Ľavou nohou držím brzdu a pravou pri zaradenej rýchlosti plný plyn. Otáčky sa zastavia niekde na štyroch tisíc. Pripravený, pýtam sa spolujazdca. Odpoveďou je len ešte pevnejšie stlačenie madla na dverách a sústredený pohľad. Púšťam brzdu.
GT-R na zlomok sekundy vybočí do strany, skontroluje si grip na každej pneumatike a potom vystrelí. Spolujazdec sa nezmôže ani na volanie o pomoc a môj šokovaný výraz by na policajnej fotografii určite pobavil. Auto vystrelilo na stovku za 2,7 sekundy a bez hanby letí ďalej. Krotím ho tesne predtým, než začína stratosféra.
Rýchlosť je prvoradá
Superšportový Nissan dokáže oveľa viac ako len ostré odpichy, atmosféra i pocity z neho sú však najmä o rýchlosti. Okamžite dostupnej, nenútenej a absurdne vysokej. Toto auto patrí do dôb dávno minulých, keď ešte cesty neboli plné radarov a internet plný nenávistných diskusných príspevkov k rýchlej jazde. Aj na štvrť plynu s ním jazdíte o polovicu rýchlejšie ako by sa patrilo.
Čítal som kritiku, že GT-R je nudné, skvelého vodiča urobí aj z vašej babičky a chýba mu trocha neandertálskej živelnosti. Omyl. Je rýchlejšie než čokoľvek len trochu porovnateľne výkonné, jeho dvákrat prepĺňaných 550 koní je omnoho dramatickejších ako v silnejších autách. Práve rýchlosť je tým, čo vás vydesí.
Jedna zabudnutá noha na plyne, jedno užitie si ostrého radenia a je tam o 50 km/h viac. A je jedno, či hovoríme o mestských rýchlostiach alebo diaľničných. Ak nechcete ísť za mreže do konca života, rýchlomer GT-R bude stále vo svojej štvrtine, provokačne aj je nastavený tak, aby 100 km/h vyzeralo ako 50. Toto auto z pohľadu zákonov patrí na okruh, dokonale funguje ale aj takmer všade inde.
Nissan GTR 2013 (5) Zdroj: Cypo Design
Grip, grip a grip
Konkurenciu drví úplne inak, než je zvykom. Tam, kde ostrým zadokolkám tancuje zadok, GT-R 2013 drží. Na centrálnom displeji navrhnutom tvorcami slávnej hernej série Gran Turismo si navoľte ukazovateľ bočného preťaženia a skúste presiahnuť 1G. Auto to dokáže hravo, vodič ale takú odvahu mať nebude.
Pritom sa dokáže naplno oprieť do asfaltu aj na horších povrchoch. Z troch nastavení podvozka používam na slovenské mestá a mimomestské cesty takmer výlučne režim komfort. Jazdným vlastnostiam to neuberá, naopak, poddanejšie tlmiče lepšie kopírujú nerovný asfalt a lepivé Dunlopy sa snažia na ceste udržať do poslednej chvíle.
Keď neudržia, auto ide do jemného pretáčavého šmyku. Bokom sa odhodlá zadok, pri zapnutých stabilizačných systémoch potom stačí jemná kontra a sme zase naspäť v správnom smere. Kým ale zapnutá elektronika v iných autách vás bude hnevať a brzdiť pri každom výjazde zo zákruty, GT-R vás aj napriek nej pošle bokom.
Nissan GTR 2013 (10) Zdroj: Cypo Design
Nie preto, že by vás chcelo strašiť, ale preto, že je v danej chvíli efektívnejšie zrovnať auto cez zadok. Problémom je, že sa to deje vo vysokých rýchlostiach, čo vydesí. Keď ho ale chytíte do rúk, bez trakčnej kontroly prejde vďaka pohonu všetkých štyroch kolies a čitateľnosti nejeden horský priesmyk šmykom. V daždi, snehovej metelici aj počas slnečného dňa.
Efektívny a priemyselný
GT-R by si zaslúžilo silnejší zvuk a rachot. Takto máte pocit, že ďalšie desiatky až stovky koní sú utlmené niekde hlboko vo výfuku brániacom silnejšiemu prejavu. Napriek tomu charakter zvuku ho výborne vystihuje. Je to priemyselný hukot ako v dobre fungujúcej továrni. Nie sú tu žiadni nespoľahliví zamestnanci, len dobre naladené stroje. A tie si nepotrebujú každú chvíľu „zapáliť“ a dožadovať sa zvýšenia mzdy. Proste fungujú.
Napriek tomu má svoj vlastný svet. Na pohľad to nie je komfortné GT, pri rannom štarte do seba narážajú studené kusy kovu, počujete, ako do seba mechanicky zapadajú rýchlosti. Nezohriata prevodovka môže pri posúvaní na semaforoch priniesť aj nakopnutia pri preradení.
A keď ho necháte po ostrom nasadení pred ďalšou jazdou vychladnúť, diferenciály si medzi sebou brblú. Asi chcú povedať, poď ešte, stále si nás nevyužil ani na polovicu.
Nissan GTR 2013 (12) Zdroj: Cypo Design
Na každý deň
A keď k tomu príde, GT-R sa dá používať aj každý deň. Pohodlný posed si nájdete okamžite. Bude vám síce prekážať otravné pípanie pri cúvaní, veľký hukot od podvozku, slabá izolácia narážajúcich kamienkov i nutnosť bojovať s volantom vo vyjazdených koľajniciach, ale odpustíte mu.
Ak to niekoho zaujíma, priemerná spotreba mi vyšla na 17,2 litra na stovku kilometrov pri využívaní potenciálu spolu s presúvaním sa dokopy tak na tri štvrtiny.
V hustom meste zistíte, že je obrovské a z klasického parkovacieho boxu trčí do strán. No vďaka tomu sa doň dvaja ľudia vojdú aj s batožinou. Zadné sedadlá sú tak pre dve detské sedačky, nech si mladí zvykajú na rýchlosť.
Na dlhé cesty je to v komfortnom režime príjemný partner a s trochou sebazaprenia s ním precestujete celú Európu. Len sa vyhnite krajinám so zlými cestami.
Počítajte ale s tým, že sa za vami obzrú viac chlapi než ženy tak, ako je to pri každom japonskom efektívnom stroji. Ženy presvedčí až jazda, rozprávanie o Nissane predsa len neznie tak príťažlivo ako o Porsche. Launch Control im potom nazrie do hĺbky. Ak chce ešte raz, vezmite si ju za manželku.
Nissan GTR 2013 (15) Zdroj: Cypo Design
Verdikt
Je obrovský, nadpozemsky rýchly, efektívny a výkony sú drastické. Málokto si dokáže predstaviť ako v bežných podmienkach funguje, nech má za sebou akokoľvek rýchle autá. Stojí takmer stotisíc eur, výkonmi sa ale radí do minimálne rovnakej kategórie ako omnoho drahšie talianske superšporty či 911 Turbo. A o tom, kto bude prvý na kopci, rozhodnú medzi nimi len kvality vodiča.
Nissan GT-R 2013 je ako precízna japonská továreň, kde nepracujú ľudské sily. Vďaka tomu neodvráva a produkuje omnoho viac ako ostatní. Ak má byť toto nuda, chcem sa nudiť do konca života.
Technické údaje Nissan GT-R 2013 | |
Motor | 3,8 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 404 (550) pri 6400 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 632 pri 3200-5800 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 2,7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 17/8,8/11,8 |
Objem kufra (l) | 315 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1740 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4670/1895/1370 |
Cena (eur s DPH) | 95 900 |
TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.