Vyzerá ako vkusná kabelka. Strieborné a červené doplnky, kombinácia rýchleho a šachovnicového pruhu na streche a tá výrazná červená ho radia do kategórie ženských áut. Veľké disky, dvojitá koncovka výfuku a značky GTI zasa do pánskej kategórie. Z niektorých uhlov vyzerá ako nákupná taška na steroidoch. Nafúknutá do všetkých strán.
O triedu vyššie
Bola by ale škoda ho súdiť len podľa subjektívne vnímaného vzhľadu, a keď, radšej sa hneď posadiť dovnútra. Mimoriadne kvalitné materiály, kožou čalúnená palubná doska, červeno-čierne prechody, to všetko navodzuje prémiový dojem. Rovnako dva USB porty, veľký displej navigácie a ďalších funkcií, kde ale dlhšie trvá, kým pochopíte logiku ovládania.
Masívne polokožené sedačky s logami GTI už patria v rýchlych Peugeotoch medzi klasiku, posúvajú dojem z interiéru do vyššieho levelu. Navyše si na nich rýchlo nájdete správnu polohu a nič nebude bolieť ani po dlhej ceste. Aj bočné vedenie je veľmi slušné.
Interiér tohto malého Peugeotu je miestom, kde chcete tráviť dni a kilometre. Okrem prémiového vzhľadu je priestranný a napriek chýbajúcim zadným dverám sa dozadu vojde aj celý človek, nielen torzo z neho. Vpredu nemáte pocit, že sedíte v malom aute. Príplatková panoramatická strecha podsvietená modrými led svetlami to podčiarkuje a presvetľuje celý interiér.
Peugeot 208 GTI (5) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Z križovatiek prvý
V mestách bude 208 tráviť zrejme najviac času. A ide mu to. Dvestokoňový motor umožňuje rýchle odpichy z križovatiek i okamžité zaraďovanie sa. Brzdou premávky nebudete, a tam kde by ste s veľkým autom čakali na väčšiu medzeru, s malou 208-čkou sa vojdete bez problému.
Je radosť dávať majiteľom veľkých SUV a sedanov prémiových značiek najavo, že ste rýchlejší a obratnejší ako oni. Nejeden vodič bude prekvapený z toho, že malý Peugeot ho predbehol tak rýchlo a tak drzo. Motor je navyše pružný bez výraznejších výkonových vrcholov, vo všetkých otáčkach ťahá takmer rovnako dobre. Je to mestský chuligán.
A na rozbité cesty metropol sa hodí. Podvozok je naladený mäkko francúzsky, auto pláva a nerovnosti prechádza s pohodou väčšieho auta. Máte chuť jazdiť po meste stále dokola. Vďaka plavnému pruženiu navyše nepôsobí nervózne, roztrasene a nedospelo ako mnohé iné malé autá.
Peugeot 208 GTI (13) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Parkuje samo
Môžeme si o automatickom parkovaní myslieť, čo chceme, je tu a bude sa len rozširovať. Fakt, že ho možno nájsť aj v príplatkovej výbave malého, ani nie štvormetrového Peugeotu to len potvrdzuje. Dokáže sám parkovať pozdĺžne na obe strany, a to aj do medzier, kde by ste sa neodvážili. Parkovanie je rýchle, spoľahlivé a na doraz, navyše je to niečo, čo budete ukazovať známym a rodine.
Na dlhé výlety
Ak sa uspokojíte s 311-litrovým kufrom, zoberte 208 na výlet mimo mesta. Opäť oceníte bezproblémový výkon na predbiehanie a užitie si zákrut, pohodlný podvozok i priestrannosť interiéru. Nemáte si síce kam odložiť fľaše tak, aby nelietali a hnevať bude dojazd na úrovni okolo 500 kilometrov, to sa ale dá zvládnuť.
Tak ako dokáže malý červený chuligán cvičiť veľké autá v meste, tak ich prekvapí aj mimo obcí a na diaľnici. Hluk je v diaľničných rýchlostiach vyšší ako by bolo slušné, auto je ale stabilné. Treba ale pamätať, že malý motor sa musí vo vysokých rýchlostiach veľmi snažiť, a tak spotreba stúpa. Celkový priemer sme dosiahli 7,9 l/100 km. Jazdili sme pol na pol mesto, mimo mesta a trochu diaľnice s využívaním potenciálu na priesmykoch. Vzhľadom na malý objem to mohlo byť aj menej.
Peugeot 208 GTI (7) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Malý volant a prístroje ďaleko
Peugeot v tomto modeli prvýkrát prišiel s malým motokárovým volantom a pohľadom na prístrojovú dosku ponad neho, nie cez neho. Nielen autor týchto riadkov tak pri ideálnom nastavení nevidí spodnú časť prístrojov alebo si búcha nohy o spodnú časť volantu. Na jednej strane je to vec zvyku, na druhej aj správnej postavy. Ak nemáte presne takú veľkosť, ako naplánovali francúzski inžinieri, úplne ideálnu polohu si skrátka nenájdete.
Čo dnes znamená GTI
Značka GTI bude pravdepodobne pre mnohých kupujúcich len ekvivalentom najvyššej výbavy a moderného športového pocitu. Fanúšik nielen tejto francúzskej značky si ale spomenie na legendárny 205 GTI z 80-tych rokov, jedného zo zakladateľov triedy malých a cenovo dostupných rýchlych áut. Alebo lietajúceho fínskeho rally jazdca v jeho špeciálnom stroji Peugeot 206 WRC, ktorému predĺžili nárazníky len preto, aby auto mohlo pretekať v najvyššej triede.
Peugeot na túto tradíciu chcel nadviazať. Pri otočení kľúčikom poteší teatrálny nábeh prístrojového panelu, kde ručičky rýchlomera i otáčok prebehnú celú svoju dráhu a až potom sa rozsvietia prístroje. Fajn, trochu efektu nezaškodí a v afektovanom interiéri sa hodí.
Keď ale príde reč na skutočne rýchlu jazdu, 208 GTI vás vystraší. Vďaka mäkkému pruženiu pôjde auto pri ostrých prejazdoch zákrut raz trochu von predkom, inokedy zadkom. Smer treba korigovať volantom, táto moderná predokolka v ochote ísť „zadkom napred“ pri vypnutej stabilizácii pripomína svojho legendárneho predchodcu. Navyše nakláňanie sa ľahkej karosérie evokuje pocit nestability a zažijete situácie, kde by ste si priali tvrdší podvozok. Rovnako si budete priať výraznejší a charakteristickejší zvuk, nielen tuctový hukot.
Peugeot 208 GTI (11) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Tomuto nastaveniu možno rozumieť – väčšina kupujúcich netuší o legendárnom predchodcovi. Nové GTI je pre nich štýlový variant do mesta a občasné cesty mimo neho. Tu pohodový podvozok vynikne, odfiltruje nerovnosti a na dlhé cesty nevytrasie kosti. Ale keď ho majiteľ vytiahne do pokrútených kopcov a skúsi skutočne ostrú jazdu, auto ho môže nečakane prekvapiť.
Do mesta, nie na rally
Tú červenú nemôžete brať s predsudkami. Rovnako nemôžete od znaku GTI čakať športové zázraky. Ak budete ale k nemu pristupovať otvorene, dočkáte sa krásne spracovaného interiéru, prekvapivo svižnej jazdy, pohodového jazdného prejavu a štýlových doplnkov.
Za cenu vyše 23-tisíc eur to nie je málo, no bez niektorých príplatkov ste na porovnateľnej úrovni ako iné mále nasrdené hatchbacky. Nový Peugeot 208 GTI z vás spraví mestského chuligána.
Technické údaje Peugeot 208 GTI | |
Motor | 1,6 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 147 (200) pri 5800 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 275 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6.8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,2/4,7/5,9 |
Objem kufra (l) | 3111 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1265 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 3962/1829/1460 |
Cena (eur s DPH) | základné GTI 20 950 tento kus 23 300 |
TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.