Prekvapuje jazdou

Mazda 3 v prevedení sedan jazdou mimoriadne teší. Podvozok je nastavený tuho a pritom poddajne, filtruje nerovnosti ako prémiová konkurencia (skutočne!) a zároveň drží aj na rozbitom asfalte a typicky slovenských dierach. Keď naň pritlačím, predné pneumatiky si písknu, ale podržia a pri povolení plynu zasa zákrutu dorovná zadok.

Beriem, je čudné venovať úvodné riadky testu naftového sedanu jazde. Mazda 3 sa však svojim prejavom vyrovná tomu najlepšiemu z triedy, a je jedno, či ideme až do sfér Ford Focus, Laguna GT 4Control alebo dokonca trojkového BMW. Za volantom sa budete aj vďaka tuhému riadeniu a krátkemu radeniu skutočne baviť. Ani sa prehnane nenakláňa.

Pokojne zvoľte osemnásťpalcové kolesá, kvalitný podvozok filtruje nerovnosti na výbornú a nepotrebuje menšie disky, ktoré sa utopia v masívnych blatníkoch. Na dlhej ceste oceňujem pohodlie a ticho na palube hodné o triedu vyššie, a to vrátane trojciferných rýchlostí.

Mazda 3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Prekvapuje interiérom

Vovnútri Mazdy 3 je minimálne na tejto úrovni výbavy všetko prehľadné a jasne jednoducho usporiadané, jednotlivé prvky do seba zapadajú a spolu súvisia. Neruší tu niekoľko rôznych druhov plastov, fontov a tlačidiel ako v niektorých iných japonských autách. Dokonca ani rýchlomer, keďže ten je len malý digitálny pri veľkom otáčkomeri. Brať to ako mínus? Zvážte sami, orientácii ale pomáha nenápadný head up displej.

Výborne funguje dotyková obrazovka spolu s ovládaním na stredovom tuneli, podobnom mníchovskému systému iDrive. Grafika je moderná a prehľadná, problémom nie je vyhľadávanie kontaktov v telefóne ani nájdenie obľúbenej skladby cez bluetooth. Za pozornosť stojí drobnosť – kým v niektorých iných autách rádio počúvate medzi úrovňami 6 až najviac 10 a ďalších 50 je pre vášho pubertálneho syna, v tejto Mazde progresívne využívate desiatky.

Systém treba pochváliť aj za krásnu slovenčinu, veď uznajte, kedy naposledy auto použilo rýdze slovo „avšak“? Na druhej strane je zvuk parkovacích senzorov trochu hlučný a dáva pocit ako na operačnej sále. Priblížili ste s k autu za vami takmer na doraz? Pííííp, pacient zomrel. A ak mám byť veľmi kritický – bočné okná po zatvorení nahnevane tresknú o vrch dverí. Ani kufor nie je najväčší.

Mazda 3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Prekvapuje motorom

Mimo veľkosti kufra ide o maličkosti, ktorých vymenovávanie dáva tušiť, že skutočne dôležité veci inžinieri zvládli. Takou je napríklad motor, v tomto prípade jediný dieselový variant. Je tichý a jeho naftové chute mu podľa zvukového prejavu ťažko uveriť. K tomu sa rád a s chuťou vytáča, nehovoriac o ochote triafať medziplyny pri podraďovaní. To je pri moderných motoroch a mŕtvych odozvách na plyn skutočne výnimočná vlastnosť.

Kombinovaná spotreba? Na záver testu 5,4 litra na 100 kilometrov, nech som sa akokoľvek snažil ju dostať vyššie. Medzimestskú jazdu zvládnete aj pod štyri litre, a to sú v rámci TREND.sk testov na takýto objem rekordné hodnoty. Netreba pritom zabúdať, že táto Mazda je ľahká a má serióznych 150 koní, brzdou premávky teda skutočne nebudete.

Kde by ešte mali inžinieri zapracovať, je spracovanie niektorých detailov. Nastavenie sklonu operadla je ťažkopádne a majiteľom zvyknutým na európske autá môže prekážať prehnane sa špiniaci lesklý plast na stredovom tuneli i odhalené pánty a konštrukcia kufra. A Japonci vytrvalo ignorujú inteligentné riešenia v kufri v podobe háčikov a sieťok či možnosť otvoriť aj iné okná než vodičove na doraz jedným stlačením tlačidla. V porovnaní s celkom ide ale skutočne o drobnosti.

Mazda 3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Zhrňme si to. Podvozok – tuhý, ale poddajný, tlmenie až na úrovni prémiovej konkurencie. Motor – tichý a veľmi slušný záťah spolu s výbornou spotrebou. Interiér – komfortný a akurát priestranný, s dostatkom odkladacích priestorov, kvalitnými materiálmi a jednoduchým ovládaním. Cena – v tejto výbave 22 590 eur s daňou, základných 13 990 za hatchback. Ak sa vám Mazda 3 páči, čo je pravdepodobné, nemám jediný dôvod povedať nie.

Prečítajte si aj TREND test Mazda 3 hatchback.

Plusy Mínusy
tuhý a poddajný podvozok menší kufor, chýba aj uchytenie batožiny
kvalitný a jednoducho usporiadaný interiér odhalená konštrukcia kufra
grafika a ovládanie obrazovky
tichý a "nenaftový" prejav motora
slušný záťah aj nízka spotreba

Mazda 3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Mazda 3 2,2 Skyactiv D150 Revolution
Motor 2,2 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 110 (150) pri 4500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 380 pri 1800
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 4,7/3,5/3,9
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 6.1
Objem kufra - základ/sklopené/vybraté sedadlá (l) 416/1580/1760
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1310
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4585/1795/1450
Cena (eur s DPH) úplný základ sedan 15 990; tento kus 22 590