Čo je to za svalnáča?

Nový kaškaj má naozaj svalnatejší a robustnejší vzhľad než v minulosti. Medzi crossovermi je jedným z najnabúchanejších, za čo vďačí veľkým kolesám a rozšírením blatníkom, ale aj úzkemu pásu predných svetiel a masky. Vyzerá robustne a ak by z neho spravili rýchlejšiu, napríklad Nismo verziu, bude to ešte lepšie. Len neviem, čo ešte v Nissane nafúknu.

Je nafúknutý aj povahovo?

Je sebavedomý, ale zdravo. Pôsobí masívne, ale rozmery sú príjemné a zaparkujete s ním áj v preplnenom veľkomeste. Veď kaškaj sa prezentuje ako mestský crossover a všetky reklamy ho pasujú do prostredia plného nástrah ako sú smskujúci vodiči, vodičky s očami v zrkadle slnečnej clony, odvážni cyklisti a drsní vodiči MHD.

Ako si počína v tejto džungli?

Veľmi dobre. Vyššia pozícia za volantom dáva rozhľad a masívne krivky kapoty zasa pocit nadradenosti. Pri mestskom poskakovaní po kúskoch si budete musieť chvíľu zvykať na čudne zaberajúcu spojku, ale nie je to žiadna dráma. A svalnaté krivky spolu s neokukanosťou oceníte vtedy, keď sa bude po vás obzerať nečakane veľa okoloidúcich.

Nissan Qashqai 2014 Zdroj: Cypo Design

Nissan promuje aj bezpečnostný štít. Len marketing?

V skratke, je to sústava opatrení umožňujúcich pri jazde sa naplno venovať Facebooku. Systém monitoruje mŕtvy uhol, kedy kontrolka po zaregistrovaní auta v mŕtvom uhle pri spätných zrkadlách svieti a pri zapnutí smeroviek aj zapípa. Ďalšia kontrolka pípa pri hroziacej kolízii s autom pred vami, ďalšia po opustení jazdného pruhu a dočkáte sa aj množstva parkovacích kamier.

Takže môžem na D1ke nerušene jesť a telefonovať.

Podľa mňa sú takéto opatrenia tiež dobré len na ďalšie zakrpatenie moderných vodičov, ale trh si to žiada a cení. Treba ale určite pochváliť parkovacie kamery vpredu, vzadu a na spätných zrkadlách, ktoré umožňujú vytvoriť aj takzvaný vtáčí pohľad.

Podľa neho sa parkuje pohodlne a po pár skúsenostiach sa naň plne spoliehate. Na druhej strane by kamera mala ostať v činnosti aj po zaradení jednotky do určitej rýchlosti a nie sa hneď po vyradení spiatočky vypnúť. A rozlíšenie by mohlo byť lepšie.

Nissan Qashqai 2014 Zdroj: Cypo Design

Ako sa budem vnútri cítiť?

Bude sa páčiť pohodlný vyšší posed a intuitívne rozmiestnene ovládačov. Tlačidiel na volante je síce viac než je bežné, ale zvyknete si na ne rýchlo, jednotlivé funkcie sa dajú pochopiť a ani ich nestlačíte pri jazde omylom. Palubný displej medzi prístrojmi má krásnu grafiku, rýchle ovládanie a akurátne množstvo funkcií, medzi ktorými budete prepínať len tak, z radosti z pekného displeja. Škoda len, že stredný dotykový si z neho nebral príklad. Jeho ovládanie je síce fajn, ale grafika zaostáva. A skúste za jazdy trafiť malé písmenka prstom.

Nejaká kritika?

Bezkľúčové štartovanie funguje trochu chaoticky, raz štartuje so spojkou, inokedy aj bez. Problémom je, že po vypnutí zapaľovania si už bez motora okná nezavriete. Takže prídete na parkovacie miesto, zastavíte, Stop-start vypne motor, spojkou naštartujete, zaparkujete, vypnete motor. A potom si všimnete otvorené okná, stlačíte Start a... kaškaj opäť naštartuje.

Za zmienku už snáď ani nestojí neexistujúce otváranie iných okien než vodičovho na doraz jedným stlačením. Treba poctivo držať až nadol, technológia, ktorá je v Európe už dlhé roky stále v Japonsku neprerazila.

Mám si kde odložiť fľašu a peňaženku?

Odkladacích priestorov je dosť a do dverí sa vojdú aj väčšie fľaše. K dokonalosti chýba presne tvarovaný otvor na iPhone, nič sa ale nebude povaľovať ani sa nestratí. Otrepanému vyjadreniu sa nemôžem vyhnúť – interiér je ergonomický.

Nissan Qashqai 2014 Zdroj: Cypo Design

A ako je to s priestorom?

Povedal by som akurát. Kaškaj je crossover primárne zameraný do mesta, kde jeho menšie rozmery oceníte, určite má bližšie k hatchbacku než SUV. Dlhé trasy nebudete chcieť absolvovať piati, pre dvoch alebo rodinu s malými deťmi je v kabíne miesta dostatok. Zamrzieť môže menší kufor, dvojité dno členené na dvakrát to trochu zachraňuje. Čo vyslovene chýba je viac „simply clever“ riešení v podobe háčikov a sieťok, ako aj sklápanie zadných sedadiel priamo z kufra.

Poďme na cestu.

Budete sa cítiť dobre. Kaškaj netrasie, nehučí a pritom sa pohybuje svižne a na zakrútených cestách sa nebudete úplne nudiť. Určite za to vďačí aj masívnym kolesám, ktoré paradoxne neznižujú komfort na horších cestách. Radiaca páka je vyššia než zvyčajne a pridáva trochu autobusového pocitu, rovnako aj dlhé, ale presné dráhy radenia. A príjemne poteší spotreba, dosiahnutých 6,4 l/100 km zahŕňa aj rýchle diaľničné úseky a v meste sa dokáže pohybovať pod šiestimi litrami a na pohodových trasách aj hlboko pod piatimi. A odhlučnenie diesela je príkladné.

Nissan Qashqai 2014 Zdroj: Cypo Design

Počkaj, to je 4x4?

Správne, táto verzia má pohon všetkých štyroch kolies, ktorý možno ťažko dostupným tlačidlom prepnúť na čisto predný náhon, automatickú štvorkolku (prerozdeľuje podľa situácie) alebo dokonca zamknúť diferenciály. Pri aute prezentovanom ako mestskom prekvapujúca možnosť, keď vám ale príjazdovú cestu k vášmu domu na Kolibu zasneží, oceníte ju. Umiestnenie tlačidla na zašité miesto vľavo od volantu naznačuje, že v ďalšej generácii sa ho už nedočkáme vôbec. Spomeňte si na túto veštbu o pár rokov.

Verdikt

Na novom Kaškaji mimo krkolomného mena ťažko hľadať väčšie chyby. Áno, dotykový displej by mohol vyzerať krajšie, dráhy radenia by mohli byť kratšie a  bezpečnostný štít robí vodičov ešte lenivejšími než sú dnes, ale je to vydarené pokračovanie.

Ak vás nebude plné auto, vyberte sa na dlhú cestu, ktorá môže byť vďaka pohonu 4x4 aj blatistejšia a potom v cieli určenia bez problémov s takouto veľkosťou zaparkujete. Masívna reklama je tu právom. Ale ani neklame – Nissan Qashqai je mestský crossover a práve medzi presklenými výkladmi kancelárskych budov a hipsterských kaviarní sa cíti najlepšie.

Plusy Mínusy
robustný a svalnatý dizajn chaotický bezkľúčový štart
pozícia za volantom okno si jedným stlačením na doraz otvorí len vodič
slušná spotreba menší kufor
pekný palubný displej
kompaktné rozmery
dobrý pocit z jazdy

Nissan Qashqai 2014 Zdroj: Cypo Design

Technické údaje Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 96 (130) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 320 pri 1750
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10,9
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,6/4,5/4,9
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 401
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1518
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4380/1806/1590
Cena (eur s DPH) úplný základ 17 990; tento kus 30 270