Back in business?

Ale späť na začiatok. Peugeot po dlhých viac než desiatich rokoch od ukončenia výroby zábavného modelu 306 GTi konečne postavil poriadneho nástupcu. Ide o hot hatch so všetkým, čo k nemu patrí, na testovacie účely sa mu len neušla tá čierno-červená kombinácia z propagačných materiálov.

Aj tak je ale na najrýchlejšiu 308čku pekný pohľad. Z diaľky nenápadný červený Francúz, zblízka zaujme dvojitými koncovkami výfuku, veľkými kolesami a červenými nápismi. Najväčší dojem robia obrovské, mimoriadne účinné a sťažka unaviteľné predné štvorpiestikové brzdy.

Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček

Pre značku má ísť o veľkolepý návrat na najvyššie miesta v triede hot hatchov a v porovnaní s vulgárnymi a „pozrisanamňasomcool“ súrodencami ako je Focus RS alebo Civic Type R ide na to v tichosti. Konkurovať musí aj všestranne nadanému a ešte nenápadnejšiemu Golfu R, skvelému Leonu Cupra a kráľovi hothatchov Mégane RS. Dnes to nebude ľahké.

Na každý deň

Oproti poslednému menovanému je ale ďaleko civilnejší, to je ako porovnávať vyhadzovača v nočnom klube a ochranku prezidenta. Peugeot je na každý deň príjemný partner s pohodlnými a stále návykovo tesnými sedadlami, slušnou spotrebou niekde okolo 6-7 litrov a tichom na palube. Horšia cesta a jamy ale znamenajú veľké nárazy do podvozku a znižujú komfort. V tomto je napr. Ford ďalej.

Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček

K tomu pridáva jeden z najväčších kufrov v triede, i keď na úkor priestoru pre cestujúcich vzadu. Na palube vládne ticho, a keď si zvyknete na ťažkopádny a pomalý multimediálny systém, bude príjemné prekonávať veľké diaľky. Nezžil som sa ale s ovládaním klimatizácie len cez dotykový displej.

Že má 308 GTi pod kapotou nadopovaný 1,6-litrový motor s výkonom 270 koní je dobre známe. Ide asi o jeden z najviac natlačených motorov súčasnosti. V bežnej premávke ale poteší jeho ochota ťahať prakticky od nuly a pružnosť v akýchkoľvek otáčkach. Napriek veľkému turbu netreba na výkon dlho čakať a malý motor neprotestuje ani pod 2-tisíc otáčkami.

Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček

V ostrom tempe

Pre poriadny test sme Peugeot vzali na stovky kilometrov po zatočených cestách Slovenska a napokon aj na pretekársky okruh. Prvým dojmom je ľahkosť. Váži len niečo vyše 1 300 kg, ale za volantom sa zdá ešte ľahší.

Ľahkosť cítiť v každom okamihu, 308 aj vďaka miniautúrnemu volantu (na ten čudný posed sa dá zvyknúť) sa ovláda akoby ho niečo nadnášalo. Zatáča mimoriadne ochotne, lieta z jednej zákruty do druhej a hravo to mierne dorovnáva zadkom, keď treba. Riadenie by ale mohlo byť tuhšie a spätná väzba tiež nie je jeho silná stránka.

Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček

Potom je tu rýchlosť. Malý ľahký Peugeot je skutočne rýchly, na priesmyku i okruhu mu to pridáva množstvo bodov. Uprostred lejaku som nemal problém držať sa dvoch rozbehnutých Audi RS3 so sto koňami navyše. A je jedno, či hovoríme o štarte z nízkych rýchlostí alebo vysokých, 308čka sa hrnie vpred ako papierovo rýchlejšie auto. Zimné pneumatiky pretáča na suchu na dvojke a na mokre bojuje s trakciou aj na trojke. Pomáha jej v tom ale mechanický samosvor.

Potom sú tu brzdy. Na pohľad obrovské, na dotyk pedálu spoľahlivé a po opakovanom ostrom brzdení stále dávajú oporu. Keď na Slovakia Ringu vyženiem nájazd na druhý horizont cez 190 km/h a do ostrej pravej stúpam na brzdy až pri klesaní, GTi sa zatne a na brzdách nasmeruje do zákruty. Žiadne nezmyselné zásahy ABS, skôr maximálna efektivita.

Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček

Čo celému predstaveniu chýba je zvuk. Po prepnutí do športového režimu sa auto trochu nasrdí a pri radení si aj odfúkne, ale tlmene. Chceme bručanie, syčanie a práskanie, nech je 308 akokoľvek rýchle, prehnané utlmenie dojem znižuje. Dlhodobá kombinovaná spotreba s pohodovou jazdou i bláznením sa dosiahla veľmi slušných 8,1 litra na 100 km.

Verdikt

Peugeot je späť v hre a medzi velikánmi sa už najrýchlejšia 308 nemusí hanbiť. Je mimoriadne rýchla, efektívna a má velikášske brzdy, za aké by sa potešili aj ďaleko výkonnejšie autá. Celé jej predstavenie je ale skôr o podávaní vykonov než pľutí ohňa z výfukov na nevinných okoloidúcich. Chýba tomu dráma, ale GTi na počkanie aj na zimných gumách a s detskými sedačkami zosmiešni nejeden superšport, o čom trojica písmen vždy bola. Vitaj naspäť.

Plusy Mínusy
skvelé brzdy chýba poriadny zvuk
záťah motora podvozok na horšej cesty vytrasie
ľahkosť z ovládania ovládanie a reakcie infotainmentu
nízka váha
zábava za volantom

Peugeot 308 GTi Zdroj: Martin Rampáček

Technické údaje Peugeot 308 GTi
Parameter Hodnota
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 199 (270) pri 6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 330 pri 1900
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 6
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,1/4,9/6
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 420/1228
Pohotovostná hmotnosť (kg) n
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4253/1863/1446
Cena (eur s DPH) úplný základ 14 390; tento kus 33 050