Zopár noviniek zvonku

Zástupca Mazdy v strednej triede dostal vynovenú prednú masku, ktorú ale od predošlého modelu rozoznáte len sťažka, pokiaľ nie ste aktívny v Mazda kluboch. Na čo aj, veď už predtým patrila medzi najkrajšie autá na trhu, teda aspoň podľa reakcií okolia. Alebo sa chcú Japonci minimalistickými zmenami dizajnu priblížiť nemeckým automobilkám?

Nová šestka dostala LED predné svetlá s automatickým vyrezávaním svetelných lúčov podľa toho, koho by mohli oslepiť. Pravda, svetlá svietia výborne, ale na trhu sú aj autá, ktoré urobia z noci deň. Mazda „len“ výborne svieti, určite ale srnky pri ceste nepresvedčí, že už je ráno.

Mazda 6 Wagon Zdroj: Ľuboš Mistrík

Takisto je vyrezávanie svetelného lúča a osvetľovanie okolia pomerne nevýrazné a nejde o tanečno-svetelnú šou, akú predvádza napríklad BMW alebo Volkswagen. Ale aj keď funkcia automatických diaľkových svetiel nepatrí medzi úplnú špičku, stále je to výborný pomocník na dlhé nočné jazdy a do strednej triedy tejto cenovej kategórie jednoznačne patrí. Budete sa cítiť omnoho bezpečnejšie ako s konvenčnými svetlami.

Veľké zmeny vnútri

Interiér sa zmenil ďaleko viac než exteriér. Predfaceliftová šestka bola fajn miestom pre život, teraz je to ale ešte lepšie. Môže za to aj príplatková svetlá koža veľmi šikovne doplnená čiernou farbou. Napríklad zo zadnej strany predných sedadiel, čo by decká skôr či neskôr tak či tak okopali do čiernej.

Kompletnou premenou prešla prístrojová doska, ktorá sa priblížila menšej trojke, ale pôsobí hodnotnejšie. V teste predošlej verzie kritizované komplikované ovládanie multimediálneho systému nahradil podľa očakávaní infotainment z trojky.

Je aj dotykový, ale vďaka hladko reagujúcemu a intuitívnemu ovládaniu cez otočný ovládač na stredovom tuneli po vzore BMW nie je dôvod si pekný displej zacapkať prstami. A nech má na to každý iný názor, ovládanie hlasitosti hneď vedľa centrálneho ovládača podľa vzoru Audi je pre mňa šikovnejším riešením než mať ho priamo pri rádiu.

Keďže nejde o novú generáciu, ale len facelift, základné parametre vnútra sa nemenili. Napríklad priestor. Keď presadnete z firemného Superbu, budete sa cítiť ako v tesnom roadsteri, hoci tu miesta nie je vyslovene málo. No najmä priestor pre nohy vzadu je z tých slabších.

Mazda 6 Wagon Zdroj: Ľuboš Mistrík

Kufor je primeraný veľký, poteší aj vyťahovacia sieťka medzi kufrom a kabínou. Odmontovať zadné plato som sa pri pohľade na komplikovanosť celého mechanizmu ani nepokúsil. Chýbajú tú aj praktické riešenia ako v škodovkách alebo takom Hyundai i40 Kombi.

Trochu smädná

K najväčšiemu sklamaniu zo šestky – spotrebe a dojazdu. Dosiahnutý dlhodobý priemer na úrovni 7,3 litra/100 km napriek veľkému podielu víkendových medzimestských jázd nie je dobrý a aspoň liter nadol by autu prospel. Vlani testovaný 2,5-litrový benzín jazdil v šestke za 7,6...

Mazda 6 Wagon Zdroj: Ľuboš Mistrík

Celkový udávaný dojazd je v spojení s hatchbackovo malou 52-litrovou nádržou niečo okolo smiešnych 600 kilometrov. U konkurencie dnes na nádrž prejdete skoro aj dvojnásobok. I keď predajca tvrdí, že si nový motor s pár tisíc kilometrami ešte musí „sadnúť“, malá nádrž sa už nenafúkne.

Všetko ostatné je nadpriemer. Takmer prémiové odhlučnenie, či idete 90 alebo 150 km/h, žiadne naftové pazvuky, vŕzganie karosérie alebo interiéru. Mazda sa hýbe akosi luxusne, nehrká ani netrasie. Automat radí hladko, i keď niekedy drží zbytočne vysoké otáčky. Takisto kulisa páky prevodovky je moderná a zmizlo oldschoolové bludisko. Novinkou je príplatkový pohon všetkých štyroch kolies – štandardne poháňa predok, v prípade potreby automaticky pripája zadok.

Mazda 6 Wagon Zdroj: Ľuboš Mistrík

A netreba sa báť 19-palcových diskov, Mazda je aj na nich pohodlná a k masívnej karosérii ich jednoducho treba. Prirodzene, vedú aj k väčšej istote za volantom, celkový pocit z jazdy je príjemne športový a komunikatívny.

Verdikt

Len tá spotreba a dojazd. Odhliadnuc od tejto najväčšej výčitky je inovovaná Mazda 6 nielen dôstojnou alternatívou zabehnutej konkurencie, ale bojovníkom, ktorý si s radosťou uhryzne z koláča strednej triedy. Vyzerá výborne, interiér je luxusný a je radosťou ju preháňať po zatočených cestách. Fleetovi manažéri firiem a otcovia rodín, zahrňte ju do tabuliek.

Plusy Mínusy
nezvyčajný zjav na ceste vysoká spotreba a malá nádrž
prémiový dojem z interiéru menej miesta vnútri
odhlučnenie
komfort jazdy aj na 19" diskoch
zábava z jazdy
dostupnosť pohonu 4x4

Mazda 6 Wagon Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Mazda 6 Wagon 2,2 4x4 Revolution TOP
Parameter Hodnota
Motor 2,2 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 129 (175) pri 4500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 420 pri 2000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9.1
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,4/4,9/5,4
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de 7.23
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 522/1648
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1534
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4805/1840/1480
Cena (eur s DPH) úplný základ 21 990; tento kus 38 075