Ako osobák
Hrá to na klasické osobné auto. I keď nepatrí medzi najmenšie na trhu, v inej ako tejto bielej farbe by ste jej sťažka triafali triedu. Má tie klasické moderné tvary ostatných Mázd, nie je ale nafúknutá ani prerastená, nepôsobí masívne.
A podobný príbeh pokračuje vnútri. Posed za volantom nie je privysoký, prístrojová doska cestujúcich obopne a pohľad vpred je o niečo menej nadradený ako u konkurencie. Architektúra vnútrajšku síce prešla faceliftom, ale nezmenilo sa toľko ako napríklad v nedávno testovanej šestke. Priestoru je tu dostatok, i keď opäť skôr ako v slušnom osobáku než veľkorysom SUV.
Mazda CX-5 2,5 AWD Zdroj: Ľuboš Mistrík
Aj praktická stránka je v pohode, poteší veľmi šikovne navrhnutý stredový displej s otočným ovládačom na stredovom tuneli i kvalita hudby a celkový pocit z chodu a tuhosti všetkých ovládačov. Žiadne vŕzganie, žiadny buchot, na palube panuje prvotriedne ticho. Len vo veľkom kufri by sa zišlo viac praktických riešení, keď sme pri rodinných parametroch.
Až pri jazde to vidno
CX5 okamžite po usadnutí za malý a tučný volant vyvoláva chuť si zajazdiť. No prvý dojem môže trochu klamať. Točiť volantom je síce radosť, ale prvé zákruty ukazujú limity vyššieho ťažiska i plavnejšieho podvozku, ktorý si viac než s vašim obľúbeným horským priesmykom poradí s nerovnosťami a mestskými koľajami a dierami.
Mazda CX-5 2,5 AWD Zdroj: Ľuboš Mistrík
Dvaapollitrový atmosférický benzín je v dnešnej dobe pozornej starostlivosti o polárne medvede skutočnou raritou, ktorú pripomenie každý studený štart. Otáčky na voľnobehu vyskočia vysoko, motor pri veľkej predstavivosti vrčí ako radový šesťvalec od BMW.
Testovanej CX5ke dáva nevídane okamžitú odozvu na plyn, ťah odspodu až do červeného poľa a poriadny chlapský zvuk. Žiadne umelé repráčiky a hadičky z výfuku do kabíny, takto znie skutočný motor, deti.
Len sa treba pripraviť na vyššiu spotrebu. Dosiahnutý dlhodobý priemer 8,8l/100 km odzrkadľuje aj zhruba dve hodiny v teréne, mimo miest sa dá zajazdiť aj okolo 6 až 7. Husté mesto čísla prirodzene vyháňa nad desať. Obávam sa, že práve teraz sa čitatelia rozhodli pre diesel.
Mazda CX-5 2,5 AWD Zdroj: Ľuboš Mistrík
V teréne
Hoci táto Mazda pôsobí viac než osobné ako terénne auto, otestujte ju aj mimo spevnených plôch. Slušná svetlá výška a pohon všetkých kolies umožňuje prejsť väčšie i menšie stúpania, zlomy i hlboké kaluže. Ide to bez veľkej námahy, až pochybujem, že to majitelia dokážu oceniť. Najväčší zážitok prináša ostrý štart. Postavte Mazdu na rozbahnené pole a dajte plný plyn. Vďaka pohonu AWD po zlomku sekundy okrem predných zaberú zadné kolesá, CX5 sa skrúti do strany a za oldschoolového revu benzínu vyrazí vpred mierne bokom. Kto pozná štarty na pretekoch WRC, toto je pri zhovievavom pohľade ono.
Verdikt
CX5 je síce ďalším príspevkom do prehustenej triedy stredne veľkých SUV, od svojej konkurencie je ale trochu odlišná. Ponúka vnútorný priestor, praktickosť, šikovné ovládanie infotainmentu i slušnú priechodnosť terénom. Vnútri sa viac než v nekompromisnom offroade cítite ako v osobnom aute. A výnimočný benzínový motor jej dáva veľkú chuť do života.
Plusy | Mínusy |
veľmi uspokojujúce ticho na palube | vyššia spotreba |
motor s veľkým charakterom | fádne farby interiéru |
slušné terénne schopnosti | |
ovládanie infotainmentu |
Mazda CX-5 2,5 AWD Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Mazda CX-5 2,5 Skyactiv-G192 AWD A/T | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,5 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 141 (192) pri 5700 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 256 pri 4000 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,1/5,8/6,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 503/1620 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1500 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4555/1710/1840 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 21 900; tento kus 35 205 |