Späť k Peugeotu RCZ. Francúzske kupé, ktoré sa páči ženám aj mužom, kombinuje atraktívne a pritom podľa reakcií okolia stále nenápadné tvary. A podľa zovňajšku, iných modelov značky i vnútorného pocitu čakáte, že dizajnom to začína aj končí. Predsudok ale nahradí prekvapenie. RCZ je lepšie, než si myslíte.

Začína to zvonku...

Odkedy ho predstavili, je jedinečný. Oblá strecha, dlhý pretiahnutý zadok, vysúvací spojler a guľatá kabína sú niečím, vďaka čomu si ho nezmýlite. Keď sa ale na ulici okoloidúcich spýtate, nech uhádnu značku, trafia sa len niekoľkí. Po facelifte pramálo pripomína tradičný Peugeot.

A hoci si myslím, že na ceste pôsobí vďaka nízkej siluete, oblej streche a širokým rozkročeným blatníkom mimoriadne výrazne, len málokto sa za ním otočí. Trochu pomôže vysunutý spojler, ktorý harmóniu oblín naruší. A RCZ vizuálne pridáva tak stovku koní.

Peugeot RCZ (5) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Až pri triafaní sa do tradičného parkovacieho miesta zistíte, že je naozaj veľký, so spätnými zrkadlami výrazne prekračuje dva metre na šírku. A jeho nízku strechu si medzi zaparkovanými autami pred Tescom len ťažko nájdete. Berte ho v ktorejkoľvek farbe, každá ma niečo do seba.

...pokračuje vnútri

Tie sedačky! Polokožené kreslá s integrovanou opierkou hlavy, výrazným tvarovaním bočníc a vyšitým logom Peugeot robia veľký dojem. Keď na nich logo výrobcu prešijete niektorým z nemeckých prémiových športiakov (napríklad tým, ktorého dizajn sa od čias Chrobáka nezmenil), môžete ich na Ebay predať za ťažké peniaze.

Luxusné sedačky a nízky posed evokujú športovú jazdu. Zamrzí ale poloha za volantom – problémom sú pedále umiestnené príliš blízko vodičovi, mali byť uložené hlbšie. Aby sa chlap tradičnej postavy nedotýkal nohami volantu, sedadlo si musí posunúť veľmi dozadu a dotiahnuť volant. Na ovládače s opačným sklonom na palubnej doske potom dočiahne len s problémami.

Dojem priestoru je ale napriek nízkej streche veľkolepý, interiér je presvetlený a pohľad na zaoblené zadné okno vyvoláva úsmev. Rovnako aj na zadné núdzové sedačky. V núdzi na ne nanajvýš tak položíte bagetu. V opačnom spektre je zasa veľký a dobre využiteľný kufor.

Peugeot RCZ (6) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Čudesná ergonómia

Pri autách z krajiny vína, syrov a maliarov to hovoríme často, ale musíme opäť. TREND.sk prosí, zamestnajte Nemca na vytvorenie logiky ovládania.

Uvažovať, či práve treba stlačiť šípku alebo otočiť kolieskom, je nad ľudské sily. Rovnako aj ťažkopádne listovanie v telefónnom zozname (funkciu hľadať som nenašiel), ako aj ľubovoľná aktivita spojená s týmto inak krásnym stredovým displejom, ktorý sa pri štarte vysunie z prístrojovej dosky.

Jediná interakcia s palubným systémom bude prostredníctvom ovládania hlasitosti pod volantom. Drobná poznámka – Bluetooth handsfree je nanič. Volajúci sa počuje naspäť a vás sotva v prestávkach medzi tým.

Peugeot RCZ (8) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Malý, ale šikovný

Priznám sa, pre RCZ som mal od začiatku pripravenú frázu – „vďaka dizajnu mu horšiu jazdu prepáčite“. Obrovským prekvapením ale je, že mu niet čo odpúšťať. Jazdí výborne.

Skromná turbom prepĺňaná 1,6-ka môže vzbudzovať úsmev, ale funguje. Silnejší dvestokoňový variant ťahá plynule a dokonca má pri najvyšších otáčkach výkonovú špičku. Podarilo sa mu vtisnúť charakter, a to je vo svete moderných malých strojovní zázrak. Len zvuk by mohol byť lepší, čo rovnako platí aj pre nedávno testované 208 GTI s rovnakým motorom.

Môžeme diskutovať o tom, či sa do luxusného kupé stvoreného na dlhé cesty kontinentom nehodí skôr šesťvalec alebo aspoň dvojlitrový benzín. Kvôli zvuku áno, no táto 1,6-ka zvládne mestské rýchlosti absolvovať na šestke, je tichá a kultivovaná. Spotrebovala 7,9 litra na 100 kilometrov v meste, na diaľnici aj v upršanú sobotu.

Peugeot RCZ (14) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Jazdí... výborne

S malým motorom súvisí jedna dôležitá vlastnosť – váha. RCZ váži tesne cez 1 400 kg, pocitovo ale menej. Na vašej obľúbenej okresnej ceste za mestom poteší ľahkým ovládaním, presným radením a komunikatívnym prenosom hmotnosti. Podvozok, brzdy, motor, to všetko je výborne zladené.

Viete sa naň spoľahnúť, vodiča nevydesí, na druhej strane vyvolá úsmev. Oproti 208 GTI na ceste netancuje, ale správa sa ako tradičná silnejšia predokolka. Pri prílišnom plyne ide predok von zo zákruty, ale omnoho neskôr, ako by ste čakali. Choďte na 80 percent schopností auta a budete sa cítiť výborne. Vy aj RCZ.

A potom je tu kvalita jazdy. Oproti nekompromisným športovým autám zvládne rozbité mesto aj kľukatú cestu k starým rodičom na vidiek. Nevadia mu záplaty, nevadia mu nerovnosti. Jednoducho letí vo svojom tempe bez ohľadu na kvalitu asfaltu, a pritom stále dáva veľkú istotu v zákrutách. Nevídaná kombinácia.

Peugeot RCZ (15) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Nevystúpite

S RCZ chcete ísť na cestu okolo Európy s prestávkami jedine na to, aby ste uprostred fotogenického priesmyku vystúpili a vychutnali si scenériu. K tomu prispieva aj bohatá príplatková výbava v podobe JBL audio systému alebo xenónových svetiel, ktoré svietia do zákruty. V niektorých chvíľach svojou aktivitou pripomínajú pojašené šteniatko.

Peugeotu RCZ sa podarilo niečo nezvyčajné. Zladil dizajn, jazdné výkony, kvalitu jazdy, pohodlie a dojem luxusu do jedného celku, nič nie je lepšie ani horšie ako ostatné. Väčšinou v takýchto chvíľach príde záverečné konštatovanie „ale je to nuda“. Tentoraz nie. Je to nielen akoby sa zo sexi hlasu naozaj vykľula finalistka zo súťaže krásy. Ale navyše si objedná pivo.

Jedno R navyše

Tradičné dvestokoňové RCZ určené na každodenné používanie predstavuje pre nadšencov rýchlej jazdy skvelý prísľub. Už čoskoro totiž na trh príde RCZ R, ktoré má byť ešte lepšie. Z malého motora v Peugeote dostali 270 koní a 330 Nm. K tomu pridávajú samosvorný diferenciál a upravený podvozok. Navyše krídlo stabilne pripevnené k zadku. Konkurencia? Megane RS. Tak to sme zvedaví.

Peugeot RCZ (17) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Peugeot RCZ 1.6 THP 200k
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 147 (200) pri 5800
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 275 pri 1700
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7.5
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,8/5,6/6,7
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 321/639
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1411
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4287/1845/1362
Cena (eur s DPH) úplný základ 27 650; táto verzia 27 650; tento kus 35 520

TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.

Za priestor na fotenie ďakujeme spoločnosti ELESKO, a.s.