Čo to je
V minulosti patril tento Nissan medzi najterénnejšie autá v ponuke a internet je plný videí, kde sa brodí hlbokými riekami, blatom, štverá sa nahor po šikmých zrazoch a zlieza strmé kopce. Novú generáciu budeme asi viac vídať na weboch typu „parkujem ako debil“, keďže jeho výskyt je pravdepodobný najmä v garážach obchodných centier.
Tento kus obzvlášť. Je moderne biely, má automatickú prevodovku a pohon predných kolies. Tak ako skôr testovaná verzia s manuálom a pohonom oboch náprav ponúka sedem miest, priestranný interiér s menším kufrom, relatívne masívny a rešpekt budiaci vzhľad i vysoký posed za volantom.
K tomu jednoduché ovládanie infotainmentu a palubného počítača, výborný panoramatický pohľad pri parkovaní a bohatú výbavu. V tme ale vôbec netešia stretávacie svetlá, ktoré svietia veľmi blízko pred seba a nočnú jazdu nerobia príjemnou. Snáď je to len vec nastavenia.
Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Xtronic Tekna Zdroj: Adam Slobodník
A kým štvorkolka ma začiatkom roka príjemne prekvapila svojimi schopnosťami v teréne napriek tomu, že ich je medzigeneračne o niečo menej, od verzie s predným pohonom čakám niečo úplne iné. Pohodlnú, tichú a úspornú jazdu. Čo z toho spĺňa?
Dušou offroad
X-Trail je stále dušou offroad. Cítiť to na natriasaní karosérie na nerovnostiach, veľkých náklonoch v zákrutách i hluku, ktorý vydáva malý 1,6-litrový naftový motor. Znie surovo ako charizmatický pickup, jeho zvuk by sa viac než pri parkovaní pred mestským kaderníctvom vynímal v lese ťahajúc napílené drevo. Na diaľnici zasa prekáža vyšší aerodynamický hluk.
Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Xtronic Tekna Zdroj: Adam Slobodník
Podvozok je ale pohodlný a nebojíte sa s ním vletieť do väčších jám. Keď sa presúvam okolo Turčianskych Teplíc po známej rozbitej betónovej ceste, podvozok nabáda ísť ešte rýchlejšie, ale zároveň poskakuje a hluk prekračuje akceptovateľnú mieru aj na takejto zlej ceste.
Vďaka pohonu len prednej nápravy ale nemožno čakať neobmedzené terénne schopnosti, skôr ide o presun poľnou cestou k chate. Charakter auta oceňujem pri rýchlom diaľničnom presune v noci uprostred hustého lejaku, kedy ani náhodou najavo neistotu. Srší z neho mechanická poctivosť a sebavedomie, nech sú na ceste aj hektolitre vody.
Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Xtronic Tekna Zdroj: Adam Slobodník
S novým automatom
Novinkou je bezstupňová prevodovka typu CVT, ktorá sa navonok tvári ako klasický automat so stupňami. Je ich tu vopred naprogramovaných sedem. Ten najvyšší ale auto nepochopiteľne samo nezaradí. Na diaľnici ho musím radiť manuálne, čo sa síce na spotrebe až tak neprejaví, ale otáčky klesnú o niekoľko stoviek a s nimi veľmi výrazne aj hluk.
Inak prevodovka radí hladko a možno ju označiť za jednu z tých lepších CVT. Väčšinou nedrží zbytočne vysoké otáčky a šikovne podradí dole kopcom. Nevýhodou je, že ju dostanete len k prednému pohonu. A jej páka nevyzerá najmodernejšie, stlačenie blokovacieho tlačidla na posun páky zasa pripomína situáciu, kedy letuška cvakaním počíta cestujúcich v lietadle.
Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Xtronic Tekna Zdroj: Adam Slobodník
Oproti skôr testovanému manuálu som dosiahol vyššiu spotrebu, a to až o pol litra na výsledných 7,3 litra/100 km. Ak sa budete veľmi snažiť a vyhnete sa diaľniciam, kde sa 130-koňový motorček s veľkým autom trochu trápi, dosiahnete výborné čísla. Napríklad Šturec – Žilina pri priemerke 4,6 l.
Verdikt
Nový X-Trail je napriek svojej snahe byť metrosexuálom stále hlavne offroad, čo je v kombinácii s pohonom len predných kolies a typickými mínusmi terénneho auta trochu schizofrenické. Zvoľte ho radšej s manuálom, 4x4 a vytiahnite ho občas pre potešenie do terénu. Takáto kombinácia je presvedčivejšia.
Plusy | Mínusy |
priestranný interiér | offroadové natriasanie |
výborná spotreba, keď sa snažíte | viac hluku od motora i zvonku |
bohato vybavené | jedným stlačením tlačidla si otvoríte len vodičove okno |
ovládanie infotainmentu a panoramatický pohľad | slabší motor na diaľnici |
Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Xtronic Tekna Zdroj: Adam Slobodník
Technické údaje Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Xtronic Tekna | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 96 (130) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 320 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 11.4 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,8/4,7/5,1 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - tri rady sedadiel/dva rady/jeden rad (l) | 135/550/1982 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1540 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4640/1830/1715 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 21 700; tento kus 37 934 |