Čo mi pri tomto slove nenapadne, je štýlové kupé SUV. Trieda mestských nafúkancov založená komicky drahým a masovo obľúbeným BMW X6. Potrebujú načančané detaily, dobrú hudbu, techniku, silný motor a pekný interiér. Určite nie offroad vlastnosti.
Ale Japonci do tohto sveta odvážne vkročili. Eclipse Cross je revolúciou vo svete úžitkovej značky, je to akoby Hornbach začal ponúkať najvyšší rad audio značky Bang & Olufsen. A tak k naleštenému červenému Crossu pristupujem s neistotou. Pamätáte si mimochodom malé kupé Eclipse z 90. rokov? Legendárne meno v novom šate.
Nové Mitsu prekvapuje. Je navrhnuté ostro, robustne, dizajnovo atraktívny kus. Nemá v sebe nič úžitkové a zvažujúca sa strecha vzadu ho robí zaujímavejším a až nečakane trendovým.
Mitsubishi Eclipse Cross Zdroj: TREND
Vnútri úplne odlišné
Podobné prekvapenie čaká vnútri. Diplomatickou rečou novinári označujú interiéry tejto značky za archaické. V skutočnosti lepšie slovo je zastarané. Ale dnes to neplatí. S výnimkou ovládania klimatizácie či vyhrievania sedadiel je všetko nové, šikovne vymyslené, na pohľad moderné. Vpredu je dosť miesta, vzadu je to poslabšie. A kufor so základným objemom pod 350 litrov zle, hoci pod podlahou má plno priečinkov.
Čo ma neteší, je komplikovaný infotainment, kde hodnú chvíľu trvá, kým nájdem zobrazenie spotreby za konkrétnu jazdu. Ovládanie všetkého v tomto systéme je ako škriabať sa pravou rukou za ľavým uchom. Hoci veľkým krokom vpred je 360-stupňový pohľad pri parkovaní a vôbec integrácia mnohých funkcií. Taktiež dotykový tablet či head up displej premietajúci základné údaje na malé sklíčko priamo v zornom poli vodiča.
Mitsubishi aj za príplatok odmieta vstavanú navigáciu, lebo „veď má možnosť mirror linku zo smartfónu“. A tak pre nájdenie zabudnutej uličky kdesi na Palisádach treba vytiahnuť kábel, napojiť mobil a čakať. Ohodnotenie správnosti takéhoto kroku nechávam na čitateľov.
Mitsubishi Eclipse Cross Zdroj: TREND
Komfortne naladené
A potom je tu jazda, za tú klobúk dole. Pod kapotou je síce malá benzínová 1,5ka, ale jej chuť ísť vpred vôbec nepripomína niečo také malé, pritom je kultivovaná a tichá. Na papieri sa jej možno báť, ale v skutočnosti príjemne prekvapí a tak nerozhodných presvedčí až skúšobná jazda. Tiež v rámci nej odporúčam zamerať sa na prevodovku CVT. Je z tých lepších, ale stále je to len CVT. A dlhodobo spotrebuje 8,7 litra na 100 kilometrov, čo je dosť.
Pri zapisovaní tohto testu do svojho kalendára som sa obával kontrastu štýlovej karosérie s offroadovo nastavenými pružením po vzore súrodencov, ale nedočkal som sa. Eclipse Cross je naladené na kompromis medzi športom a pohodlím a pritom na ceste nepláva. Pravda, na horské priesmyky to nie je, ale od SUV takýto zážitok ani nemožno očakávať. Na mestské presúvanie sa je komfortný a tichý.
A čo offroad? Vzal som ho do vinohradov, kde sa striedajú kamenisté povrchy so štrkom a blatom a nemám výhrady. Bežné terénne nástrahy zvláda hravo a keď zvýšim tempo k nezdravej úrovni, vybáčanie zadku s vypnutými asistenčnými systémami a chuť hrabať sa vpred, do ďalšej zaprášenej a rozbahnenej zákruty mi pripomína legendárne EVO. Trochu, ale predsa.
Mitsubishi Eclipse Cross Zdroj: TREND
Verdikt
Pre Mitsubishi revolučný krok a veľmi správnym smerom. Eclipse Cross je ďaleko modernejšie ako jeho súrodenci, omnoho viac reaguje na trendy a má potenciál osloviť širokú skupinu. No tým, že nemá históriu a nemá „zvuk“ ako prémiové značky, ktoré sú prirodzenejším výrobcom kupé SUV, je otázne, ako sa mu podarí preraziť. Ale inak než jedným takýmto autom za druhým to nepôjde.
Plusy | Mínusy |
modernejší interiér ako doteraz | choatický infotainment |
neoffroadový podvozok | niektoré detaily interiéru |
štýlový vzhľad | úplná absencia navigácie |
Mitsubishi Eclipse Cross Zdroj: TREND
Technické údaje Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 4WD Instyle | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,5 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 120 (163) pri 5500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 250 pri 1800-4500 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9,8 |
Spotreba - kombinovaná (l/100 km) | 7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sada na zväčšenie (l) | 334/531 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1625 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4405/1805/1685 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 19 990; tento kus 31 248 |