Množstvo zmien
Ford vynovil Ranger, ktorý prišiel v úplne novej generácii len pár rokov dozadu. Už vtedy fascinoval terénnymi schopnosťami, dávkou chuligánstva a vo vyšších verziách aj slušným komfortom na palube. Teraz pridal krajší predok, kvalitnejší a atraktívnejší interiér s modernými prvkami a, samozrejme, ďalší rad zmien, nezaujímavo popísaných v tlačových správach.
Mojou obavou je, či Ranger "nevymäkol". Či sa z neho nestalo ďalšie z pozérskych SUV vhodných akurát tak do mesta. I keď s dodatkom, že strop podzemných garáží budete „lízať“ len veľmi tesne.
Bez zážitku v poli by som trochu váhal, ale teraz hovorím jasné nie. Na svete je máločo uspokojujúcejšie, než preháňať 2,2-tony váhy s vysokými zdvihmi pruženia po tom, čo niekoľko dní v kuse prší. A Ranger sa tvári ešte nadšenejšie ako ja za volantom.
Ford Ranger Wildtrak Zdroj: Ľuboš Mistrík
Je živý, rozhadzuje zadkom, i keď občas neplánovane uletí bokom až príliš. A vie sa baviť aj robením „donuts“ na mieste ako poctivý drifterský nástroj.
Kráľ terénu
Jeho samozrejmý prístup k takému hulvátstvu priamo súvisí s terénnymi schopnosťami. Svetlá výška 229 mm umožňuje nebáť sa vletieť do hlbších jám, i keď príplatkové prahy občas zaškrípu. Oba nájazdové uhly uľahčujú život vďaka svojim 28 stupňom, kým prejazdový je slušných 25.
Ranger zvládne 35-stupňový bočný náklon, čo nie je medzi pickupmi najväčšia hodnota, ale verte mi, stačí oveľa menej a spolujazdec už prosí o zľutovanie. A pri pohľade na 0,8-metrovú brodivosť ľutujem, že nepršalo aspoň mesiac v kuse namiesto dvoch dní. Teraz som takú hlbokú mláku nenašiel.
Ford Ranger Wildtrak Zdroj: Ľuboš Mistrík
Papier ale nehovorí o tom, aké fascinujúce je sledovať pickup pri práci. Ak by zo dňa na deň zakázali klišé „ako nôž maslom“, pokojne používajte „ako Ranger terénom“. Vyhrabe sa z hlbokých jám, napriek skríženým nápravám a kvôli tomu obmedzeným možnostiam, ako a kam poslať výkon motora, sa stále sunie vpred.
Napríklad vo chvíli, keď si uprostred prudkého stúpania všimnem, že predo mnou je niekoľko desiatok centimetrov hlboká jama a za ňou zasa desiatky centimetrov vysoký prašný schod. Pre istotu volím otočným ovládačom redukovaný prevod a uzávierku zadného diferenciálu. A Ranger? O chvíľu vyhodí do vzduchu jedno zo zadných kolies a potom sa aj pomocou mojej pravej nohy z toho dostane. V teréne často platí – ak to nejde, plynu je stále málo.
Najväčším zážitkom je však sebaistota, s akou sa v týchto podmienkach Ranger správa, a to nie som v žiadnom umelo vybudovanom bezpečnom areáli, ale v divokom teréne. Tlačím ho stále ďalej a ďalej a už mi ani nenapadne myslieť si, že by niečo nezvládol. Samozrejme, sú tu obmedzenia z koncepcie ľahkého zadku či relatívne veľký zadný previs. Ale na ich limity narazíte len na hrebeňovke rumunskej Transylvánie.
Ford Ranger Wildtrak Zdroj: Ľuboš Mistrík
Uhni, idem ja
A keď budete viezť malé do škôlky, aj vtedy Ford poteší. Hrubý ranný štart piatich valcov dá všetkým jasne najavo, uhnite. Spoza volantu mi vo výhľade nebránia ani veľké SUV a ak je pickup aj poriadne zablatený, ostatní vodiči mu na križovatkách a v pripájacích pruhoch akosi ľahšie robia priestor.
Parkovanie síce uľahčujú predné a zadné senzory spolu s cúvacou kamerou, ale hľadanie voľných parkovacích miest zaberie viac času než zvyčajne.
Vnútri sa cítim príjemne. Interiér je na úrovni bežných Fordov, veľký multimediálny dotykový systém je v tejto triede prevratnou záležitosťou. Kožou obšitá palubná doska, oranžové linky verzie Wildtrak sem a tam. Nebyť jemného natriasania na nerovnostiach súvisiaceho s prapodstatou konštrukcie pickupu, je tu to ako v bežnom SUV.
Ford Ranger Wildtrak Zdroj: Ľuboš Mistrík
Hukot motora navyše po zahriatí pomerne rýchlo stíchne a už si možno len užívať jeho 200 koní a obrovský krútiaci moment. Napriek enormnej váhe s Rangerom predbieham bez väčších problémov a diaľničné tempo udržuje rovnako samozrejme ako sedan strednej triedy.
Ovládanie je ľahké a aj keď na zmáčaných cestách ponechávam len pohon zadných kolies, auto nechce odcestovať do priekopy.
Kombinovaná spotreba vrátane hodín v teréne dosiahne nijako tragických 10,6 litra na 100 kilometrov a vďaka dobre fungujúcej automatickej prevodovke si možno len užívať pocit ako z tanku. Jediným vážnym mínusom je absencia full LED alebo aspoň xenónových svetiel. O to skôr si však dokúpite prídavné svetlá na strechu, čo urobí z tohto Fordu neodolateľného partnera.
Ford Ranger Wildtrak Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Hoci na prvý pohľad môže vynovený Ford Ranger vzbudzovať obavy, že sa s príchodom krajšieho interiéru a trochou odhlučnenia priblížil mestským hipsterom, nie je to tak. Jeho ostré hrany, obrovská kapota a najmä sebaistota, s akou prekonáva prakticky akékoľvek terénne nástrahy alebo keď len tak z čírej radosti letí rozbahneným poľom, z neho robia tú najlepšiu terapiu.
Plusy | Mínusy |
charakter a jedinečnosť | jemné poskakovanie na nerovnostiach |
terénne schopnosti | absencia lepších svetiel |
dobre postavený interiér | |
záťah a odhlučnenie |
Ford Ranger Wildtrak Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Ford Ranger Wildtrak 3,2 TDCi | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 3,2 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 147 (200) pri 3000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 470 pri 1500-2750 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10.6 |
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) | 11,4/7,3/8,8 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Ložná plocha - dĺžka/šírka/výška (mm) | 1549/1560/511 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2194 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 5362/1860/1848 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 23 988; tento kus 44 154 |