Okrem tejto úzkej cieľovej skupiny mi však zameranie tohto malého kombi stále nie je jasné. Vyjadrenie zo slovenského zastúpenia Renault prinieslo rozuzlenie len čiastočne: „Cieľovou skupinou sú mladí, mladé rodiny a firmy,“ znela odpoveď.

Ako žijú mladí ľudia?

Mladý človek chce pritiahnuť opačné pohlavie

Na to je potrebné imidžové auto s dobrodružnou povahou, vo výhľade aj potenciálom pre rodinu. Na vzhľad nového Clia som čítal veľa chvály a v meste sa aj sem-tam ktosi obzrie. V záplave sivých áut sa nestratí, a okrem toho prináša veľa zaujímavých detailov.

Veľké predné kukadlá doplnené úzkym pásom LED svetiel ho robia sympatickým a priateľským, obliny po bokoch taktiež. Schované zadné kľučky a dlhý bočný pás okien zasa pridávajú dynamický profil a ako celok ho možno označiť za príťažlivé.

S imidžom to také jednoznačné nie je. Renault sa zjavne chcel štvrtou generáciou posunúť z praktickej roviny do túžobnej, Clio Grandtour však ostalo na polceste. Pri správnej farbe a dizajnových doplnkoch (ktoré mimochodom nestoja priveľa ako u iných značiek) bude pôsobiť štýlovo, okolie vás bude mať za majiteľa toho rozkošného, ale stále obyčajného auta. Z diskotéky pôjdete v noci domov sám.

Renault Clio Grandtour 0,9 TCE (3)

Mladý človek žije rýchlo

Ráno do práce, odtiaľ na jazykový kurz, podvečer rande a večer to s kamarátmi rozobrať pri pive. Mladý človek sa pohybuje, päťkrát za deň štartuje a parkuje, potrebuje niečo obratné a ľahko manévrovateľné. V tejto disciplíne sa Clio cíti najlepšie.

Malý 0,9-litrový trojvalec do mesta stačí, v stredných otáčkach je pružný a netreba ho zbytočne vytáčať. Jeho nervózny prejav s prvkami yorkshirského teriéra nabáda k odpichom z križovatky a vy môžete najväčším SUV ukazovať, kto je pánom veľkomesta. Zvukom však pripomína éru trojvalcov spred desiatich rokov.

K rýchlemu životnému štýlu patria aj technologické hračky. Najnovšie malé auto Renaultu sa chváli dotykovým stredovým displejom založeným na systéme Android. Funguje a po nejakom čase sa naučíte aj ako. Avšak, grafika a reakcie na dotyk sú z podobnej doby ako zvuk trojvalca. Čakajte jednoduché menu, žiadne grafické fajnovosti a prstom poriadne pritlačte. Na priamom slnku potom budete obdivovať dochytaný displej.

Renault Clio Grandtour 0,9 TCE (5)

A ak som sa na úvod tešil z jednoducho párovateľného a ovládateľného rozhrania pre mobil cez Bluetooth, reálna prax ukázala opak. Načo je vám rýchle a prehľadné vyhľadávanie v telefónnom zozname, keď každý, s kým cez handsfree Clia telefonujete radšej zloží a zavolá neskôr. Vodičovi je totiž aj pri nízkych mestských rýchlostiach rozumieť zle a volajúci sa počuje naspäť.

Mimoriadne chýba aj možnosť jednoducho oddialiť alebo priblížiť si mapu pri zapnutej navigácii a nepochopiteľne absentujú mapy západnej Európy. Vrátane Rakúska.

Mladý človek vozí kamarátov

Keď vám kamaráti docapkajú dotykový displej a každý z nich si spraví vlastný názor na lesklý stredný panel, príde na rad praktická stránka veci. A Clio Grandtour tu ukáže svoje korene, veď až po kufor sa zhoduje s klasickou verziou. Miesto na zadných sedadlách je skromné, iba kufor s objemom 443 litrov vrátane dvojitej podlahy vyniká.

Naše hnedé auto bolo vybavené aj príplatkovým sklápaním predného sedadla, okrem propagovaného prevážania kobercov vidíme prínos v tom, že sa môže človek natiahnuť a v aute prespať. Mladá rodina sa však pravdepodobne pozrie po väčšom.

Renault Clio Grandtour 0,9 TCE (7)

Inžinierov z Renaultu treba pochváliť za dojem priestrannosti vpredu – vďaka ďaleko umiestnenému čelnému sklu a veľkej presklenej bočnej ploche nemáte pocit, že sedíte v malom aute.

Mladý človek chce cestovať

„Grand tour“ má predsa nové Clio kombi aj v názve. Po opustení hraníc mesta sa však začína prejavovať koncepcia auta, z ktorého vychádza. Fakt, že predbiehania treba plánovať dlho vopred, je zjavný z 90-koňovej motorizácie.

Aj z malých odkladacích priestorov, slabšieho jazdného komfortu a vysokého valivého hluku pri vyšších rýchlostiach vidno, že auto nie je stavané na precestovanie stoviek kilometrov.

Grandtour je predsa mestské auto s nafúknutým kufrom a tak sa aj správa. Nie je to diaľničný krížnik ani kráľ okresných ciest, ožije až v preplnenom meste, kde okrem pružného motora a bezproblémového parkovania vynikne i plavné a na pomery triedy komfortné pruženie.

V metropolách a pri krátkych jazdách spotreba stúpa nad 7 litrov na 100 kilometrov, mimo nich sa dostane pod šesť. Nám po kombinácii mesta, krátko diaľnice a množstva okresných ciest ukázal 5,8.

Renault Clio Grandtour 0,9 TCE (9)

Mladý človek chce veľa za málo

Clio v tejto výbave vďaka atraktívnym dizajnovým doplnkom, metalíze a napríklad aj efektnej štruktúre palubnej dosky vôbec nepôsobí lacno. No kým základná verzia stojí 9 790 eur, testovaný kus viac než 13 700, ale má tempomat, krásny a mimoriadne dobre tvarovaný kožený volant i spomínaný dotykový displej. Mladý by určite ocenil ešte hliníkové disky, elektrické okná vzadu a parkovacie senzory. Grandtour je ale aj tak vybavený slušne a príplatky nestoja tisíce eur.

Jeho cena však už siaha do nižšej strednej triedy a teritória rodiny Mégane. A ten je inde, čo sa týka vnútorného priestoru, pohodlia, vybavenia i celkového dojmu.

Francúzsky šarm? Toto v aute 21. storočia nemá mať miesto:

  • ukazovateľ palivovej nádrže - nehýbe sa stovky kilometrov a potom padá
  • menu palubného počítača je na striedačku v angličtine a slovenčine
  • palubný počítač nedokáže zobraziť dve informácie naraz. Chcete vidieť spotrebu alebo teplotu?
  • Clio občas štartuje samo po vložení karty, inokedy treba stlačiť Start
  • na niektoré ikonky ovládania klimatizácie nevidíte. Vôbec

Renault Clio Grandtour 0,9 TCE (13)

Verdikt

Nové Clio Grandtour je iné ako tuctová konkurencia. Pokiaľ nedáte dopustiť na svoj dlhoročný francúzsky vozový park, dobrá voľba. No má nedostatky, ktoré vás môžu dennodenne hnevať. Najväčší problém však vidím v prívlastku grandtour. Kým tradičné Clio dáva zmysel vďaka svojej hravosti, malosti a rozkošnosti, jeho kombi brat rovnováhu porušil a cenovkou i veľkosťou kráča do teritória o triedu vyššie. Pritom však nie je ideálnym partnerom na dlhé cesty. Zlozvykov malého auta sa nezbavil.

Technické údaje Renault Clio Grandtour 0,9 TCE
Motor 0,9 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 66 (90) pri 5 250
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 135 pri 2500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 12.2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,6/3,9/4,5
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 443/1380
Prevádzková hmotnosť (kg) 1130
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4267/1732/1445
Cena (eur s DPH) úplný základ 9 790 tento kus 13 760