A to je dobre, lebo takých je v ponuke už dosť. Renault nedávno auto faceliftoval a predok viac zladil s aktuálnym dizajnom značky. Z istej vzdialenosti je na nerozoznanie od lowcostového brata z nižších sfér potravinového reťazca – Fluence. Aj po týchto zmenách je to však starý dobrý Megáne. Prekvapenia nečakajte.
Čo je nové?
Predok. Mégane je o niečo viac hrdým nositeľom znaku Renault. K nemu pribudli nové mriežky a svetlá s čiernym pozadím. Tie vyzerajú hodnotnejšie než v minulosti a pripomínajú športové a najdrahšie verzie.
Pri najnižších úrovniach výbavy tento športovo-luxusný predok ale nie celkom ladí so zvyškom auta. Dizajnéri sa mohli pozrieť aj na zadok, ktorý od predchodcu nerozoznáte. Rovnako sa žiada zmenšiť obrovská medzera medzi kolesami a blatníkmi, ktorú zachránia len príplatkové veľké disky. Len to by už zase nebol ten komfort jazdy, o ktorom hovorím neskôr.
Renault Mégane (04) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Vnútri po starom
...a to je dobre. Pribudlo síce multimediálne rozhranie a veľký displej v hornej časti, naša testovaná verzia ho ale nemá. Možno teda hodnotiť len tradične dobrú ergonómiu takmer všetkých tlačidiel s výnimkou nízko položeného ovládania rádia a telefónu, na ktoré za jazdy nevidíte.
Mimo toho je však všetko šikovne poruke a vnútri sa s prižmúrením oka netlačíte ani piati. Jednotlivé prvky pôsobia usporiadane, navzájom spolu ladia a spolu so striebornou štruktúrovanou lištou vyzerajú kvalitne. Handsfree na rozdiel od Clia Grandtour funguje a dá sa bez problémov využiť aj na náročnejšie rozhovory, hoci ovládanie pri malom displeji nie je úplne najlepšie.
Z použitých materiálov nemáte pocit, že by výrobca na vás šetril, čo je v dnešnej dobe veľké plus. Všetko, čoho sa dotýkate, má vysokú kvalitu a neostane vám v rukách. Mégane sa zatiaľ vyhol módnym výstrelkom v podobe lesklých plastov, čo je len dobre. Priestor pod lakťovou opierkou zasa využijete na odloženie pár drobností.
Renault Mégane (07) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Kufor ako veľká vaňa
Priestoru je vpredu aj vzadu na všetky strany dostatok a štyria pasažieri sa odvezú pohodlne. Problém nastane, keď vyklopíte zadné sedáky a sklopíte zadné operadlá. Aby sa to všetko vzadu vošlo, musíte predné sedadlá posunúť dopredu natoľko, že sa na ne pohodlne vojdú nanajvýš dve deti. A tie svoje asi nenecháte šoférovať.
Rozumne veľký kufor s objemom 320 litrov zväčšujú malé odkladacie priestory pod podlahou, do ktorých možno dať pár drobností. Je to zároveň jediná možnosť na poriadok, keďže ani s faceliftom sa hatchback nedočkal háčikov, sieťok alebo poličiek v kufri. K dispozícii je len jedna veľká vaňa.
Renault Mégane (08) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Renault jazda
Vynovený Mégane neprekvapil ani jazdou. Stále je naladený na pohodlné cestovanie aj po tunajších rozbitých cestách. Na jamách ani iných nerovnostiach sa nedočkáte žiadnych pazvukov, tlmenie hluku je na výbornej úrovni. Určite je to aj zásluha menších 16-palcových kolies a pneumatík s vysokým profilom.
Nedostatkom na dlhé cesty sú až príliš mäkké sedadlá, ktoré nedovolia absolvovať stovky kilometrov bez aspoň krátkej pauzy na pretiahnutie kostí a kĺbov.
Akékoľvek športové ambície sú vyhradené športovej verzii RS, ktorá je legendou výbornými jazdnými vlastnosťami i charakterom. Renault preto štandardný Mégane a všetky jeho ovládacie prvky nastavil veľmi jednoducho a pohodovo. Nič nekladie prehnaný odpor, nenájdete tu ani moderné tlačidlo Sport, ktorého opodstatnenie začína a končí v tlačovej správe.
Renault Mégane (10) Zdroj: Ľuboš Mistrík
S novým motorom
Benzínový motor 1.2 TCE nie je úplne nový, ale rozsah úprav na poli techniky aj softvéru z neho robia takmer novú ponuku. Jazdil som so silnejšou verziou s výkonom 130 koní. Tento výkon by ste mu z jazdného alebo zvukového prejavu netipovali, hoci autom dokáže slušne hýbať. Zrejme je to aj zásluhou ležérnych reakcií auta.
Mégane ale zrýchľuje pod plným plynom takmer od najnižších otáčok a ani vo vyšších rýchlostiach nemá s plne naloženou posádkou problém. Nečakajte však žiadne dramatické prejavy či bručanie výfuku, skôr adekvátne zrýchlenie vo všetkých rýchlostiach a dostatok výkonu na predbiehania.
Renault Mégane (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Benzínový je motor je navyše veľmi tichý, hoci s úspornosťou to nepreháňa. Pravda, ako pri všetkých moderných malých turbomotoroch výsledok veľmi závisí od vašej pravačky. Dosiahnutý priemer 7,6 litra na 100 kilometrov odzrkadľuje kombinovanú premávku pri svižnom tempe. Ak sa ale budete trochu viac snažiť, mimo mesta sa dostanete na hranicu okolo šiestich litrov, v mieste a na diaľnici do ôsmich.
Verdikt
Renault Mégane je aj po facelifte osvedčený hráč. Ak od neho čakáte pohodlnú jazdu, priestrannosť a kvalitne spracovaný interiér, ste na správnom mieste. Pokiaľ máte športové očakávania, zamyslite sa ešte raz alebo si počkajte na verziu RS. Racionálnych argumentov za je viacero, vážnych proti naopak veľmi málo.
Plusy | Mínusy |
pohodlný a utlmený podvozok | premenlivá spotreba |
svižný a tichý motor | málo praktických riešení v kufri |
kvalitný interiér | príliš mäkké sedadlá |
priestrannosť | málo miesta vpredu pri sklopených zadných sedadlách |
kvalitne vyzerajúce predné svetlá |
Renault Mégane (14) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Renault Mégane 1.2 TCE | ||
Motor | 1,2 benzín | |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 97 (130) pri 5500 | |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 205 pri 2000 | |
Pohon | predných kolies | |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9.7 | |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,7/4,6/5,6 | |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | n | |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 322/1129 | |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1280 | |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4302/1808/1471 | |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 14 190; tento kus 17 200 |