Cestou domov je to lepšie. Auto ožíva na okresných cestách, aj rýchlu Pezinskú Babu prechádza sebaisto. Na priesmyku charakterizovanom skôr tiahlymi zákrutami než tesnými prehadzovačkami zľava doprava sa cíti ako doma. Využíva potenciál výkonu a štandardnému (nie príplatkovému Cup) podvozku svedčí viac rýchlosť než metanie sa ostrými zákrutami z jednej strany do druhej.
Prenasledujúca predošlá generácia sa v spätných zrkadlách rýchlo vzďaľuje. Zrejme aj preto, že majiteľ stále derie zimné pneumatiky.
Toto je limitovaná verzia Monaco GP. Má biely lak, čierne disky a strechu, špeciálne nálepky a prahy. Žiadne zásahy do podvozku, motora, ani ďalších kľúčových časti. Stojí príplatok 1 900 eur za to? Určite nie, aj preto budú nasledujúce riadky o samotnej verzii RS.
Renault Clio R.S. 200 EDC Monaco GP Zdroj: Michal Petreje
Novinky oproti predchodcovi
Základné medzigeneračné zmeny sú známe. Clio dostalo menší turbomotor, automatickú dvojspojkovú prevodovku a päť dverí. Spolu s menej agresívnym dizajnom je to všetko dôvodom smútku priaznivcov pôvodného, možno až preceňovaného, hot hatchu. Skúsme bez predsudkov.
Rodinnejší počet dverí netreba brať ako tragédiu, auto je dnes využiteľnejšie, dočiahnete na pás a krátke dvere otvoríte aj na úzkom parkovisku. Ani motor netreba brať tragicky. Je ochotný sa vytáčať, po presadnutí z predchodcu ťahá pocitovo ako raketa. Zlepšilo sa zrýchlenie na stovku o 0,2 sekundy. To je síce v reálnom svete len, akoby sa vám pri akcelerácii do cesty postavil mravec miesto chrústa, ale poteší. Jednoznačnou výhrou pre novinku dopadol aj diaľničný test pružného zrýchlenia. Zatiaľ samé plusy.
Potom je tu automatická prevodovka. „Dvojspojky“ v dnešnej dobe radia bleskovo, netrhajú a ich prejav je vskutku predvídateľný. Umožňujú lepšie sa sústrediť na rýchlu jazdu na okruhu. Ak máte tri, štyri stovky koní, dávajú väčší zmysel než manuálne radenie. Clio RS ale má byť zábavné a tradičná páka k tomu akosi patrí. Žiaľ, nebude ani za príplatok.
Renault Clio R.S. 200 EDC Monaco GP Zdroj: Michal Petreje
Kto vlastne som
S novou prevodovkou prichádza kríza identity a trpký úsmev za volantom. Očakávate, že Clio sa bude hrať, poskakovať a bude lákať mladých nadšencov. Predošlá generácia mala vtipné páčky pod volantom, detinské ovládanie výduchov kúrenia a ďalšie drobnosti.
Interiér súčasného modelu vyzerá o triedu lepšie a malé auto posúva ďalej. Do nudy. Už nenájdete nedokonalé riešenia, všetko je dospelé a sebavedomé. Ale lacno pôsobiaca radiaca páka, mastiaci sa stredový panel, výplne dverí a občasné škrípanie pripomínajú, že tu sa šetrilo.
Pri cenovke vysoko nad 20-tisíc eur za malé auto nič príjemné, navyše pôsobí akosi krehko. Interiér je ale priestranný a vzdušný, volant a sedadlá majú výborný tvar, hoci v príplatkovej výbave chýbajú športové Recará. Veľké pádla pod volantom sú ozdobou vnútra a mali by si ich povinne naštudovať iní výrobcovia. Všetko je ale príliš seriózne na vreckový hot hatch.
Renault Clio R.S. 200 EDC Monaco GP Zdroj: Michal Petreje
Pýchou je RS Monitor vo verzii 2.0. Ukazuje preťaženia, predvolený stupeň prevodovky, zrýchlenie, tlaky, teploty, graf výkonu i krútiaceho momentu. Spolu s peknou grafikou ohúri spolujazdca. Je tu možnosť stiahnuť dáta do PC, ale kto bude pravidelne chodiť na okruh a potom analyzovať telemetrické dáta? Na to je predsa väčší a rýchlejší brat Mégane RS.
Možnosť vybrať si zvuk púšťaný do reproduktorov som kritizoval už pri verzii GT. Fakt, že namiesto celkom sympatického zvukového prejavu RS počujete GTR utopené v odtoku vane, je paródiou, nie poctou špičkovej divízii Renault Sport. Ešteže je táto možnosť schovaná v menu.
Nenadchne ako kedysi
Clio RS je malé auto. Nech sa pádlami pod volantom i drsným brblaním výfuku hrá na niečo iné, stále je to hot hatch. A od neho čakáte pobavenie, trestanie víkendovej premávky, v zlom počasí pokojne aj superšportov. S priateľmi sa chcete tešiť na ranný sobotný výjazd na kopec, aby ste potom na ňom strávili pol dňa rozoberaním jazdných zážitkov a nekonečnou polemikou o tom, ktoré auto je lepšie.
Ale nové RS nevyvolá také nadšenie. Je efektívne, prevodovka radí rýchlo, podvozok kopíruje nerovnosti a pritom stále drží a prejav Launch Control je najmä zvonku až brutálny. Brblanie do výfuku pred štartom a potom hutný vysávačový zvuk vzdialene pripomínajú Nissan GTR. Ale chýba tomu zábava, hra s medziplynmi, nadšený úsmev vodiča, túžba.
Renault Clio R.S. 200 EDC Monaco GP Zdroj: Michal Petreje
Jednoducho, postavené je skôr na efekt, než bezprostrednú radosť z jazdy.
Hoci oficiálne čísla spotreby sú pekné, je ťažké sa k nim priblížiť. V meste je problém jazdiť pod 9 až 10 litrov, pokles nastane až medzi obcami pri skutočne ležérnej jazde. Za necelých 600 km som dosiahol priemerných 10,1l/100km. Omnoho silnejšie BMW 335i so šesťvalcom 10,9, porovnateľne rýchla Octavia RS zasa 8,3. Nehovoriac o malej nádrži s objemom nad 40 litrov.
Verdikt
Nové Clio RS, to je na jednej strane rýchla a efektívna jazda, výborný podvozok, rýchle radenie a zaujímavý, až drsný zvukový prejav. Najmä vo vysokých otáčkach, či pred spustením Launch Control. Na strane druhej je až príliš dospelé a stratilo svoj hravý prejav. Bude vás viac tešiť pri rýchlej jazde do práce než sobotnom naháňaní sa na priesmyku.
Clio RS je výborne jazdiace a ozaj rýchle, len keby sa netvárilo ako formula.
Renault Clio R.S. 200 EDC Monaco GP Zdroj: Ľuboš Mistrík
Plusy | Mínusy |
rýchla jazda | chýba mu nadšenie a hravosť |
sympatický zvuk | pomalé radenie v bežnom režime |
Launch Control a "brblanie" do výfuku | vysoká spotreba |
priestranný interiér | malá palivová nádrž |
RS Monitor 2.0 | |
pohodlný podvozok, ktorý podrží |
Renault Clio R.S. 200 EDC Monaco GP Zdroj: Michal Petreje
Technické údaje Renault Clio R.S. Monaco GP | |
Motor | 1,6 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 147 (200) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 240 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6.7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,1/5,1/6,3 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 9.03 |
Objem kufra - základ (l) | 300 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1279 |
Rozmery - dĺžka/šírka so zrkadlami/výška (mm) | 4090/1945/1432 |
Cena (eur s DPH) | základné RS 22 290; tento kus 25 160 |