Čo je na nej nové

Úplne všetko. V porovnaní s predchodkyňou má ostré, subjektívne omnoho atraktívnejšie tvary, viac priestoru, viac praktických riešení, lepší interiér a samozrejme úspornejšie motory. Dokonca sa trochu začína hrať na štýlové auto – za príplatok dostanete čierne disky, tmavé predné svetlá, čiernu strechu...

Stále je trochu priúzka, čo cítiť pri boji o neveľkú lakťovú opierku vpredu. Treba však pamätať, že ide o malé auto a konkurencia je na tom rovnako, ak nie horšie. Priestor pre nohy a hlavu je dostatočný a ani štyria priemerne veľkí cestujúci by sa nemali tlačiť.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI Zdroj: Peter Polešenský

Úsporná klasika

Na materiáloch vidno šetrenie. Fabia síce nikdy nepatrila medzi etalón, ale keď z nej dnes možno výbavou spraviť aj štýlové auto, zišlo by sa na nich zapracovať. Plasty už tvrdšie byť ani nemôžu, hoci ich povrch na pohľad úspešne klame a všimnete si to, až keď sa do nich udriete nohou.

Klimatizácia je v základe čisto manuálna a krútite rovnakými páčkami ako pred rokmi. Chýba aj otváranie aspoň vodičovho okna na doraz jedným stlačením tlačidla. Stredný dotykový displej patrí ale kvalitou prevedenia i jednoduchosťou ovládania medzi tie najlepšie.

Inak je to typická moderná škodovka – volant a ďalšie ovládacie prvky sú rovnaké ako v iných modeloch, čo znamená, že všetko nájdete aj naslepo. Žiadne extrémy ani nezmyselné nápady.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI Zdroj: Peter Polešenský

A čo kufor?

Vo Fabii Combi má 530 litrov, čo je asi rekordné číslo spomedzi konkurencie. Napríklad Clio Grandtour má 443 litrov, český model objemom prekonáva aj väčšie autá ako je napríklad Focus kombi či Mégane Grandtour. A ide aj o šikovné riešenia – je tu niekoľko poličiek, háčikov či ďalšie praktické členenie. Využiteľnosť je na jednotku.

A podobné je to aj v interiéri, kde môžete na dlhú cestu nabaliť seba aj deti, máte si kam odložiť fľaše, jedlo, peňaženku, mobily a ďalšie. Pod prednými sedadlami je malá polička, na ich boku zasa sieťka ideálna pre mobil.

Hovoríme to vždy, ale Škoda by mala v automobilkách vyučovať praktickosť. Šikovné nápady oceníte v aute na každý deň ako nikdy a veľmi ťažko sa bude zvykať na niečo iné.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI Zdroj: Peter Polešenský

Ako to jazdí?

Testovaný kus skrýva trojvalcové naftové TDI, čo je kombinácia tých najmenej kultivovaných motorov. Naživo je to presne podľa očakávania – tri valce hrkajú, do toho sa pridáva naftový klepot, taký známy z lacnejších variantov obľúbeného TDI. K tomu treba pridať vysokú citlivosť na otáčky a keď vám Fabia 1.4 TDI pri rozbiehaní skape, vôbec to neznamená, že ste zlý vodič, je to proste jej vlastnosť.

Pravda, dosiahnutá dlhodobá spotreba na úrovni 4,6 litra na 100 km suverénne prekonáva doterajšieho rekordéra TREND.sk testov Citroën C4. Ale za cenu vyššej hlučnosti i citlivosti na otáčky. Pri úspornej jazde dokážu za päť litrov jazdiť aj ďaleko kultivovanejšie motory, zvážte či tých pár deci stojí za tento kus. I keď inú naftovú voľbu dnes Fabia neponúka.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI Zdroj: Peter Polešenský

Vďaka motoru je aj jazda akási ťažkopádna, nedosahuje ľahkosť moderných áut. Síce dokáže zabrať v stredných otáčkach a predbiehanie nie je až taký problém, ako sa podľa papierov môže zdať, nová Fabia Combi v jazde stráca. Chýba jej agilnosť, chuť ísť do zákrut a len tak sa s radosťou previezť.

Berte benzínový motor, je výrazne lacnejší, a vďaka TREND kalkulačke možno zistíte, že sa oplatí aj z dlhodobého hľadiska napriek o niečo vyššej spotrebe.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI Zdroj: Peter Polešenský

Verdikt

Nová Fabia vyzerá dobre. Je mimoriadne praktická ako sa na škodovku patrí, dostatočne priestranná. Má obrovský kufor, ktorý ľahko porazí aj o triedu väčšie autá. Ale materiály použité vnútri a najmä ťažkopádny motor jej podkopávajú nohy. Za jej volantom necítite radosť a chuť jazdiť. Pre vážnu konkurenciu pritom netreba chodiť ďaleko ani v rámci koncernu, k dispozícii je obdobne veľký Rapid alebo Seat Toledo s dospelejšími a pritom nemenej úspornými motormi.

Plusy Mínusy
atraktívnejší dizajn než predtým chýba radosť z jazdy
vnútri priestranná nekultivovaný motor
mimoriadne praktická lacnejšie materiály a niektoré riešenia
stredný dotykový displej
nízka spotreba

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI Zdroj: Peter Polešenský

Technické údaje Škoda Fabia Combi Ambition 1.4 TDI 66 kW
Parameter Hodnota
Motor 1,4 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 66 (90) pri 3000-3250
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 230 pri 1750-2500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11.3
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 4,0/3,1/3,4
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 530/1395
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1180
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4257/1732/1488
Cena (eur s DPH) úplný základ 10 090; tento kus 14 290