Back in business?
Ale späť na začiatok. Peugeot po dlhých viac než desiatich rokoch od ukončenia výroby zábavného modelu 306 GTi konečne postavil poriadneho nástupcu. Ide o hot hatch so všetkým, čo k nemu patrí, na testovacie účely sa mu len neušla tá čierno-červená kombinácia z propagačných materiálov.
Aj tak je ale na najrýchlejšiu 308čku pekný pohľad. Z diaľky nenápadný červený Francúz, zblízka zaujme dvojitými koncovkami výfuku, veľkými kolesami a červenými nápismi. Najväčší dojem robia obrovské, mimoriadne účinné a sťažka unaviteľné predné štvorpiestikové brzdy.
Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček
Pre značku má ísť o veľkolepý návrat na najvyššie miesta v triede hot hatchov a v porovnaní s vulgárnymi a „pozrisanamňasomcool“ súrodencami ako je Focus RS alebo Civic Type R ide na to v tichosti. Konkurovať musí aj všestranne nadanému a ešte nenápadnejšiemu Golfu R, skvelému Leonu Cupra a kráľovi hothatchov Mégane RS. Dnes to nebude ľahké.
Na každý deň
Oproti poslednému menovanému je ale ďaleko civilnejší, to je ako porovnávať vyhadzovača v nočnom klube a ochranku prezidenta. Peugeot je na každý deň príjemný partner s pohodlnými a stále návykovo tesnými sedadlami, slušnou spotrebou niekde okolo 6-7 litrov a tichom na palube. Horšia cesta a jamy ale znamenajú veľké nárazy do podvozku a znižujú komfort. V tomto je napr. Ford ďalej.
Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček
K tomu pridáva jeden z najväčších kufrov v triede, i keď na úkor priestoru pre cestujúcich vzadu. Na palube vládne ticho, a keď si zvyknete na ťažkopádny a pomalý multimediálny systém, bude príjemné prekonávať veľké diaľky. Nezžil som sa ale s ovládaním klimatizácie len cez dotykový displej.
Že má 308 GTi pod kapotou nadopovaný 1,6-litrový motor s výkonom 270 koní je dobre známe. Ide asi o jeden z najviac natlačených motorov súčasnosti. V bežnej premávke ale poteší jeho ochota ťahať prakticky od nuly a pružnosť v akýchkoľvek otáčkach. Napriek veľkému turbu netreba na výkon dlho čakať a malý motor neprotestuje ani pod 2-tisíc otáčkami.
Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček
V ostrom tempe
Pre poriadny test sme Peugeot vzali na stovky kilometrov po zatočených cestách Slovenska a napokon aj na pretekársky okruh. Prvým dojmom je ľahkosť. Váži len niečo vyše 1 300 kg, ale za volantom sa zdá ešte ľahší.
Ľahkosť cítiť v každom okamihu, 308 aj vďaka miniautúrnemu volantu (na ten čudný posed sa dá zvyknúť) sa ovláda akoby ho niečo nadnášalo. Zatáča mimoriadne ochotne, lieta z jednej zákruty do druhej a hravo to mierne dorovnáva zadkom, keď treba. Riadenie by ale mohlo byť tuhšie a spätná väzba tiež nie je jeho silná stránka.
Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček
Potom je tu rýchlosť. Malý ľahký Peugeot je skutočne rýchly, na priesmyku i okruhu mu to pridáva množstvo bodov. Uprostred lejaku som nemal problém držať sa dvoch rozbehnutých Audi RS3 so sto koňami navyše. A je jedno, či hovoríme o štarte z nízkych rýchlostí alebo vysokých, 308čka sa hrnie vpred ako papierovo rýchlejšie auto. Zimné pneumatiky pretáča na suchu na dvojke a na mokre bojuje s trakciou aj na trojke. Pomáha jej v tom ale mechanický samosvor.
Potom sú tu brzdy. Na pohľad obrovské, na dotyk pedálu spoľahlivé a po opakovanom ostrom brzdení stále dávajú oporu. Keď na Slovakia Ringu vyženiem nájazd na druhý horizont cez 190 km/h a do ostrej pravej stúpam na brzdy až pri klesaní, GTi sa zatne a na brzdách nasmeruje do zákruty. Žiadne nezmyselné zásahy ABS, skôr maximálna efektivita.
Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček
Čo celému predstaveniu chýba je zvuk. Po prepnutí do športového režimu sa auto trochu nasrdí a pri radení si aj odfúkne, ale tlmene. Chceme bručanie, syčanie a práskanie, nech je 308 akokoľvek rýchle, prehnané utlmenie dojem znižuje. Dlhodobá kombinovaná spotreba s pohodovou jazdou i bláznením sa dosiahla veľmi slušných 8,1 litra na 100 km.
Verdikt
Peugeot je späť v hre a medzi velikánmi sa už najrýchlejšia 308 nemusí hanbiť. Je mimoriadne rýchla, efektívna a má velikášske brzdy, za aké by sa potešili aj ďaleko výkonnejšie autá. Celé jej predstavenie je ale skôr o podávaní vykonov než pľutí ohňa z výfukov na nevinných okoloidúcich. Chýba tomu dráma, ale GTi na počkanie aj na zimných gumách a s detskými sedačkami zosmiešni nejeden superšport, o čom trojica písmen vždy bola. Vitaj naspäť.
Plusy | Mínusy |
skvelé brzdy | chýba poriadny zvuk |
záťah motora | podvozok na horšej cesty vytrasie |
ľahkosť z ovládania | ovládanie a reakcie infotainmentu |
nízka váha | |
zábava za volantom |
Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček
Technické údaje Peugeot 308 GTi | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,6 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 199 (270) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 330 pri 1900 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,1/4,9/6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 420/1228 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | n |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4253/1863/1446 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 14 390; tento kus 33 050 |