Nový svet

Toto je život, milý Leaf, pomyslím si, keď ho ženiem prudkým kopcom vpred po rozmlátenom asfalte uprostred lesa do hmly a pozostatkov snehu. Elektromobily sú tradične známe ako autá určené nanajvýš na futbal do susedného mesta a potom šup na nabíjačku domov.

Ale my sme to skúsili spojiť s veľkonočnými sviatkami. Čo je lepšie, keď chcete vyskúšať rodinné auto? Pri všetkých návštevách si vypočuť najnovšie klebety z dediny, kto komu ukradol sliepku a prečo je vlastne elektromobil nanič. Neľahkú úlohu musí zvládnúť nový Nissan Leaf, ktorý dostal vďaka väčším batériám zvýšený dojazd na 250 km. Ako ukazuje skutočný život, len papierových.

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Na dlhšie cesty po Slovensku to chce najprv dôkladnú prípravu. Podrobné poznanie siete rýchlonabíjacích staníc, typov konektorov, získanie potrebných kódov a plánovanie zastávok. A to všetko spojiť s potrebami rodiny, ktorá potrebuje cikať, jesť a zastaviť tuto na šmykľavke.

Dobrý základ

Hoci sa to na prvý odhad veľkosti nezdá, vnútri je to inak. Leaf je priestorovo dobrý rodinný partner, navyše má dosť odkladacích priestorov a hatchbackovo veľký kufor. Pripomienkou množstva bateriek v podlahe je len vysoký stredový tunel. Neteri sediacej vzadu v strede ozaj nezávidím.

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Vylepšený elektromobil od Nissanu má scifi vzhľad, ktorý konzervatívcov nepoteší. Jeho tvary kričia, ja som iný! Podobné sa týka interiéru, pred vodičom sú dve úrovne displejov s tretím v strede. Nenájdeme tu klasické budíky, ale množstvo rôznych ukazovateľov.

Po prvých stovkách kilometrov už prichádza zvyk. Smiešne vyzerajúci volič jednostupňovej prevodovky funguje ako klasický automat. Stredný displej až na trochu zastaranú grafiku a tvrdohlavosť navigácie, ktorá vytrvalo chce ísť do Bratislavy zo Žiliny cez Nové Zámky, funguje ok. Veľkým plusom je bez problémov funkčné kúrenie už po chvíľke jazdy.

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Chýba ale viac technologických hračiek o prúdení elektriny, ako sme videli v e-Golfe namiesto suchých grafov. A mechanická ručná brzda ovládaná nohou je v takomto aute ozaj predpotopná.

Iný rozmer dlhej cesty

S elektromobilom je aj obyčajná 200-kilometrová cesta zážitok. Je potrebné si naplánovať jednu zastávku aj pravidelný prísun jedla. Ideálna diaľničná rýchlosť je najviac 110 km/h, inak sa dojazd rýchlo "vytrieska". Mimo mesta cestujete tak 80 km/h. Pri tomto tempe sa mi podarilo dosiahnuť dojazd cca 180 km. Písaných 250 je ale určite reálnych. Ak idete šesťdesiatkou v smere vetra.

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Časom si človek zvykne, ale neustále sledovať dojazd nie je pohodlné. Taktiež myslieť na to, že nabíjacie boxy môžu byť obsadené alebo nemusia fungovať. Funkčné síce boli počas testu všetky skúšané, ale s obsadenosťou sa problémy vyskytli. A to nie je ako na pumpe, keď pred vami niekto stojí päť minút, tu si počkáte aj hodinu, keď zmizne v útrobách nákupného centra. Šikovná je trojica svetiel na vrchu palubnej dosky ukazujúca stav nabitia batérie. Vďaka tomu už zdiaľky vidíte, ako na tom tento Nissan je.

Leaf sa podobne ako iné elektromobily nabíja z rýchlonabíjačky zhruba polhodinu na 80 percent kapacity, z tradičnej zásuvky mu to trvá aj 15 hodín. V obchodných centrách je nabíjanie zadarmo, doma vás to bude stáť 1 až 2 eurá na 100 kilometrov v závislosti od tarify a času nabíjania.

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Zábava jazdiť. Len inak

Na elektromobile je zábava jazdiť a po pár kilometroch sa to zapáči aj inak fanúšikom športovej jazdy a vône benzínu. V Leafe panuje neuveriteľné ticho, kde prekážajú len okoloidúce autá a aerodynamický hluk, nevyskytujú sa ani pazvuky interiéru. V turistami preplnenej Vrátnej doline i Čičmanoch musím dávať veľký pozor na peších s tendenciou naskákať pod kolesá mlčanlivej 1,5 tony.

Jazda na elektromobile je o záťahu a krútiacom momente dostupnom od nuly. Leaf vystreľuje z nízkych rýchlostí, s chuťou sa hýbe v meste a skáče do voľných medzier v špičke. V meste je to super.

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Mimo mesta ale zvolíte eko režim. Síce úplne umŕtvi reakciu na plyn, ale zvýšenie dojazdu o 10 až 20 km padne pri dlhších presunoch veľmi vhod. Ale vtedy sa už nechtiac stávam brzdou premávky a radím sa do kolóny pomaly idúcich sviatočných vodičov. Po pustení nohy z plynu auto rekuperuje energiu, čo aj skutočne vidno v percentuálnom ukazovateli nabitia batérií.

Kým v meste s vidinou kopy rýchlonabíjacích staníc si možno elektromobil užiť, za jeho hranicami je to skôr o sledovaní okolia. Bratislavu - Žilinu som s 20-minútovým dobíjaním absolvoval za 2:20. Dlhodobá priemerná spotreba dosiahla 15,6 kWh/100 km, na batérie je osemročná záruka.

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Leaf na rozdiel od e-Golfu nie je jazdecky taký zaujímavý a ak by nebol na elektrinu, asi by nebol sexi. Na druhej strane je komfort podvozka ukážkový a nerozhádžu ho ani hlboké diery v asfalte okolo Fačkova. Zistením testu napríklad je, že vyjsť zasnežené stúpanie vzhľadom na náročné dávkovanie plynu (krútiaci moment 250 Nm už od 0 km/h) vyžaduje skúseného šoféra.

Verdikt

Zobrať elektromobil mimo jeho komfortnej zóny znamená novú skúsenosť aj pre posádku. Treba plánovať cestu, zastávky i zvoliť nižšie tempo ako zvyčajne. No bez tejto pomalej a zdĺhavej sviatočnej jazdy by som už zabudol, aké sú Čičmany krásne a že je príjemné nielen sa stále ponáhľať.

Nissan Leaf s predĺženým dojazdom urobí v meste radosť, mimo neho to ale bude o kompromisoch.

Plusy Mínusy
úplné ticho slabší dojazd
pohodlný podvozok menej zábavy za volantom
záťah od nuly
relatívne priestranný interiér
výkonné kúrenie

Nissan Leaf Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Nissan Leaf 30 kWh
Parameter Hodnota
Motor elektrický pohon
Výkon (kW (k) pri ot/min) 80 (109) pri 3008-10000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 254 pri 0-3008
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11.5
Spotreba - kombinovaná (kWh/100 km) 15
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de 17.49
Objem kufra - (l) 370
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1570
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4445/1770/1550
Cena (eur s DPH) úplný základ 29 050; tento kus 36 100