Čo to vlastne je

Malé japonské SUV s názvom hodným kávovaru je odpoveďou Mitsubishi na rýchlo sa rozrastajúci segment. Výrobca to s ním myslí natoľko vážne, že jeho ponuka začína pripomínať Nissan, ktorý v Európe ponúka najmä SUV rôznych druhov a veľkostí a na tradičné triedy zanevrel.

ASX je na trhu siedmym rokom a nedávno prešlo faceliftom, ktorý zmodernizoval najmä prednú časť a spolu so zamračenými svetlami pridal trochu žiadanej agresivity. Na základnom vzhľade sa ale toho veľa nezmenilo, tento model najmä vo zvolenej výbave vďaka veľkým kolesám a plastovým častiam nad blatníkmi pôsobí masívne a trochu nafúknuto.

Mitsubishi ASX Zdroj: Ľuboš Mistrík

Aké je vnútri

Podobne ako pri väčšom súrodencovi Outlander, aj ASX ale zvonku nedáva taký dojem priestoru, aký v skutočnosti ponúka vnútri. Pod predným sedadlami je ešte dostatok miesta pre nohy cestujúcich vzadu, čo pridáva na vzdušnosti. A najmä posed vpredu je dostatočne vysoko, veľká kapota a spätné zrkadlá veľmi úspešne vytvárajú dojem väčšieho auta.

Spracovanie interiéru, možnosti displejov a ovládanie niektorých tlačidiel ale Mitsubishi celkom nevyšlo. Otočné ovládače klimatizácie pripomínajú deväťdesiate roky, prepínanie palubného počítača gombíkom pri prístrojovej doske taktiež. ASX v testovanej verzii nemá navigáciu, a tak relatívne veľký stredový displej slúži len na prepínanie rádia. Naopak, ponúka veľmi slušnú cúvaciu kameru pomáhajúci pri parkovaní.

Mitsubishi ASX Zdroj: Ľuboš Mistrík

Poteší širší záber svetiel ako je bežné, vďaka čomu lepšie vidím aj okolie cesty. Z pohľadu modernej výbavy tu nie je prakticky nič významné, žiadne sledovanie mŕtvych uhlov, adaptívne svetlá, radarový tempomat. Hoci väčšina nových bezpečnostných prvkov je otravná, niektoré z nich sú predsa len vítané.

Treba ale zdôrazniť, že aj vďaka tomu i cenovej politike Mitsubishi stojí testovaný, najlepšie vybavený kus len niečo vyše 20-tisíc eur. A to je bezkonkurenčná cena.

Mitsubishi ASX Zdroj: Ľuboš Mistrík

A čo jazda

ASX nemá ambíciu zabaviť v zákrutách, omnoho viac sa sústredí na pohodlie. S najslabším benzínovým motorom, mimochodom asi posledným na trhu bez turba, to ale ani inak nejde. Pre zrýchlenie je potrebné ho vytáčať asi tak, ako sme boli zvyknutí s čerstvými vodičskými preukazmi a rýchle zaradenie sa na diaľnici je vylúčené.

Navyše ho sprevádza len päťstupňový manuál, ktorý ale prekvapivo spotrebu nezvyšuje. Dlhodobá kombinovaná dosiahla 7,3 litra na 100 kilometrov, a to je pomerne bežné číslo v tejto triede aj pri naftových motoroch. Takže výborný výsledok, ktorému určite pomáha len predný pohon konkrétneho kusu. Priplatiť si ale možno aj za štvorkolku.

Mitsubishi ASX Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

ASX má veľký vnútorný priestor, všetku pre život potrebnú výbavu a ešte aj mimoriadne nízku cenovku. A vzhľadom na spotrebu aj nízke náklady. Jeho archaickosť v niektorých smeroch či jednoduchý interiér ale spolu s nevýraznými jazdnými vlastnosťami spôsobujú, že nemá iskru. Ale na papieri vyjde množstvo plusov a aj to sa počíta.

Plusy Mínusy
dojem väčšieho auta staršie pôsobiaci interiér
slušná spotreba nevýrazné jazdné vlastnosti
priaznivá cena slabšie výkony

Mitsubishi ASX Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Mitsubishi ASX 1,6
Parameter Hodnota
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 86 (117) pri 6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 154 pri 4000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 11,5
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 6,9/4,9/5,7
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 488/1219
Prevádzková hmotnosť (kg) 1335
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4355/1810/1640
Cena (eur s DPH) úplný základ 14 900; tento kus 20 050