Čo to je?
Netradičné kupé SUV. Zvonku pôsobí z niektorých pohľadov masívnejšie, z iných ako rodinná dodávka - MPV. Posed za volantom a veľká prístrojová doska zasa dávajú pocit športového kupé. Zvonku je rovnako ako iné moderné Peugeoty (s výnimkou nového 308) charakteristické množstvom dizajnových doplnkov, chrómových líšt, hrán a zlomov na miestach, kde majú len dizajnový charakter.
Vzhľad 3008 bude niečo, čo určuje jeho budúci osud. Buď sa vám páči alebo nie, nejde síce o vyslovene konfliktný vzhľad, má ale toľko prvkov, že bude veľmi dôležitým pri rozhodovaní. Viem si predstaviť ľudí, ktorí ho milujú aj nenávidia. Mne prekáža ten duch 50. rokov, kedy sa chrómové „čačky“ pridávali len tak bezúčelne.
Peugeot 3008 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Aké je vnútri?
Vyšší posed, obrovský stredový tunel vpredu. Dlhá prístrojová doska, kde takmer nedočiahnete na spodnú hranu čelného skla a prudko sklonený stredový panel dávajú pocit športového kupé ako z RCZ. Pri nastavovaní sedadla si volant musíte rovnako posunúť výrazne vpred, aby ste naň dočiahli.
Vnútri dizajnové šialenstvo čiastočne pokračuje, podporuje ho výrazné offroadové madlo pre spolujazdca (zrejme, aby ani náhodou nemohol dočiahnuť na stredové prístroje) a lietadlové prepínače na vrchu. Samotná architektúra je ale striedma a v zásade všetko nájdete tam, kde hľadáte.
Fascinuje odkladací priestor pod lakťovou opierkou, do ktorej odložíte čivavu. Môžete sem odkladať veci bez rozmyslu, je to obrovský a ťažko využiteľný priestor. Niečo ako chladnička bez poličiek. Odkladanie vecí je celkovo trochu problematické, v skrinke pred spolujazdcom je totiž kupola hvezdárne a nevojde sa do nej okrem balíčka žuvačiek už nič. K radiacej páke dáte namiesto fľaše len stredne urastené jablko a vo dverách budú zas nápoje lietať, lebo ich nemá čo chytiť.
Peugeot 3008 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Priestoru je dosť?
Kabína 3008 je vzdušná a pre posádku priestranná. Môžu za to aj veľké presklené plochy vrátane strechy, no vpredu i vzadu je miesta dosť a je to hodné označenia malé SUV. Na nohy ani hlavu sa stredne urastení cestujúci nebudú sťažovať a bez problémov zvládnu aj dlhšie cesty.
Bez väčších problémov sa zbalia do kufra charakteristického svojim kempingovým otváraním na dve polovice. Na jednej strane to vytvára pohodlnú lavičku na večerné posedenie pri ohni, na druhej trocha sťažuje prístup dnu. A inžinieri nedomysleli zatváranie spodnej časti, kde sú len dve možnosti. Buď sa zašpiníte o karosériu alebo si pricvaknete ruku o vnútorné plasty.
Do kufra sa však vojde menší rozkladací gauč alebo dva bicykle (odskúšané) a vďaka sklápateľnému prednému sedadlu preveziete aj skutočne dlhé predmety. A čo Peugeot nedoriešil v odkladacích priestoroch v interiéri pridal vzadu – nájdete tu odnímateľnú baterku, trojité dno, háčiky i sklápanie zadných sedadiel priamo z kufra. To všetko robí 3008 veľmi všestranným autom.
Peugeot 3008 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako jazdí?
Rozporuplne. Pruženie je naladené trochu „hopsavo“, čo na našich cestách značí kombináciu komfortu a niekedy húpania navyše. Na priečnych nerovnostiach vás ale vyrušia buchotajúce zvuky z podvozku, ktoré by ste oželeli. Od motora i vonkajšieho sveta ste ale zvukovo izolovaní a posádka sa môže nerušene ticho rozprávať aj na diaľnici. Kombinovaná spotreba vrátane diaľníc dosiahla výborných 6,2 litra na stovku kilometrov.
Riadenie, spojka i radenie vyžadujú viac chlapskú ruku, než by človek na „vymódené“ SUV povedal. Neznamená to, že 3008 nezvládnu jemné ruky, po presadnutí z iných modelov je ale pocit tuhosti silný a tento Peugeot pripomína skôr staršie ročníky než dnešné preposilované autá. Oceníte to na okresných cestách, kde ani nemáte pocit, že sedíte vo veľkom ťažkom aute. Ale ani náhodou sa vám s ním nechce ísť športovo.
K pohode pri jazde by malo patriť ovládanie multimediálneho systému a jeho jednoduchosť. Žiaľ, v 3008 totiž ľahko namiesto zavinšovania pekného dňa matiek zavoláte šéfovi a stále celkom netuším, ako zložiť telefón pri zapnutej navigácii. Nehovoriac o ďalších funkciách a občasnej pomalosti celého systému. Peugeot, ľudí zodpovedných za toto treba vymeniť.
Peugeot 3008 Zdroj: Ľuboš Mistrík
K tomu patria aj vyslovene detaily ako fakt, že cúvacia kamera sa vypne pri odradení spiatočky a chvíľu trvá jej nabehnutie. Keď pozdĺžne parkujete a posúvate sa vpred a vzad, toľko potrebná kamera celý proces spomaľuje, lebo každú chvíľu čakáte, kým nabehne. Na iných autách ostáva zapnutá až do určitej nízkej rýchlosti. A automatické stierače sa idú zblázniť od stierania aj pri jemnej letnej prehánke a státí na križovatke.
Vodičovi život uľahčuje aj centrálny head up displej, ktorý síce nepremieta priamo na čelné sklo, ale na efektne sa vysúvajúci panel pred vodičom. Ukazuje základné parametre ako rýchlosť či tempomat a mohlo by naň časom pribudnúť aj viac info. Radar merajúci odstup od auta pred vami v sekundách občas zazmätkuje a všíma si aj autá vedľa.
Verdikt
Model 3008 má menšie nedostatky, ktoré po spočítaní prekračujú únosnú mieru. Na druhej strane je kupé SUV posed príjemný, jazda pohodlná a tichá a do prakticky riešeného kufra dáte množstvo vecí napriek jeho menšej veľkosti. Ak nechcete strohosť a oceňujete zmysel a odvahu Peugeotu pre dizajn, jeho muchy mu zrejme prepáčite.
Plusy | Mínusy |
priestranný interiér | ovládanie multimediálneho systému |
hodnotná palubná doska | odkladacie priestory vnútri |
praktické riešenia v kufri | zatváranie spodnej časti kufra |
priaznivý pomer cena/výbava | |
posed za volantom | |
ticho na palube |
Peugeot 3008 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Peugeot 3008 1,6 HDI | |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 84 (115) pri 3600 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 285 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12,2 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,8/4,2/4,8 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 432/241 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1539 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4365/1837/1625 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 16 490; tento kus 22 560 |