Nový Peugeot 508 GT po rozmlátenom poli vajcia previezť nedokáže bez toho, aby sa jeho pekný alcantarovo-kožený interiér zašpinil. Dokonca má rad športovú jazdu a malý pri svojej dĺžke 4,5 metra nie je ani náhodou. Ale jedno má s kačicou spoločné. Je čudný, iný a v každom aspekte pôsobí akoby sa práve zobudil z dobrého žúru a svet si užíval. Čo si myslia konzervatívni Nemci? Nezáujem.

Dizajn na dlhé minúty

Zvonku je široký, dlhý a nízky. Ak by sa brali dizajnové ceny za siluetu roka, určite by Francúz postúpil do najužšieho víťazného kola. Jeho profil ani nevyzerá, že by patril do kategórie strednej triedy, skôr pripomína čosi športové a možno aj menšie. Len širokánsky postoj prezradí jeho zameranie aj na vnútorný priestor, hoci konkurencia je na tom lepšie.

Dizajn skúmam dlhé minúty. Pripomína všetky moderné Peugeoty a zároveň nič, čo tu doteraz bolo. Zubatá línia predných svetiel, drobný náznak spojleru na kufri a luxusne vyzdobená mriežka chladiča dávajú dôvody na neúnavné obzeranie. Rovnako aj nízka línia strechy či okná bez rámov pripomínajúce športové kupé. Toto Francúzom vyšlo a ak sa aj nepáči, treba mu uznať veľkú odvahu v dobe nudných a vypočítavých excelovských tabuliek, ktoré predchádzajú každému kroku, hoci aj na toaletu.

Peugeot 508 GT Zdroj: TREND

Vnútri divoké i nedokonalé

Správne tušíte, vnútri to nie je s miestom nič slávne. Na hlavu je to len tak tak, ale napríklad pri 180 cm výšky si vzadu hlavu nešúcham o strop. Aj miesta vzadu je porovnateľne napríklad s BMW 5, v 508čke je podobne tesne napriek jej šírke. Zato je všetko poruke, navzdory podivnému dizajnu interiéru mu rozumiem rýchlo a aj ovládanie klimatizácie cez displej už výrobca slušne vychytal. Sú tu odkladacie priestory i luxusné detaily.

Prosto nič, čo by sme doteraz videli, tento sedan prekonáva aj ostatné predošlé kreácie značky. Drahé materiály, štruktúra sedadiel i palubnej dosky a kvalitné displeje (ktoré ale mohli mať rýchlejšiu odozvu) radia Peugeot pocitovo do vyššej triedy, nie je to žiadna predajňa obuvi na sídliskovej terase. Radosť nasadnúť a obzerať sa. A kufor je veľký, mimochodom.

Peugeot 508 GT Zdroj: TREND

Horšie to je so šoférskou pozíciou. O niekoľko rokov (pri francúzskej tvrdohlavosti zrejme desaťročí) budeme na malý volant a budíky umiestnené nad ním pozerať ako na milý vtip, dovtedy to ale musíme prežiť. Skladám sa zaň len tak tak a ktokoľvek vyšší alebo s inou stavbou tela môže mať problém nastaviť si volant tak, aby doň a) nebúchal kolenami, za b) nemal vykrivené ruky nadol, za c) videl na budíky. Vlastne všetko, čo od pozície za volantom chcem, je tu akési kompromisné.

Hýbe sa zľahka a svižne

Ale keď sa Peugeot rozbehne, manipuluje sa s ním zľahka. Malá benzínová 1,6ka má rýchlu odozvu, hladký chod a veľmi tichý prejav. Možno aj vďaka tomu auto pôsobí ako o pár sto kilogramov ľahšie, preplietať sa s ním mestskými ulicami je ozaj príjemné, nie je tu nič ťažkopádne. Za tento prejav treba 508 vyzdvihnúť, v kombinácii s veľmi nízkym sedením sa viac než na limuzínovú konkurenciu podobá na hravé autá nižšej strednej triedy. Čo nebude konzervatívcovi vyhovovať.

Peugeot 508 GT Zdroj: TREND

A keď príde na športovanie, ktorému kompromisne naladený podvozok fandí... Je tu radosť aj sklamanie. Radosť z relatívnej svižnosti 225 oturbených benzínových koní a ochoty meniť smer vďaka rýchlemu riadeniu i širokému postoju. Sklamanie zasa z pomalej prevodovky, ktorá kick down ani radenie nahor veľmi nemusí. Radšej sa hýbe vo svojom automatickom režime optimalizovanom pre dobrú spotrebu aj vďaka ôsmim stupňom. Výsledkom je dosiahnutých 8,1 litra na 100 kilometrov.

Nespomenul som výbavu, a tá je skutočne bohatá. Okrem všemožných displejov, ktoré sú kvalitou a rozlíšením na vysokej úrovni, je tu aj 360-stupňová parkovacia kamera či nočné infračervené videnie so šikovným upozornením na chodcov a iné živé bytosti, ktoré sa rozhodli skoncovať so životom skokom pod auto. Full LED svetlá sú špičkové, i keď by som bol radšej, aby vyrezávali segmenty v noci, než len automaticky zhasínali celé diaľkové. A kopnutie pod nárazník ako otvorenie kufra funguje na jednotku.

Peugeot 508 GT Zdroj: TREND

Verdikt

Našťastie to nie je kačica. Peugeot 508 urobil medzigeneračne otočku, akú pozná asi len Lady Gaga, keď sa z viac nahej než oblečenej dievčiny pri akejkoľvek príležitosti zmenila na romantickú a citlivú herečku. Lenže 508čka to urobila uveriteľnejšie. Zo staršieho nudného, všetkým a zároveň nikomu sa páčiaceho sedanu (vrátane autora tohto článku) prišlo niečo divoké, odlišné a kontroverzné presne v zmysle najnovších francúzskych počinov. Ako padnutý z mesiaca. Neviem, koľkí to dokážu oceniť, ale fandím každému jednému budúcemu majiteľovi.

Plusy Mínusy
šialený odvážny dizajn menej miesta vnútri
pocitovo ľahké na šoférovanie nešportovosť prevodovky
bohata výbava
tichý a hladký chod motora

Peugeot 508 GT Zdroj: TREND

Technické údaje Peugeot 508 GT 1,6 Puretech 225k
Parameter Hodnota
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 160 (225) pri 5500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 300 pri 1900
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7,3
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,5/4,6/5,7
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 487
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1564
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4750/1390/1907
Cena (eur s DPH) úplný základ 26 990; tento kus 46 450