Model je jednoduchý - zober 208 a trochu ho nafúkni. Prvý udrie do očí dizajn. Aj 2008 je po vzore najnovších modelov značky vyšperkovaný, má chrómované doplnky tu, ostré hrany tam a obliny inde. Vidno, že dizajn bol jednou z priorít, a že sa má v prvom rade páčiť, až potom sa má pozerať na jeho praktické vlastnosti. Vyzerá trochu prečačkane a chlap sa v ňom pri nesprávnom výbere farby bude cítiť metrosexuálne.

Na rade praktickosť

Crossover má byť všestranný. V tejto kategórii dáva 2008 zabrať aj skutočným SUV, nehovoriac o priamej konkurencii napríklad v modeli Juke. Peugeot ponúka priestrannú kabínu, veľký kufor, pohodlné sedenie v typicky veľkolepých kreslách prevzatých z malej 208čky.

K tomu pridáva veľké otvory vo dverách na niekoľko fliaš (Ford Kuga, uč sa) či v stredovom tuneli. V tomto aute si dokážete odložiť takmer všetky väčšie i menšie veci, nič nebude lietať po kabíne ani nemusí ostať vo vreckách. Aj vďaka tomu je výborným spoločníkom na dlhšie cesty.

Kufor so svojimi 350 litrami je taktiež dostatočne veľký a nielen dvaja sa na dovolenku zbalíte bez problémov. Na dne kufra sú plastové koľajničky, ktoré síce vyzerajú dobre, ale spôsobia, že pokiaľ kufor nebude úplne plný, bude sa v ňom všetko šmýkať zo strany na stranu. A zarazí zadné plato, ktoré sa nevyklopí spolu s vekom kufra.

Peugeot 2008 (02) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Predizajnované vnútro

Kontroverzný minimalistický volant a pohľad na budíky ponad neho tu je určite lepší než v 208. Zjavne to Peugeot s týmto rozmiestnením myslí minimálne jednu generáciu modelov vážne, a treba s tým počítať. Hoci na prvý dojem budete prekvapený, na ďalší si zvyknete a v konkurencii sa už budete cítiť ako v autobuse.

Francúzi vsadili aj na veľký dotykový displej, ktorého reakcie fungujú bez problémov. Horšie je to však s logikou ovládania prevzatou z malého brata. Aj 2008 hnevá nejasnosťou, ťažkopádnym usporiadaním menu a tým, že musíte premýšľať, kam kliknúť, pri každej drobnosti.

No budete sa cítiť pohodlne, v týchto kreslách zvládnete aj cestu Bratislava – Vysoké Tatry bez dlhšej prestávky. Jazda je pohodlná, auto netrasie a nerobia mu problém ani slovenské cesty. Komfort pruženia sa podaril na výbornú, v čom je skutočný crossover. Poteší aj vyššia svetlá výška.

Peugeot 2008 (06) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Uvoľnená jazda

Peugeotu sa už dlhšie darí robiť jazdu uvoľnenou a ľahkou. Spoza volantu máte pocit ľahkosti a obratného riadenia. Auto ide hravo do zákrut a nemá problém ani s parkovaním v tesných priestoroch, k čomu pomáha parkovací asistent, ktorý zaparkuje za vás.

Na druhej strane z neho nemáte potrebný pocit mohutnosti a na diaľnici bude prekážať vysoký aerodynamický hluk i benzínová 1,6-ka, ktorá točí takmer 4-tisíc otáčok. Je to škoda, pretože v nižších rýchlostiach ju takmer nepočujete.

Motor ako taký by bol oveľa lepší, keby ho spojili so šesťstupňovou prevodovkou. Kvôli tomuto päťkvaltu stúpa spotreba a dojem z gumovej radiacej páky pripomína Peugeoty z dôb dávno minulých. Je to, akoby bola vyrobená zo želatíny. Pružnosť a výkony sú v zásade ok, ale chcelo by to ešte jednu silnejšiu motorizáciu v ponuke, toto je ako vrchol málo. Kombinovaná spotreba dosiahla 6,9l/100 km, pri zohľadnení dlhšieho diaľničného tempa veľmi slušná hodnota.

Peugeot 2008 (09) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Režimy jazdy

Model 2008 sa pýši systémom Grip Control, ktorý ponúka režimy pre jazdu na ceste, v blate, piesku alebo na snehu. Úprimne, nevidím dôvod pre takýto systém v prednokolke s minimalistickým motorom. Žiada sa napísať, že za ušetrené eurá radšej vyrazte na výlet, Peugeot ale tento príplatok automaticky dáva k niektorým zliatinovým diskom, a teda sa mu len sťažka vyhnete.

Verdikt

Peugeot 2008 netreba súdiť podľa prehnaného sústredenia sa na dizajn. Všetky detaily a chrómované doplnky sa môžu zdať prehnané, je to ale otázka vkusu. Podstatné je, že Francúzi sa nenechali uniesť pri výkrese a úsilie venovali aj praktickej stránke. Malý crossover od Peugeotu je všestranný a dokáže plniť úlohu jedného auta v rodine. Tie prečačkané gélové nechty ale môžu odradiť.

Plusy Mínusy
priestranný a praktický interiér ťažkopádne ovládanie stredového počítača
komfort pruženia vyšší hluk na diaľnici
ľahkosť jazdy chýba 6. prevodový stupeň
kvalitné a pohodlné sedadlá gumové radenie

Peugeot 2008 (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Peugeot 2008 1.6 VTi Allure
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 88 (120) pri 6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 160 pri 4250
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9.5
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,7/4,8/5,9
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 350/1172
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1195
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4159/1739/1556
Cena (eur s DPH) úplný základ 11 990; tento kus 18 785