Čo to je
Už tretia evolúcia sedanu a kombi od Mazdy. V tejto generácii je skutočne veľká a najmä ako sedan pôsobí elegantne, asi prvýkrát v histórii nenápadných áut tejto značky sa za ňou sem-tam niekto na ulici otočí. Pritom nevyzerá prehnane honosne, len spolu s dynamikou dáva najavo svoju majestátnosť. Pri parkovaní si všimnete, že je naozaj dlhá, pomôže ale cúvacia kamera.
Vyberáte síce firemné auto, ale myslíte aj na svoju rodinu, Mazda 6 by mala cez víkendy plniť rolu rodinného auta. Zvážte kombi, ale aj sedan dobre poslúži. Vadiť bude len menší nakladací otvor, odhalená konštrukcia kufra a chýbajúci tunel na lyže.
Veľkosť zvonku naznačuje veľkosť zvnútra. Hoci architektúra a usporiadanie je skôr pocitovo tesné a útulné po vzore mníchovského BMW, nenechajte sa oklamať. Pozíciu vnútri nájdu aj vysokí cestujúci a nestratí sa ani pri dlhých diaľničných presunoch, či už s ďalšími troma kolegami a ich kuframi alebo dvoma deťmi na zadných sedadlách. Práve ľahkosť presunov spôsobuje, že desiatky a stovky kilometrov ubiehajú veľmi rýchlo.
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T Zdroj: Ľuboš Mistrík
Čo čaká vnútri
Oceníte jednoduchosť usporiadania a fakt, že všetko je poruke. Dvere majú tvarovanie na fľašu, stredná lakťová opierka je posúvateľná a ukrýva ďalší priestor. Máte si kam odložiť peňaženku, mobil, pohár i ďalšie drobnosti. Sedadlá sú akurát tvrdé aj na spomínané stovky kilometrov, len by mohli v zákrutách o niečo viac podržať.
Za volantom je to ešte lepšie. Na túto triedu mimoriadne nízka hmotnosť v porovnaní s konkurenciou (o cca 200kg!) spôsobuje ľahkosť ovládania a presnosť riadenia. Prirodzene, je cítiť istú odťažitosť v porovnaní s menšou trojkou, ale stále je to v rámci veľkostnej kategórie na výbornej úrovni. Šestka sa po cestách kĺže prirodzene a vyslovene ľahko.
Automatická prevodovka pripomína históriu len kulisou ako v bludisku a spracovaním páky, inak radí jemne, rýchlo a spoľahlivo. Za takmer 700 kilometrov nedostala ani raz vynadané, a to je vo svete automatov mimoriadny úspech. A podobné platí aj pre radarový tempomat a systém start-stop. Nie sú dokonalé, ale oba sú z tých lepších.
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T Zdroj: Ľuboš Mistrík
Podvozkovo je Mazda 6 na výbornej úrovni. Tlmí nerovnosti, neťahá do koľají a v zákrutách slušne podrží. Nič nebúcha, neudiera ani nevŕzga napriek tomu, že tento kus má za sebou už viac než 10-tisíc kilometrov predvádzacieho auta. A skutočne sa netreba báť ani 19-palcových kolies najvyššej výbavy, podvozok ich zvládne bez problémov a autu pridávajú na veľkoleposti.
Nezvládnutý palubný systém
Ovládanie centrálneho displeja možno nazvať v kontexte s výborne postaveným zvyškom auta ako nedostatok. Displej je dotykový, ale zároveň reaguje aj na podnety z ovládača na stredovom tuneli. Hneď pri displeji sú tlačidlá na skrátenú voľbu a rovnaké sú aj pri radiacej páke. Vrátane samotného ovládania funkcií je to jeden veľký guláš. Novšia Mazda 3 ale ponúka opačný extrém – jeden z najlepších a najintuitívnejších systémov, možno teda predpokladať, že ho pri najbližšej príležitosti dostane aj šestka. A potom odpadne aj posledná výhrada voči nej.
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T Zdroj: Ľuboš Mistrík
Benzín alebo nafta
Je módne dnes medzi fanúšikmi áut hovoriť – nafta patrí do traktorov alebo diesel nikdy. Mazda vychádza týmto tvrdeniam v ústrety svojou preferenciou benzínových motorov. Testovaný kus jazdí na 2,5-litrový benzín, čím pripomína predošlé časy.
Ale funguje to. Kombinovaná spotreba po jazdách po Slovensku vrátane veľkej časti miest a diaľnic dosiahla 7,6 litra na 100 kilometrov, dojazd na plnú nádrž zhruba sedem stoviek. K tomu treba pripočítať kultúrny chod a minimálnu hlučnosť, chuť vytáčať sa, ale aj ťah od nízkych otáčok a sľubný mohutný prejav pri studenom štarte. A na ceste vám budú ostatní zavadzať, hoci záťah je skôr limuzínovo vážny, než divoký na štýl bláznivých hot hatchov.
Pravda, aj tak by som siahol po nafte. S manuálnou prevodovkou bude ešte lacnejšia, po skúsenosti s menšou trojkou zrejme porovnateľne tichá a ochotná ísť do otáčok. Pritom spotreba môže ešte klesnúť, a to pri dlhých presunoch naprieč Európou oceníte. Nie je to ale vôbec tak, že tento benzín je zlý. Oba varianty sú porovnateľné výborné, len naftový zožerie menej. Netreba ale zabúdať na prípadný servis.
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Hľadáte auto do vlastnej firmy, ktoré odvezie rodinu na dovolenku. Nech ste akokoľvek konzervatívny v tradičnej voľbe európskych značiek, vyskúšajte Mazdu 6. Budete príjemne prekvapený. S výnimkou ťažkopádneho ovládania palubného systému dá všetko, čo hľadáte, na minimálne rovnakej úrovni ako konkurencia. A tešiť bude pohodlím, ľahkosťou ovládania a jazdy i bohatou výbavou.
Plusy | Mínusy |
ľahkosť jazdy | ovládanie palubného systému |
pohodlný a tichý podvozok | nemá tunel na lyže na zadných sedadlách |
komfortný a priestranný interiér | odhalená konštrukcia kufra |
"neokukanosť" | |
tichý a kultivovaný motor | |
na benzín slušná spotreba | |
dobrá automatická prevodovka |
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T Revolution | |
Motor | 2,5 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 141 (192) pri 5700 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 256 pri 3250 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 7,8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 8,5/5,0/6,3 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 8,11 |
Objem kufra - základ (l) | 489 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1360 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4870/1840/1450 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 21 990; tento kus 33 190 |