Dojmy z nového X-Trail sú rozporuplné. Európania čoraz viac kupujú terénne autá kvôli vyššiemu posedu a imidžu. Nissan teda pôvodne hranatý offroad zaoblil a nazval ho crossover. Zároveň však tvrdí, že z jeho terénnych schopností neubudlo. Ako dopadla takáto kombinácia?
Veľké pre rodinu
X-Trail je veľký. Na ceste pôsobí masívne a hoci predok prevzal z menšieho Kaškaju, jeho celkové rozmery sú slušné. Dokonca natoľko, že vzadu je príplatkový tretí rad sedadiel. Odviezť by ste sa tam ale chceli ozaj iba v najväčšej núdzi. Ak nutne nepotrebujete sedem sedadiel, zvoľte pätmiestnu verziu, získate väčší a variabilnejší kufor.
Zvyšok interiéru znamená rozumne riešené odkladacie priestory, jednoducho ovládateľný centrálny displej s trochu nemodernou grafikou, výborný farebný a prehľadný palubný počítač. K tomu vysoká pozícia za volantom a ešte vyššia pre cestujúcich vzadu. Miesta je všade dostatok aj pre velikánov a zadné sedadlá (druhý rad) možno posúvať v dvoch úrovniach.
Keď oželiete tretí rad sedadiel, oceníte flexibilný kufor, ktorý možno rôznorodo deliť na menšie časti či dokonca poschodia. Otravné je ale nešikovné zadné plató.
Nissan X-Trail 1,6 dCi Zdroj: Michal Petreje
Primalý motor
Za volantom sa cítite dobre. Vidno ďaleko vpred, vtáčí pohľad i automatické parkovanie pomáhajú manévrovaniu v meste. Auto sleduje mŕtvy uhol i upozorní pri hroziacej kolízii spredu. Do mesta by sa ale viac hodila automatická prevodovka, ktorú k štvorkolke nedostanete ani za príplatok. Radiaca páka manuálnej prevodovky v testovanom kuse je rozheganá, hoci nemá za sebou ani 10-tisíc kilometrov.
Podvozok žehlí ľahký terén a preletí vinohradmi bez straty komfortu. Na dobrej ceste ale narazíte na trochu natriasania. X-Trail sa tu správa viac ako terénne auto po vzore Subaru Forester než prémiové SUV či limuzína ako VW Touareg. To však neznamená, že jazda s ním nie je pohodlná. Prekáža ale citlivosť na bočný vietor na diaľnici, ktorý autom dosť pohadzuje.
Malý 1,6-litrový diesel je jediným v ponuke. Na 1,6-tonové auto sa môže zdať prislabý, pohyb po meste s prázdnym autom ale hovorí prekvapivý opak. Slušný krútiaci moment a vhodné sprevodovanie prináša svižný pohyb, mesto mu nerobí problém. Odlišná je ale situácia s naloženým autom v stúpaniach a na diaľniciach. Dochádza mu dych a zaslúžilo by si tak o 50 koní viac.
Nissan X-Trail 1,6 dCi Zdroj: Michal Petreje
Dušou offroad?
Starší X-Trail patril medzi lepšie terénne autá na trhu. Nissan tvrdí, že novinka si vlastnosti ponechala a testovaný kus ponúka pohon všetkých štyroch kolies, ktorý sa prepína tlačidlom na stredovom tuneli. Buď máte iba predný náhon, automatické prerozdelenie pohonu podľa podmienok na ceste alebo permanentnú štvorkolku.
Vzal som ho preto do terénu. Auto preletí poľnou cestou bez náznaku námahy, nevadia mu ani kamene a väčšie nerovnosti. Čo ho trápi, sú prudké stúpania. Malý motor bráni plynulému pohybu a pokojne sa môže stať, že pri rozbiehaní sa do kopca skape. Pomôže len rozbeh, vysoké otáčky a prípadný preklz spojky. Otázkou je jej životnosť v takýchto podmienkach, ako aj povolená hmotnosť prípadného prívesu.
V teréne zasa pomáha výjazdový asistent, ktorý automaticky brzdí auto pri rozbiehaní sa v stúpaní, chýba ale zjazdový. Kombinovaná spotreba dosiahla 6,8 litra na 100 km, čo je slušné. Ale napríklad taká Honda CR-V so silnejším motorom ešte o desatinku menej.
Nissan X-Trail 1,6 dCi Zdroj: Michal Petreje
Verdikt
Myšlienka X-Trailu nie je úplne jednoznačná. Nissan sa chce oblejšími tvarmi zapáčiť modernému vkusu a trafiť do nálad mestského zákazníka. Nechcel sa ale vzdať terénnych schopností. Vznikol kompromis, ktorý na jednej strane prináša lepšie vlastnosti v teréne, než by ktokoľvek podľa moderného vzhľadu čakal, na druhej strane ich znižuje malý motor a väčšie previsy karosérie.
Na kvalitnom asfalte si zasa niekedy pruženie nevie poradiť s väčšími nerovnosťami. Interiér je ale skutočne priestranný a ak veľmi potrebujete, môžete mať sedem sedadiel. K tomu aj najmodernejšie bezpečnostné systémy a napríklad automatické parkovanie. Z pána džungle metrosexuál? Áno, ale ešte stále má trochu bližšie k pralesu než hispterskej kaviarni.
Plusy | Mínusy |
na SUV výborné v teréne | trochu hrubý, offroadový jazdný prejav |
masívny vzhľad | tretí rad sedadiel len veľmi núdzový |
slušná spotreba | jediný 1,6 diesel v ponuke |
dobrá výbava | iné ako vodičove okno neotvoríte jedným stlačením tlačidla |
za príplatok tretí rad sedadiel | |
priestrannosť pre cestujúcich |
Nissan X-Trail 1,6 dCi Zdroj: Michal Petreje
Technické údaje Nissan X-Trail 1,6 dCi Tekna | |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 96 (130) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 320 pri 1750 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 11 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,2/4,8/5,3 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | 6.82 |
Objem kufra - tri rady sedadiel/dva rady/jeden rad (l) | 135/550/1982 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1580 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4640/1820/1710 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 23 400; tento kus 35 000 |