Originálne i šikovne

O krátkej 308čke a všetkých jeho novinkách si možno prečítať v minuloročnom teste verzie 1,6 HDI a na týchto stránkach je aj SW 2,0 HDI. I aktuálny kus má výborné predné svetlá kompletne pokryté LEDkami, ktoré v noci dávajú pocit nadvlády nad prírodou. Zrušil som tmu, chce sa Peugeot pochváliť.

Hoci nájdenie polohy za malým volantom trvá na úvod dlhšie, po chvíli príde samozrejmá. Ťažko sa zvyká na ovládanie klimatizácie na stredovom displeji, čo znamená, že keď sa v cudzej metropole pred veľkou križovatkou spotíte a budete sa chcieť schladiť, navigácia zmizne. A vy sa raz a navždy stratíte. Dizajnu a myšlienke ustúpili aj odkladacie priestory.

Tmavý interiér s koženými sedadlami, výplňami dverí, alcantarou i striebornými doplnkami pôsobí skutočne hodnotne. Vnútri má posádka vďaka drahým materiálom a luxusnému dizajnu pocit ako v drahom prémiovom aute. Veľký plus v tejto všednej kategórii, kde sa všetci chcú podobať na Golf.

Peugeot 308 SW Allure 1.2 Zdroj: Peter Polešenský

Mega kufor

Zjavnou prioritou kombi je kufor. So svojimi 610 litrami je rovnako obrovský ako v Škode Octavia, len sa zdá trochu nižší a hlbší. Po sklopení zadných operadiel šikovnými páčkami z kufra sa už objem snáď ani nedá napočítať, len nízka strecha trochu sťaží naloženie až po strop. Ak ale chcete voziť vzduch nad hlavou, na trhu je množstvo MPV.

Využitie kufra zvyšuje zopár malých poličiek pod podlahou i väčšie odkladacie plochy na boku kufra. Variabilita je výborná, kto potrebuje obrovský kufor, 308 ho dá aj s riadnou dávkou originality.

Pribudlo aj pár centimetrov na zadných sedadlách, kde sa už pasažieri necítia úplne stiesnene. Nie je to ale limuzína a priestor pre hlavu i nohy je obmedzený. Pre menších stačí, väčší zvládnu stredne dlhé cesty. Na stovky kilometrov presunov štyroch kolegov po európskych diaľniciach to nie je.

Peugeot 308 SW Allure 1.2 Zdroj: Peter Polešenský

Zo tri valce

Kombi má tri valce. Pre posmievačov – zvyknite si – je a bude to čoraz väčšia samozrejmosť. Neznalý vodič trojvalcový motor ani nezachytí. Typické drnčanie sa predvádza až pri vysokých otáčkach, počas bežnej jazdy je nehlučný a autom nevibruje ani na voľnobehu. A hoci tabuľkový parameter zrýchlenia vyzerá slimačie, slušný a neutíchajúci záťah ho v praxi vylepšuje.

Ticho panuje aj pri diaľničných rýchlostiach, 308 SW je na nich zodpovedným partnerom. Kombinovaná spotreba dosiahla 6,8 litra na 100 kilometrov a dojazd vysoko cez šesťsto.

Kombi verzia Peugeotu sa zrejme vďaka dlhšiemu zadku zdá pocitovo ešte stabilnejšia ako krátka. Po rokoch húpania sa Francúzi postavili jeden z najlepších podvozkov medzi konkurenciou, netreba sa ho báť ani na rozbitých roletách pred križovatkami ani na zakrútených serpentínach či v tiahlych diaľničných zákrutách. Je tichý, komfortný a pritom sebaistý, palec hore.

Peugeot 308 SW Allure 1.2 Zdroj: Peter Polešenský

Verdikt

Peugeot 308 SW sa musí dostať pod kožu. Najprv treba vstrebať facku z originality v riešení interiéru, zvyknúť si na pozíciu za volantom i nezvyčajné ovládanie zopár funkcií. Potom sa dá tešiť z obrovského kufra, kvalitných materiálov vnútri i subjektívne veľmi vydareného zovňajšku. A keď príde reč na podvozok, 308 SW hviezdi. Auto roka 2014? V tom, aký urobil pokrok oproti predošlej generácii, určite áno. Like.

Plusy Mínusy
originálna myšlienka i prvky menej miesta vzadu
prémiový pocit z interiéru dotykové ovládanie klimatizácie
dobre svietiace fullLED svetlá cúvacia kamera je v tme nanič
obrovský kufor
kvalitná a zábavná jazda
ticho na palube

Peugeot 308 SW Allure 1.2 Zdroj: Peter Polešenský

Technické údaje Peugeot 308 SW Allure 1,2 Pure Tech 130k
Motor 1,2 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 96 (130) pri 5500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 230 pri 1750
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 12.6
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,2/4,3/5,0
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 610/1660
Prevádzková hmotnosť (kg) 1420
Rozmery - dĺžka/šírka vrátane zrkadiel/výška (mm) 4585/1863/1472
Cena - akciová (eur s DPH) úplný základ 14 990; tento kus 24 350