho Renaultu. Nová automatická prevodovka na testovanom aute (manuál stále ostáva v hre, nie ako v malom Cliu), radí v režime Race rýchlo a poriadne hlučne. Ak aj vďaka pípaniu v červenom poli trafím správne otáčky, Mégane RS pri preradení nahor praskne bičom podobne ako by ste začuli kdesi na stredoslovenských poliach a pasienkach.
Renault Mégane RS Zdroj: TREND
Zvuk výfuku a jeho predvádzanie sa je návykové. Pri ubratí plynu prakticky z akýchkoľvek otáčok RS brble a prská nespálené zvyšky na okolitý svet. Pritom, vnútri stále ostáva tichý a kultivovaný, nekonajú sa ani prehnane umelé náhrady zvuku ako v iných modeloch značky. Práve naopak, medzi súčasnými hot hatchmi je na tom melodicky lepšie azda už len Hyundai i30N. A to výfuk Nku ladili 14-roční tínedžeri.
Na priesmyku sa bavím. Rýchle radenie nahor aj nadol, v každej zákrute sa rozblikajú smerovky z ostrého brzdenia. Hrubé zaobchádzanie RS zábavne roztancuje podobne ako to dokázali rýchle malé autá kedysi. Neveriacky zážitok, stopa nemusí byť len nemecky precízna, ale ak nájdete dostatočne veľa miesta a odvahy, Mégane otrčí svoj žltý zadok.
Renault Mégane RS Zdroj: TREND
Potešenia i sklamania
Systém natáčania zadnej nápravy 4Control potláča prirodzené limity pohonu predných kolies pri 280-koňovom aute. V zákrutách napriek studenému asfaltu Mégane ani len nenapadne zúfalo pretáčať kolesá alebo priškrcovať výkon v sprievode elektronických stabilizácií. A to je pritom len verzia bez samosvorného diferenciálu a príplatkovej kolonky Cup.
Keď RS pritlačím ešte viac, zábava trochu ustupuje a v hlave ostávajú nejednoznačné dojmy. Možno by mu prospelo ešte tak pár koní navyše, ale veľkú výhradu mám k brzdám.
Renault Mégane RS Zdroj: TREND
Neviem, či je to testovaným a ťažko skúšaným kusom alebo len nevhodnou zmesou platničiek, ale strácam k nim postupne dôveru. Na prvý dojem brzdia dobre, keď chcem od nich ešte viac, ako prísny učiteľ na hodine fyziky, rezignujú. Chýba im suverenita žiaka zo zadnej lavice, ktorý celý rok nepočúval, ale talentom hovoreného slova sa z toho „vykecá“.
Na každý deň
Kde je nové RS ako doma je jeho každodenné používanie. Je trendom hot hatchov robiť ich dostatočne univerzálne – ráno do škôlky, večer na okruh. A Renault túto stránku zvládol so cťou. Predchodca bol únavný, zo spojky bolela noha, z hukotu zase hlava. Novinka je úplne inde. Interiér je tichý, komfortný, sedadlá kombinujú pohodlie a šport, zo zadnej strany sú podšité kožou. Akoby hovoria: deti, poďte si okopať.
Renault Mégane RS Zdroj: TREND
A volant má dokonalý tvar aj veľkosť. Jeho mínusom sú len radiace pádla, ktoré sú krátke a väčšinu času ich dočahujem končekmi prstov. V zákrute treba ruku úplne premiestniť.
Jazdné režimy síce neprinášajú také dramatické rozdiely ako napr. v Civicu Type R, zato podvozok je pripravený na každodenné úlohy aj bez elektronickej mágie. Vnútri je to s miestom v poriadku a na stredový infotainment sa dá zvyknúť. I keď to nie je žiadny zázrak. Megane má navyše obrovskú, až 73-litrovú nádrž, hoci spotreba je stále niekde medzi 9 až 10 litrov na 100 kilometrov. A to je dnes už veľa, konkurencia vie jazdiť aj o 2-3 litre menej.
Renault Mégane RS Zdroj: TREND
Verdikt
Teším sa na nedávno predstavenú verziu Trophy. Zážitky z nej boli v minulosti spojené s absolútnym vrcholom, záverečným kusom z dlhej výroby a zlepšovania jedného z najuznávanejších hot hatchov. Nový Mégane RS je zatiaľ na začiatku, ale dokázal už toho veľa. Je silnejší ako predtým, obratnejší, komfortnejší a rýchlejší. A minimálne rovnako hravý. Aby definitívne vystúpil z tieňa predchodcu, potrebuje ešte záverečné potľapkanie po chrbte.
Plusy | Mínusy |
hravá a zábavná jazda | menej sebavedomé brzdy |
zvuky z výfuku, streľba, práskanie | vyššia spotreba aj na hothatch |
komfortné, keď je potreba | |
pomer cena/výkon |
Renault Mégane RS Zdroj: TREND
Technické údaje Renault Mégane RS | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,8 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 205 (280) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 390 pri 2400 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5,8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,5/6,2/7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ (l) | 384/1247 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 430 |
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) | 4372/1874/1445 |
Cena (eur s DPH) | základ RS 26 690; tento kus 33 330 |