Juke so všetkým

Je dizajnovo výrazný a nič nevyzerá rovnako. Džuk sa narodil iný a všetkých presviedča, že nie je škaredý, ale výnimočný. Niektoré krivky zlepšil facelift, a podľa predaných kusov i zanieteného rozprávania majiteľov je to práve inakosť, čo ich priťahuje. Vo svete unifikovaných modelov a siahodlhých porád o zmene každej maličkosti v iných automobilkách, odvaha.

Malý crossover od Nissanu je akurát do mesta. Sedí sa vysoko a vtáčí pohľad na kamere pomáha pri parkovaní. Je obratný, otočíte sa na malom parkovisku pred vinotékou.

A aj keď podpriemerný kufor by ste ešte prežili, keď máte dieťa, ktoré už občas niečo zabľaboce, vojdete sa sťažka. Keď naložíte dozadu detskú sedačku a posadíte doň ratolesť, pred ňu si pohodlne sadne nanajvýš už len obdobne veľké dieťa. A čakajte veľa práce s čistením okopaných operadiel.

Nissan Juke Nismo RS Zdroj: Ľuboš Mistrík

Nismo RS

Lenže Džuk v tejto verzii chce byť odlišný od zvyšku rodiny. Nismo RS znamená druhú generáciu najrýchlejšieho modelu predtým označeného len ako Nismo. Má 218 koní, pohon predných kolies, samosvorný diferenciál, športové dizajnové doplnky a fotogenický difúzor s centrálnou hmlovkou.

Ide síce trochu o vizuálny zmätok, ale k rozkročenej siluete sadne. Je tu agresívnejší vzhľad, výrazne nafúknuté blatníky si priam pýtajú športové doplnky Nismo. Asi najatraktívnejší Džuk pôsobí ako mucha, ktorá to trochu prehnala s práškami na rast svalovej hmoty.

Športovosť pokračuje vnútri, posadenie sa za volant vzbudzuje veľké očakávania. Alcantarový volant je skvelý, a keď zvážime, že sa používa v špeciálnych edíciách superšportov, aj luxusný. Mínusom je ale chýbajúce pozdĺžne nastavenie, nohy mám skrčené a volant je stále ďaleko.

Nissan Juke Nismo RS Zdroj: Ľuboš Mistrík

Základné sedadlá poriadne obopnú, príplatkové škrupiny od Recaro sú potom určite nebo. Spolu s bojovným zabručaním pri štarte a ostrými krátkymi dráhami manuálneho radenia máte chuť okamžite vyraziť. V meste je to chuligán, v pripájacích pruhoch a zipsoch sa predbiehate ako nikdy.

Ako na mori

Za mestom ale začínajú problémy. Prvé zákruty odhaľujú, že Džuk má koní priveľa. Nejde žiadnym zo žiadaných smerov, ide vlastným. Vyššie ťažisko a na každý deň prívetivý a poddajný podvozok spôsobujú po pritlačení na hranu náklony a malý Nissan si to hore priesmykom berie akosi po svojom.

Občas je to po predku von, občas z nejakého dôvodu pribrzdí jedno z kolies, hoci máte plný plyn v tiahlej zákrute. Na inak silných brzdách je auto nestabilné. V ostrých vracákoch zúfalo pretáča vnútorné predné koleso, a to tu pritom pracuje mechanický samosvor. Chýba tomu grip. Akoby predok potreboval vrecia piesku navyše, nech sa už do čerta konečne prilepí k ceste.

Nissan Juke Nismo RS Zdroj: Ľuboš Mistrík

Zážitok sa dá prirovnať k plavbe na loďke, ktorú ste si postavili na opustenom ostrove a trochu ste to prehnali s motorom. Ak to chcete menej poeticky - nepokoj a nepredvídateľnosť budú správne slová.

Dojmu z jazdy nepridáva ani zvuk, ktorý bol v meste príjemne ubručaný a hlboký. Vo vysokých rýchlostiach sa mení na vysávačový, chýba tu práskanie a hrmot. Napísali mu len prvé dejstvo, po prestávke je pódium prázdne.

Kombinovaná spotreba so športovou jazdou dosiahla 8,6 l/100 km, pri veľkom sebazaprení sa vie byť tento malý benzínový motor aj sympaticky úsporný.

Nissan Juke Nismo RS Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Džuk sa nemieni vzdať svojej pozície nepraktického auta bojujúceho proti nadbytku priestoru, čo je sympatické. Nismo RS k tomu pridáva statický dojem i chuť rýchlo sa preštrikovať preplneným mestom. Tiež v poriadku. Ale na obľúbenej zatočenej ceste vás pri plnom tempe skôr vydesí než zabaví. Namiesto vodenia za skvelý alcantarou potiahnutý volant chodí v prvom rade tam, kam sa chce jemu. Je to ako plavba na plťke v búrke.

Plusy Mínusy
športové doplnky neisté jazdné vlastnosti
predné sedadlá a bočné vedenie nedostatok gripu
alcantarou obtiahnutý volant menej charakterný zvuk
zvuk po naštartovaní vnútorný priestor

Nissan Juke Nismo RS Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Nissan Juke Nismo RS
Parameter Hodnota
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 160 (218) pri 6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 280 pri 3600-4800
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 9,5/5,9/7,2
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - (l) 354
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1315
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4165/1765/1565
Cena (eur s DPH) úplný základ 13 590; tento kus 23 090