Vysoká svetlá výška, status legendy a po novom aj koncepcia vychádzajúca z ešte väčšieho brata a nielen menšieho Discovery. To všetko dáva obrovský pocit istoty a po počiatočných váhaniach sa s autom vrhnete všade. Do prudkých kopcov, kamenistých zjazdov či od traktorov vyjazdených lesov.

Všade prechádza ako nôž roztopeným maslom. Vpred sa hrnie aj vtedy, keď mu všetky kolesá zapadnú do blata. Zvládne to v štandardnom režime, ak je to už veľmi kritické, prepnite si otočným ovládačom iný režim. Nastanú čary s diferenciálmi a Range Rover sa vyhrabe snáď zo všetkého. To všetko s eleganciou, pri ktorej si vďaka vysokým dverám, ktoré kryjú aj prahy, nezašpiníte nohavice pri nastupovaní. A to je „len“ Sport, navyše bez príplatkových terénnych systémov.

Range Rover Sport Zdroj: Cypo Design

Prívlastok Sport

Terénna legenda potvrdzuje mimo asfaltu svoj status. Spoľahnete sa naň a svojich spolucestujúcich budete ohurovať tým, čo auto dokáže. Lenže tento Range Rover má ešte jeden dôležitý prívlastok, a tým je Sport. Rôzne pseudošportové offroady sme tu už mali, a nie vždy to dopadlo najlepšie.

Toto ale nie je ten prípad. Podvozok RRS je nastavený tvrdšie ako u veľkého brata, čo viac než dve tony drží na ceste s veľkým prehľadom. Masu hmoty síce cítiť, ale napriek tomu sa do zákrut vrhá s ochotu menších a obratnejších áut a svoju veľkosť pripomína skôr nekončiacim piskotom pneumatík než tendenciou ísť do priekopy. Prosto drží. Ale určite ho nemožno nazvať tvrdým alebo nepohodlným, kvalita jazdy je hodná prémiovej triedy.

A prekvapivo je rýchla jazda aj zábava. Keď zisťujem, že na rýchly presun spod Karpát do Trnavy tak, aby fotograf nezmeškal dôležité stretnutie, je času málo, pripadáme si ako ruská mafia. Obrovský RRS plný blata a súvislej vrstvy prachu rozkýva predbiehané autá okolo. V našej kabíne pritom panuje pohoda, ticho a za volantom len silný pocit dôvery, že toto je najlepšie jazdiaca luxusná obývačka na svete. Stále nestíhame, treba znížiť podvozok hoci aj za jazdy a ešte viac dupnúť na plyn.

Range Rover Sport Zdroj: Cypo Design

Na spodku ponuky

To všetko funguje napriek základnému naftovému šesťvalcu pod kapotou. Range Rover by mal do cenníkov pridať ešte jeden slabší motor, aby sa budúci majitelia nemuseli pred známymi červenať, že si kúpili základ v ponuke. Totiž, základ často vyzerá inak. Tento výkon napriek obrovskej hmotnosti bohato stačí a najmä 600 Nm krútiaceho momentu (dámy prepáčia, bez tohto pojmu to nejde) zatláča do sedačky viac než adekvátne, slovami anglického džentlmena.

K tomu sa pridáva zvuk, pri ustálenej jazde tichý a takmer nečujný, pri plnom pridaní hutný a sebavedomý. Jednoducho, toto je základ ako sa patrí. A prekvapivo dobrá je spotreba, dosiahol som priemerných 8,8 litra na 100 km, v tom sú ale aj náročné posúvania sa v teréne rýchlosťou chôdze a veľká časť diaľnic. Mimo mesta pri ideálnych rýchlostiach vidíte na okamžitej spotrebe aj číslovky ako 5 alebo 4, čo pri váhe 2,1 tony nepotrebuje komentár.

A potom je tu osemstupňová prevodovka, samozrejme automatická. Radí hladko hore aj dole, neváha ani s prudkým podradením. Dalo by sa hovoriť o jej všetkých technických plusoch, ale to nikoho nezaujíma. Dôležité je, že nie je ani chvíľu otravná a necítite potrebu radiť fotogenickými a príplatkovými pádlami pod volantom.

Range Rover Sport Zdroj: Cypo Design

Na tróne

Dojmy z Range Rover Sport súvisia aj s posedom. Na sedadlo sa sotva vyškriabete a pre spolujazdca by sa zišlo madlo na prednom stĺpiku. To by ale narušilo luxusne pôsobiaci interiér s výborne tvarovanými sedadlami. Len lacná plastová imitácia dreva tu nemá svoje miesto, a keď BMW už v lacnejších modeloch ponúka skutočnú matnú štruktúru, tu mala byť samozrejmosťou.

O priestrannosti je až zbytočné hovoriť, snáď len jeden bod. O strednú lakťovú opierku nebudete bojovať ani vtedy, keď na jazdu zoberiete japonského zápasníka sumo. A to ešte stále máte k dobru vyklápacie opierky priamo zo sedadla. Podobné platí o mieste nad hlavou a veľkolepých zadných sedadlách. Sport možno na rozdiel od veľkého Range za príplatok vybaviť aj tretím radom sedadiel, ideálne to ale asi nebude. A kufor je dostatočný, hoci chýba sklápanie sedadiel priamo zozadu a v tomto kuse aj viac inteligentných riešení na uchytenie batožiny.

Čo dovnútra v žiadnom prípade nepatrí je stredový displej a celý multimediálny systém s ním spojený. Nízke rozlíšenie, pomalá odozva, komplikované menu, lacná grafika a skratkovitý český preklad, to všetko v aute za základných 73-tisíc eur nemá miesto. Máte síce k dispozícii aktuálne údaje o pohone 4x4, za príplatok aj informácie o hĺbke ponoru vo vode (RRS dokáže až 0,7 metra) a niekoľko kamier, ale záver je jednoduchý. Citroën za tretinu je na tom lepšie.

Range Rover Sport Zdroj: Cypo Design

Verdikt

Mimo drobností, ktoré ľahko vyrieši facelift je Range Rover Sport pánom tvorstva. Vnútri sedíte ako kráľ, zovšadiaľ vyskakujú drahé materiály a masívna kapota dáva pocit majestátnosti. Jazda po asfalte je vznešená, hoci o niečo tvrdšia a dokáže byť aj sakra rýchla. V piatok večer máte zasa chuť sa len tak vybrať do nasvieteného, drahými podnikmi a modelkami preplneného veľkomesta, stiahnuť okno a pustiť si vážnu hudbu. A presun terénom? Z ríše legiend. Zájdete tam, kde by vás to normálne ani len nenapadlo. Až budú plasty z nárazníkov odpadávať.

Plusy Mínusy
terénne schopnosti multimediálny systém
jazdné vlastnosti na asfalte plastová imitácia dreva
posed a priestranný interiér málo praktických "vychytávok" v kufri
luxusne pôsobiaci interiér
príplatková hudba Meridian
slušná spotreba
jemnosť a neotravnosť automatu
ťah a zvuk motora

Range Rover Sport Zdroj: Cypo Design

Technické údaje Range Rover Sport 3.0TDV6 HSE
Motor 3,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 190 (258) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 600 pri 2000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7.6
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,3/6,7/7,3
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 784
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2115
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4850/2073/1780
Cena (eur s DPH) úplný základ 73 584; tento kus 86 018

Za priestor na fotenie ďakujeme spoločnosti ELESKO, a.s.