Všetko po starom
Vtedy mi to dochádza. Miniatúrne športové auto z ďalekého východu je ako stará známa. Aj keď nejaké náznaky boli, nikdy ste spolu nič nemali. Zato ste sa vždy vedeli porozprávať o všetkom akoby ste boli obaja pritom. S MX5 (po „americky“ Miata) je to obdobné. Naposledy som v staršom modeli sedel vlani, napriek tomu stačí pár kilometrov a už sa na kruháčoch suniem bokom aj s novinkou.
Prvé, čo robím po naštartovaní je vypnutie stabilizácie, v porovnaní s inými autami úplné, žiadna bezpečná zóna. Ak je vonku mokro, mazdička sa ochotne hrnie dverami napred aj pri minimálnych impulzoch. Obrubník kdesi pri Hlohovci, ktorý sa len tesne vyhol driftujúcemu roadsteru by vedel rozprávať.
Mazda MX-5 Zdroj: Michal Petreje
V prvom rade je to o rozmeroch a mušej váhe na úrovni jednej tony, čo je hodnota bežná pred dvadsiatimi, tridsiatimi rokmi. Dokonca je ľahšia a menšia než predošlá generácia. Na parkovisku vyzerá ako z iného sveta, okoloidúce kombíky a SUV pôsobia zvnútra trochu desivo. Ale vďaka tejto veľkosti a rozmerom je to azda najľahšie ovládateľné športové auto na trhu, ideálne aj pre začiatočníka na naučenie sa.
O presných a krátkych dráhach radenia či presnom riadení snáď ani hovoriť nemusím.
Mazda MX-5 Zdroj: Michal Petreje
Nízke náklady
Ak nechcete chodiť bokom, netreba, Mazda udrží aj čistú stopu. Kým ju nezačnete rozhadzovať a hrať sa s ňou, aj ju bude zodpovedne držať. Jej čaro je ale práve v tom, že cítiť každý pohyb zadku a predku a ešte predtým než niečo vyvedie, dá to vodičovi jasne najavo. Je to radosť úplne iných rozmerov ako pri premotorovaných moderných áut, kde vlastne len neustále zápasíte o prežitie.
Vďaka minimálnej váhe nepotrebuje ani extra porciu výkonu. Najsilnejšia verzia má 160 koní z dvojlitra a hoci na pohľad by sa aspoň dvesto zišlo, auto by tým stratilo svoju hravosť a nekonfliktnosť. Takto je to správne, pretože vďaka tomu netreba obrovské brzdy, kolesá ani špeciálny podvozok.
Mazda MX-5 Zdroj: Michal Petreje
MX5 dáva seriózny zážitok zo športového auta na úrovni nákladov mestského približovadla vašej ženy. Ak ju aj veľmi trápite, kombinovaná spotreba sa ustáli na 6,9 l/100 km a nižšie. Neexistuje športové auto, ktoré by jazdilo za tak málo. Nehovoriac o minimálnych nákladoch na pneumatiky.
Nekončiaca radosť
Baviť sa budete aj cestou do potravín. Stačí jedným pohybom ruky za 3 sekundy zhodiť plátennú strechu ako zo starej školy a po rožky pôjdete jedným z najsympatickejších kabrioletov dneška. O čom svedčia aj obdivné pohľady okolia či zdvihnuté palce.
Mazda MX-5 Zdroj: Michal Petreje
Nová generácia je dizajnovo inde ako predchodcovia. Ženské obliny nahradili vystupujúce blatníky, minimalistické a ostro tvarované svetlá a superšportovo, i keď sympaticky nakreslený zadok. Berte ju v bordovej farbe a bude to zatiaľ najkrajšia MX5 za takmer tridsať rokov a milión vyrobených kusov. Vedeli ste, že to je najpredávanejší roadster sveta?
Keď sa nasúkam do malého priestoru za volantom, posed je trochu čudný. Nohy si už opieram o palubnú dosku a ruky mám stále príliš vystreté. Ale dá sa zvyknúť. Aj spolujazdec sa musí naučiť žiť na trčiacu prevodovku do jeho nôh, či fakt, že až na pár odkladacích priestorov veľkosti maselničky si niet kde odložiť veci. Ešte že kufor má prijateľný 130-litrový objem tak na dva, tri ruksaky.
Mazda MX-5 Zdroj: Michal Petreje
V najvyššej výbave napriek zachovaniu nízkej hmotnosti dostanete to najdôležitejšie – veľkú obrazovku s jednoduchým ovládaním, klimatizáciu, full LED svetlá s automatickými diaľkovými, ako aj vyhrievané sedadlá. K tomu ešte lepšie tlmiče Bilstein, ktoré na najväčších nerovnostiach trochu posádku natriasajú, ale inak sú čitateľné a na bežných cestách aj pohodlné.
Verdikt
Miata v tejto generácii neholduje pevnej streche, nastaviteľným režimom jazdy či podvozka a podobným moderným vymoženostiam. Ostala čitateľná, ľahko ovládateľná a má veľkosť krabice od ženských topánok. Prakticky sa zmenil len dizajn k oveľa lepšiemu a pribudla nová, ďaleko modernejšia palubná doska. Pritom sa zmenšila a zhodila pár kíl. Stará známa opeknela a stretnutie s ňou je ešte lepšie než kedysi.
Plusy | Mínusy |
zábava za volantom | málo odkladacích priestorov |
presné radenie | |
šikovné ovládanie strechy | |
veľmi slušná spotreba | |
nízka váha a malé rozmery |
Mazda MX-5 Zdroj: Michal Petreje
Technické údaje Mazda MX5 2.0 Revolution Top | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 118 (160) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 200 pri 4600 |
Pohon | zadných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 7.3 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 9,3/5,5/6,7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra (l) | 130 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1000 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 3915/1735/1230 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 23 990; tento kus 31 490 |