A keďže toto je užívateľské auto, aj test bude užívateľský. Nečakajte od Nissanu žiadne zbesilé prejazdy zákrut na horských priesmykoch ani nadšené šmýkanie sa na zamrznutom podklade. Ak ale chcete priestor a praktickosť, uvažujete správne.
Čo je to ten bezpečnostný štít?
Pri čítaní o novom Note sa mu nevyhnete. V skratke – ide o súbor opatrení na zabránenie kolíziám, pokiaľ máte čerstvý vodičák alebo namiesto jazdy updatujete status na Facebook. Aj skúsený vodič ale pomoc ocení. V najnižšej výbave nie je k dispozícii, v strednej stojí v rámci paketu tisíc eur, v najvyššej je sériovo.
Systém obsahuje štvoricu kamier – po jednej v spätných zrkadlách, jednu vzadu na veku kufra a jednu vpredu spojenú so znakom Nissan. Spoločne vodičovi pri parkovaní ukazujú vzdialenosť od auta vzadu, vpredu, od obrubníka vpravo a k tomu pridávajú takzvaný vtáčí pohľad.
Nissan Note (03) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ďalšou vymoženosťou je sledovanie mŕtveho uhla v spätnom zrkadle, kde vás malá kontrolka upozorní na auto vedľa presne vtedy, kedy ho normálne nevidíte. A k tomu sa pridáva aj monitorovanie pruhov na ceste. Keď nejaký prejdete bez smerovky, Note zapípa a nabudúce si to dobre rozmyslíte. Alebo systém vypnete.
Nejde o revolučné riešenie, takéto systémy možno vidieť už pár rokov v autách vyšších tried. Note je však jeden z prvých, ktorý ich priniesol v malom a cenovo dostupnom aute. Fungujú dobre, hoci pri cúvaní chýba aj tradičné pípanie meniace intenzitu podľa vzdialenosti od prekážky. Takto musíte pozerať len na kameru a môže sa stať, že vám medzičasom pod predné kolesá skočí susedove mača.
Ako sa správa v meste?
Malý Note ho miluje. Pramení to z jeho rozmerov, spomínaného bezpečnostného štítu i vyššej pozície za volantom. Auto je obratné, vojdete sa s ním do menších parkovacích medzier a naftový motor má dostatok pružnosti na rýchle prepletanie sa kolónami. Riadenie je tuhšie a na takéto rozmery by mohlo byť o trochu viac preposilované.
Nissan Note (04) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Vodičovi sa bude páčiť „autobusovo“ riešená lakťová opierka pre vodiča, ktorá sa vyklápa zo sedadla. Nissan k tomu pridáva pohodlný a dobre dotykovo ovládateľný stredový displej s navigáciou, USB a malé zástrčky. Je tu veľa menších odkladacích priestorov, chýba jeden veľký. A plasty sú mimoriadne tvrdé.
Cestujúci vzadu zasa ocenia ozaj mimoriadny priestor na nohy. Zadná lavica je navyše posuvná a dvere otvoríte takmer do kolmého uhla. Príjemne však poteší aj kufor, ktorého objem patrí v tejto kategórii medzi veľmi slušné.
Navyše v ňom nájdete dvojitú podlahu, čo pridáva na praktickosti. To je spôsobené aj rozmermi prerastajúcimi konkurenciu, Note je niekde medzi malým autom a MPV, nie je to jednoznačný konkurent áut ako Fiesta či Fabia.
Nissan Note (07) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako jazdí za hranicou mesta?
Prekvapivo dobre. Ak jazdíte svižne, jeho veľkosť nie je poznať a pri pohodovej jazde už vôbec nie. Naftový motor je výborne odhlučnený a v kabíne aj na diaľnici panuje ticho hodné áut o triedu vyššie. K tomu sa pridáva dlhodobá kombinovaná spotreba na úrovni 5,1 litra pri jazde najmä v meste a po diaľnici.
Podvozok ako taký filtruje nerovnosti, väčší problém mu robia priečne naukladané tesne za sebou. Stále ich ale preletí v rámci slušného komfortu. Pri silnom vetre budete na diaľnici trochu bojovať, aby Note ostal vo svojom pruhu, to je ale daň za vysokú a ľahkú karosériu, stvorenú najmä do mesta.
Hnevať vás bude Eco mód, ktorý pocitovo úplne zabráni prísunu paliva a auto sa s ním rozbieha pomalšie než pomaly. Využívať ho nebudete, lebo o čo viac spomalí reakcie na plynový pedál, o to viac naňho budete šliapať. A spotreba je slušná aj bez toho.
Nissan Note (10) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Note ešte poteší všetkých fanúšikov Potemkina. Aktuálnu spotrebu totiž palubný počítač ukazuje až od čísel nad 2 l/100km (najnižšie som videl 2,3), inak zobrazuje nulu. Pri takomto malom úspornom aute to znamená, že väčšinu dlhých roviniek alebo miernych klesaní uvidíte 0,0 l/100km, aj keď pôjdete tempomatových osemdesiat.
Verdikt
Nový Nissan Note je oproti predchodcovi dospelejšie auto, no dôležitejšie bude tvrdé porovnanie s konkurenčnými cenníkmi a vlastnosťami. Prináša množstvo praktických riešení, veľkorysý priestor vzadu a kvalitu jazdy i odhlučnenia na úrovni o triedu vyššie. K tomu nízku spotrebu a bezpečnostné riešenia, ktoré potešia fanúšikov Facebooku. Je to plus alebo mínus?
Jedinou otázkou tak ostáva, či sa vám páči a koľko ste zaň ochotný zaplatiť. Začína totiž tesne nad 9-tisíc, ale vyšplhať sa môže aj na vyše 17. Ak hovoríte áno a áno, nie je dôvod ho nezobrať.
Plusy | Mínusy |
priestranný interiér | lacnejšie pôsobiaci interiér |
nízka spotreba | malé odkladacie priestory |
bezpečnostný štít | vyššia cena |
dobré jazdné vlastnosti | |
odhlučnenie |
Nissan Note (14) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Nissan Note 1.5 dCi | |
Motor | 1,5 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 66 (90) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 200 pri 1750 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 11,9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 4,2/3,2/3,6 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 4,85 |
Objem kufra - základ-posunuté sedadlá dopredu/sklopené sedadlá (l) | 295-381/1465 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1129 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4100/1695/1530 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 9 290; tento kus 18 690 |