Vyzerá úplne inak ako predtým, čo to vlastne je?

Určite a je to vidno aj na udivených a väčšinou pozitívnych reakciách okolia. Oproti predchodcom v štýle klasickej dodávky je nízky a dlhý, ma obrovské kolesá a je krížencom veľkého MPV a moderného crossoveru. Do toho nezvyčajná fialová farba a kombinácia jemných ženských i ostrých mužských rysov. Vo Wikipedii v ňom bude v budúcnosti poznámka – kontroverzný. Snáď dodajú aj – úspešný.

A aký je vnútri?

Útulný a priestranný. Interiér je veľkolepo a luxusne navrhnutý, hoci napríklad okolie stropu pôsobí ako zo starého Twinga. Espace má k tomu masívny stredový panel s na výšku orientovaným systémom, náhradou kože obšitú palubnú dosku, digitálne budíky a veľkolepé kreslá. Mimochodom s jednou z najlepších masáži na trhu.

Renault Espace Zdroj: Imagine Motion

Čo praktická stránka?

Espace je sedemmiestny, hoci posledný rad je viac pre záhradných trpaslíkov než čitateľov tohto testu. Stredný rad sedadiel viete posúvať, cestujúci tu majú miesta viac než dosť, i keď na hlavu je to trochu horšie. Sedadlá sklopíte buď z kufra pomocou tlačidla alebo dokonca cez stredový displej. Na všetky strany vidíte výborne aj vďaka obrovskému čelnému sklu. A je tu veľa veľkých odkladacích priestorov. Ak sa v Espace zrazu ocitnete bez toho, aby ste ho videli zvonku, jednoznačne ho označíte za MPV.

A je to zle?

Vôbec nie! Renault dobre vie, čo vyrobil a Espace sa s výnimkou marketingových materiálov označujúcich ho za crossover ani netvári, že je športový alebo terénny. Je mimoriadne komfortný, na cestách a nerovnostiach tichý a plavný ako dobrá jachta. Toto je luxusná dodávka na spôsob Mercedesu R a pokojne by som ju odporúčal vyskúšať aj v prípade, že už ste rozhodnutý pre Passat Variant alebo Mondeo kombi. Možno vás presvedčí myslieť mimo bežných rámcov.

Renault Espace Zdroj: Imagine Motion

Nejaké moderné technológie?

Najväčší dojem robí stredný displej. Je obrovský, na dotyky reaguje ako dobrý smartfón, mapu si viete ľahko posúvať a zväčšovať dvoma prstami. Z displeja sledujete kvalitu okolitého vzduchu, zbierate body za ekologickú jazdu, nastavujete typ masáže, zvuk motora púšťaného do reproduktorov a podobne... Dôležité funkcie ako nastavenie teploty klimatizácie ostali mimo displeja, navyše všetko možno ovládať aj otočným ovládačom na strednom tuneli.

Zvuk z reproduktorov? Už zase?

Netreba sa báť, aktivuje sa len pri športovom móde a aj vtedy ho možno vypnúť. Tento Espace má inak silný benzínový motor z malého Clia RS, ktorý je tichý, vďaka hladko radiacej sedemstupňovej prevodovke a 200 koňom vie byť aj veľmi svižný. A spotreboval 8,3 litra na 100 km.

Renault Espace Zdroj: Imagine Motion

Budem sa baviť v zákrutách?

Espace síce má systém natáčania zadnej nápravy 4control, ktorý z naftovej Laguny urobil prekvapenie horských priesmykov, ale odpoveď je nie. Nejazdí zle, avšak do rýchlej jazdy sa mu nechce a zábava to nebude. Toto auto je o maximálnom pohodlí a na nič iné sa ani nehrá. A nebolo na Nordschleife! Ak by som bol Renault, napíšem to na bilbordy.

Treba prepnúť režim.

Áno, testovaná verzia Initiale Paris má prepínač jazdných režimov Multi Sense, kde si možno navoliť aj športový mód. Podvozok síce stuhne, odozva na plyn je rýchlejšia, 4control funguje trochu inak, ale Espace sa nezmení na športové auto. Skôr je to hračka - podľa aktuálneho režimu sa zmení farba osvetlenia kabíny aj digitálne budíky pred vodičom.

Renault Espace Zdroj: Imagine Motion

Záver?

Mínusom Espace je asi len marketing pasujúci ho do triedy módnych crossoverov, hoci s nimi okrem veľkých kolies nemá prakticky nič spoločné. V skutočnosti tu máme priestranné a plavné MPV príležitostne pre siedmich cestujúcich so špičkovým infotainmentom. Pokojne ho vezmite ako reprezentatívne manažérske auto namiesto tradičnej strednej triedy, ktoré cez víkend poslúži rodine. Vydarené rande naslepo.

Plusy Mínusy
komfortná plavná jazda menej priestoru na hlavu vzadu
luxusne pôsobiaci interiér pre niekoho nostalgia za starým Espace
rýchly a intuitívny infotainment
vnútorný priestor
tichý, svižný a relatívne úsporný motor

Renault Espace Zdroj: Imagine Motion

Technické údaje Renault Espace TCe 200 EDC
Parameter Hodnota
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 147 (200) pri 5750
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 260 pri 2500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8.6
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,8/5,3/6,2
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - 3 rady sedadiel/2 rady/1 rad (l) 247/614/2035
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1609
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4857/1888/1677
Cena (eur s DPH) úplný základ 28 990; tento kus 43 540