Začína to mestom
Mégane s vynovenou tvárou už TREND.sk test absolvoval v päťdverovej verzii, podrobnejší popis zmien a detailov nájdete v staršom texte. Aj kombi pomenované ako Grandtour má rovnaké vlastnosti. Dostalo prednú časť podobnú ostatným modelom značky, zadok sa zmenil minimálne.
Vo výraznej modrej farbe, s veľkými kolesami, striebornými lištami a presklenou čiernou strechou robí vizuálnu radosť. Nebude to síce najvýraznejšie kombi na ceste, ale prekvapujúco si ho aj sem-tam niekto obzrie. A veľkých kolies sa s ohľadom na komfort skutočne netreba báť.
Do mesta má Renault väčšie, ale stále príjemné rozmery a až na vysoké opierky hlavy na predných sedadlách vidíte slušne von aj v komplikovaných križovatkách. Auto je vďaka krátkemu rajdu nesmierne obratné a ľahko sa otočí aj na úzkych parkoviskách. Pruženie je možno až prehnane komfortné a nerovnosti prinášajú morskú nemoc, nehľadiac na väčšie disky.
Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík
Pokračuje za mestom
Po preškrtnutej tabuli s názvom mesta začína auto ukazovať svoje limity. Skromný dieselový motor z neho nerobí žiadneho športovca ani nástroj na rýchle diaľničné presuny. Práve naopak, predbiehania treba starostlivo plánovať a držať sa pritom v stredných otáčkach. Prevody sú mimoriadne dlhé, čo znamená, že auto nízkymi otáčkami pomáha spotrebe.
Zákruty vďaka mäkkému podvozku nechcete prechádzať rýchlo a Mégane vodiča motivuje ísť pomaly, rozvážne a viac než inokedy predvídať. Určite aj to je jeden z faktorov nízkej spotreby. Celkovo som dosiahol 5,2 litra na 100 kilometrov, čo je jedna z najnižších hodnôt TREND.sk testov.
Ale dojazd vysoko cez tisíc kilometrov (v mojom prípade viac než 1 300) sprevádza nuda za volantom. Už dávno som sa tak málo pri šoférovaní bavil, tento Renault mi nedával chuť urobiť si ani minimálnu zachádzku cestou domov. Rodinu odvezie komfortne a priestranne, ale za volantom sa budete baviť maximálne tak na džavote vašich detí. Vo svete, kde už aj dodávky dostávajú prívlastok Sport, je to pre mnohých vítaná zmena.
Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ergonomické nedostatky
Na dlhej jazde, ku ktorej motivuje nízka spotreba ale vystúpia do popredia príliš mäkké sedadlá, ktoré som kritizoval už pri teste hatchbacku. Dokonca je to prvé auto, v ktorom som si nastavil bedrovú opierku najviac na tvrdo a pritom mi chrbát stále padal dnu. Je to ako sedieť pri búrlivom víne na gauči u starej mamy. A spolujazdcove kreslo je trochu privysoko.
Hoci na digitálny rýchlomer sa dá rýchlo zvyknúť, palubné prístroje smerujú až príliš vysoko, akoby autobusovo. A len úplnou náhodou som na spätnom zrkadle objavil tlačidlo asistenta sledovania jazdných pruhov.
V dnešnej dobe je pri kombi okrem objemu kufra čoraz dôležitejšia jeho využiteľnosť. Grandtour ponúka slušnú litrovú kapacitu aj pár háčikov, k dokonalosti by to ešte chcelo dôkladnejšie vymyslené odkladacie priestory v kufri i rovnú podlahu po sklopení zadných sedadiel.
Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík
R-Link
Auto je vybavené multimediálnym systémom R-Link s dotykovým ovládaním alebo intuitívnymi tlačidlami na stredovom tuneli pri radiacej páke. Hoci niektoré funkcie by šlo vymyslieť aj jednoduchšie, ide o jeden z lepších systémov. Navigácia, párovanie s telefónom i funkcie auta, to všetko nájdete pomerne rýchlo a po zžití sa už nahmatáte tlačidlá po pamäti.
Pre nadšenca jazdy chybou, pre iného možno vítaným plusom je spätná väzba auta. Na preháňanie sa horizontmi a zákrutami prirodzene tento Renault nie je postavený, všetko je ale až príliš gumové. Riadenie, spojka aj radenie, tieto tri kľúčové súčasti zážitku z jazdy pripomínajú viac želé než poctivý mechanický stroj. Ešteže existuje výnimočný Mégane R.S.
Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Hoci nízka spotreba a nekonečný dojazd motivujú k ceste okolo Európy, jazdné zážitky a niektoré detaily ergonómie ju urobia menej žiadanou. Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi sa ale nekupuje pre víťazstvá v pretekoch do vrchu. Nemať také mäkké sedadlá, na veľkú rodinnú cestu by som ho vzal s chuťou. A netreba zabúdať, že v porovnaní s inými je cena nízka.
Plusy | Mínusy |
nízka spotreba | nuda za volantom |
dojazd cez 1300 km | príliš mäkké sedadlá |
pohodlný podvozok | chce to viac praktickosti v kufri |
pútavý vzhľad (farba/disky) | |
systém R-Link | |
slušná priestrannosť | |
dobrý rajd a manévrovateľnosť |
Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Renault Mégane Grandtour Zen 1,5 dCi | |
Motor | 1,5 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 81 (110) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 260 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12,4 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 3,9/3,2/3,5 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 5,14 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 486/1595 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1377 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4567/1804/1507 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ Grandtour 12 790; tento kus 16 290 |